Skolkamrater skapade succésajten
Mikael Blix och Johan Berglund gick i samma högstadium, Lillånskolan, i Örebro men det var först på systemvetarlinjen i gymnasiet, Tullängsskolan, som de då 18-åriga entreprenörerna lärde känna varandra. De märkte snabbt att de delade samma passion för att lösa vardagliga problem som har en tendens att skapa irritation i tillvaron.
Året var 2004.
Enklare för idrotten
- Vi visste att mycket av lagens administration sköttes med papper och penna från köksbordet. Det borde givetvis finnas ett effektivare sätt, så vi började fundera på ett system för att göra det enklare för idrotten att administrera allt som har med laget att göra, såsom kallelser till träningar och matcher. Så föddes laget.se – en sajt där lagledare kan gå in och enkelt skapa sina egna hemsidor kostnadsfritt, berättar Mikael Blix när Idrottens Affärer träffar honom på Stockholmskontoret på Södermalm, där han sitter tillsammans med tre av medarbetarna – övriga 15 sitter på huvudkontoret i Örebro.
Företaget startade hemma hos Mikaels och Johans föräldrar i Örebro. Varannan vecka huserade de idrottsälskande systemvetarna hos Mikaels föräldrar Kristina och Gösta, varannan vecka hos Johans föräldrar Maria och Pär.
Efter ett år hade föräldrarna fått nog av att komma hem till ett tömt kylskåp och laget.se skaffade sitt första riktiga kontor: ett enkelt rum på tio kvadratmeter på Drottninggatan 40 i centrala Örebro – ovanpå krogen Pizzaplaneten.
- Det låg en tung lukt av pizza på kontoret hela dagarna, säger Mikael Blix och minns tillbaka med ett leende.
Anställde säljare
Eftersom entreprenörsduons idé var att tjänsten skulle vara gratis, behövde de sälja annonser på sajten för att få ekonomin att gå ihop. Varken Mikael eller Johan var intresserade av detta. Därför tog de beslutet att anställa en säljare, som därmed blev företagets förste medarbetare.
- Det är kanske det bästa beslutet vi har tagit. Det var då allt började ta fart – från några enstaka annonser och små intäkter nådde vi upp i 400 000 kronor i omsättning på ett år, berättar Mikael Blix som väntade tre år med att ta ut sin första lön, precis som kompanjonen Johan Berglund.
Nu började det hända saker. Systemet förbättrades, nya medarbetare anställdes, annonsintäkterna ökade, fler och fler användare anslöt sig och omsättningen fördubblas vartannat år till de 15 miljoner kronor som är prognosen för 2014. En annan prognos är en fortsatt tillväxt på ungefär 30 procent per år.
Laget.se är i dag störst i Sverige med sina 800 000 unika användare i 30 000 lag, fördelade på 3 000 klubbar.
Tjänsten fortfarande gratis
Tjänsten är fortfarande gratis för klubbarna och laget, vilket kan vara en av anledningarna till att Brommapojkarna – Europas största fotbollsförening med drygt 250 lag, 600 ideella ledare och 4 000 aktiva spelare – anslöt sig i januari.
- Vi får ofta frågan varför vi inte tar ut en liten avgift av varje lag, men vi har bestämt oss: tjänsten ska vara gratis! Vi drivs av en passion att göra vardagen enklare för laget och klubben. Vi vet att även en liten avgift är en kännbar utgift för det enskilda laget.
Feedback från användarna hjälper till att utveckla laget.se, som den från Mikael Eldborn, lagledare för ett ungdomslag i fotboll. Han skickade ett mejl med följande text: ”Laget.se är det bästa som hänt sedan kompressorpumpen!”
Feedback ger energi
- Ha-ha, det citatet var så bra att vi använt det i marknadsföringen. Den typen av feedback ger oss energi att fortsätta kämpa på även under lite tyngre perioder, som när det uppstår fel i systemet – vilket du alltid får räkna med när du arbetar med IT-system, förklarar Mikael Blix.
Nu sneglar laget.se på den internationella marknaden, där datormognaden hos användarna är blandad.
- Det finns en tvådelad marknad ute i världen: en där mognaden är stor, såsom i England och USA, och en där det i stort sett inte finns någon mognad att använda datorer alls. Det som ligger närmast till hands är att skapa en engelsk version av laget.se och sedan se i vilket land, eller vilka länder, den skulle göra störst nytta till att börja med.
Vad är du då mest stolt över under de första tio åren?
- Förutom att kunna hjälpa den svenska idrotten på det sättet vi gör i dag, så skulle jag nog säga det team vi lyckats bygga upp på laget.se. Vi tittar inte så mycket på folks CV när vi anställer nya medarbetare, utan mer på personligheten. Ska du arbeta hos oss behöver du dels vara idrottsintresserad, dels drivas av en passion att göra det enklare för idrotten – att göra skillnad helt enkelt. Passar du in på det så erbjuder vi dig att få vara med på en spännande resa som egentligen bara har börjat.
Mest lästa just nu
Efter två mål och sex assist på 32 matcher var SHL-laget Rögles tålamod slut med tidigare NHL-spelaren Jakob Peterson, 25 år.
Han värvades in som förste center, och som ersättare för Rodrigo Abols som sent in i säsongen försvann till Philadelphia Flyers.
Slakthusområdet i Stockholm förvandlas. Söderstadion försvann, Diskussion pågår angående Johanneshovs framtid. Och nu Nu blir Tele2Arena i stället 3Arena. Ett tioårigt avtal träder i kraft i och med årsskiftet. Telekomkonkurrenten Tre blir ny namnsponsor i ett tioårigt avtal.
Den 9 maj är det premiär för hockey-VM i Sverige och Danmark. Tre Kronor inleder turneringen just den dagen mot Slovakien samma dag. Räkna med mycket folk på läktarna. Intresset är stort och redan nu är 150 000 biljetter sålda till matcherna i Stockholm.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott. Totalt innebar det 156 miljoner kronor!
Åtskilliga svenskar älskar att med morgon följa skidåkning på tv. Inte undra på att Viaplay förlänger nu förlänger sitt avtal med Internationella skidförbundet, Fis, till 2030.
– Skidsporten engagerar många i Sverige. Därför känns det väldigt kul att fortsätta ge tittarna det bästa från skidvärlden, bekräftar Viaplays sportchef Erik Westberg.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.