Blåvitt utreder en egen arena

IFK Göteborg vill öka intäkterna och vägen dit skulle vara via ”clean court” på Gamle Ullevi. Men IFK är inte berett att betala vad Got Event begär och nu vill klubben utreda möjligheterna att bygga en egen arena i Göteborg.
Annons

Nobben från det kommunala bolaget Got Event får IFK Göteborg att öka takten på en framtida satsning.

Mycket nytt hos Blåvitt

- Vi ska titta på en långsiktig arenalösning, se om det är möjligt, erkänner ordföranden Kent Olsson som omgående vill starta internt utredningsprojekt.

IFK-basen berättar i ett pressmeddelande:

- Satsningen på att fortsatt utveckla verksamheten kommer, trots bakslag med ”clean court”, att intensifieras.

- Investeringen i våra ungdomssatsningar som Akademien och Änglagårdsskolan kommer att utökas kraftigt med den nya anläggningen som nu projekteras på Kvibergsområdet.

Modernaste anläggningen i Norden

- Vidare innebär investeringen i nya Kamratgården att IFK Göteborg kommer att ha den mest moderna träningsanläggningen i Norden. 

IFK har länge velat göra sina matcher till egna arrangemang. Med tillgång till alla rättigheter för reklam, biljettförsäljning, kiosker, loger etc ser klubben hur intäkterna skulle kunna öka.

Men skälet till att det inte blir ett nytt avtal är enkelt enligt Got Events VD Thomas Torkelsson:

22 miljoner saknades...

- De hade inte råd att betala för rättigheterna. Vi har redan fått 22 miljoner i koncernbidrag från kommunen och måste få ekonomin att gå ihop.

Här har IFK en annan uppfattning:

- I förhandlingen har vi varit tydliga med att vi är beredda att ta en rejäl kostnadsökning jämfört med nuvarande avtal. Hyran ska dock vara marknadsmässig, d.v.s. inte högre än vad våra konkurrerande föreningar i andra städer betalar, säger Kent Olsson i sitt pressmeddelande.

Thomas Torkelsson menar att utan IFK:s medverkan i en paketlösning med Gais och Örgryte på Gamla Ullevi skulle ekonomin haverera.

- I grunden är vi positiva till att klubbarna har rättigheterna själva, men man måste betala för sin del, säger Torkelsson.

Skilda förutsättningar i dag

Kent Olsson igen:

- Ska ett kommunalt bolag tjäna pengar på IFK eller ska IFK själv göra det?

Han menar att det ursprungliga och gemensamma avtalet om Gamla Ullevi inte är tidsenligt längre.

- Förutsättningarna är skiljda. Öis kämpar för överlevnad medan IFK är det starkaste varumärket inom svensk idrott, det har en undersökning visat, säger Kent Olsson som betonar:

- Vi vill vara i topp och jämför våra villkor med Malmö, Elfsborg och Helsingborg som alla äger sin matchrättigheter. Så kallade "match day revenues" innebär stora möjligheter, säger Kent Olsson.

- Kan vi sälja reklam, loger, äga vårt eget matcharrangemang så är det inte så att det skulle ramlat in miljoner redan i morgon, men på sikt skulle det vara värt många miljoner för oss per år.

Fakta

Med ”Clean court" avses:
Ett avtal enligt ”Clean Court-modell” innebär att:
•  Klubben har kontroll över sina matchevenemang.
• Klubben äger rättigheterna att sälja reklam, loger och hospitality exklusivt till våra matcher.
• Alla som besöker matcherna är kunder till klubben som därmed ansvarar för samtliga kunders upplevelse och affärsrelation.
• Klubben eliminerar konflikten där konkurrerande företag till dess partners kan köpa arenareklam på klubbens matcher.

Dan Persson

fre, 2011-01-07 11:12

1. Egen Arena inte möjligt.

Planen på en egen arena får ses som ett förhandlingsutspel. Det vore vansinne att bygga en arena till i GBG. Den enda möjliga lösningen är att IFK som ledande lag får köpa ut arenan och sedan ha egna avtal med de andra klubbarna för att få upp mängden event per år.

IFK Göteborgs 2020 var året med ideliga varningar om ett kraftigt minus i ekonomin. Nu när bokslutet står det klart att spelarförsäljningar blev klubbens räddning.

Den vägen kom det in 22 miljoner.  De pengarna och ett statligt stöd om 18,2 miljoner höll IFK uppe.

Svensk Elitfotboll lanserar en öppningsplan för återgång till publik, "Så ska fotbollssäsongen räddas". 

På onsdagen presenterade Svensk Elitfotboll en öppningsplan som visar hur elitfotbollen ändå ska kunna genomföras. På fredag får Folkhälsomyndigheten se förslaget.

10 miljoner back. Det skulle få vilken klubbkassör som helst att gråta. I BK Häcken tar den ansvarige beskedet med ro. Prognosen i fjol var 40 miljoner! Då är 10 miljoner bra mycket lättare att acceptera. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Prioritet Finans är en av idrotts-Sveriges största sponsorer. Nu har vd:n Nils Wiberg sagt ja till ytterligare en stor satsning. Han startar Team Prioritet som blir nästa steg i en strategi att finansiera idrotten via förebilder för att inspirera barn och unga till en aktiv livsstil. Ett antal individuella idrottare med potential är utvalda och först ut är medeldistanslöparna Simon Sundström och Andreas Kramer.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Enbart en av tio som ser skidor på tv är under 40 år, påvisar en undersökning, utförd på uppdrag av DN och gjord  av mediemätningstjänsten MMS.

En klar majoritet av tv-tittarna gillar skidor , ja egentligen all TV.-idrott, men det är de äldre.

Bekräftelsen från IFK Göteborg dröjer, men på onsdagseftermiddagen gick Sportbladet ut med att IFK Göteborg har klart med stjärnspelarna Marcus Berg och Oscar Wendt.

IFK Göteborg ska ha säkrat ytterligare två hemvändare som innebär att laget förstärks avsevärt.