Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Spelet som borde väcka idrotten

Digitaliseringen går fortare än någon anar och det gäller också idrotten. Pokemon är verkligen en stark konkurrent om människors intresse och tid. Foto. AP Photo/TT

 

Pokemon go, ännu okänt men lockande för både unga och äldre. Men är det verkligen ett hot, kanske är spelet en möjlighet? frågar Dan Persson. 

Nintendo, vår ungdomsleverantör av dataspel har släppt ett mobilspel med så kallad AR, en augmented reality-lösning.

Effekten är att man i sin mobil kan se Pokemon djur i sitt eget vardagsrum eller ute på stan beroende på var man är.

För att leta efter monstren så måste man röra på sig. Dvs Nintendo har släppt ett spel som kommer att öka antalet promenerade kilometer ordentligt.

Fler användare än Twitter

Spelet har redan innan det släppts i Europa fler användare än Twitter och fler nedladdningar än dejtingsiten Tinder. 

Ungdomar är huvudmålgruppen men antalet nedladdningar visar att även äldre är lika fascinerade av spelet.

AR och VR (virtual reality) baserade spel är med stor sannolikhet i en nära framtid den tuffaste konkurrenten för idrottsrörelsen (och många andra verksamheter också). 

I kombination med wearables som fitbit och andra gadjets kommer små och stora IT-bolag att ta fram massor av fascinerande, underbara, roliga spel som ger minst lika mycket glädje som den traditionella föreningsidrotten. Och lika mycket kroppsrörelse.

När världens smartaste och kreativa människor har tillgång till obegränsat med kapital så händer det grejor. Det är osannolikt att svenska förbund ingår i den miljö där de mest kreativa och kapitalet samlas. 

Idrotten ser inte verkligheten

De flesta idrottsledare jag pratat med om den här utvecklingen de senaste åren vill inte ens se det som en konkurrent. Med den synen på omvärld så kan det bara gå åt helvete.

Idrottsrörelsen konkurrerar om människors fritid och den konkurrensen ökar hela tiden. Augmented reality, virtual reality och wearables kommer tillsammans med e-spelens snabba utveckling skapa en helt ny konkurrenssituation inom bara några år.

Tveksam till att ideell förening med 100-åriga stadgar, en bunt farbröder i min ålder i styrelsen, medlemskrav och träning vid en bestämd tidpunkt på en plats där man inte är kan konkurrera.

Det är troligt att första dagen spelet är släppt i Sverige så kommer fler att ladda ner det än vad det finns medlemmar i vårt största förbund. Det sker enligt media om några dagar. 

Idrotten måste vara på hugget

Ur ett folkhälsoperspektiv är det här snarare positivt än negativt. Fler människor som rör på sig mer är vad Gabriel Wikström drömmer om. 

Kan globala företag på en kafferast och utan en krona i statsstöd ordna det som skulle ta idrotten decennier och kräva ökat stöd är alla vinnare. Utom just idrottsrörelsen då.

Redan i augusti, när fotbollsträningen för ungdomar kör i gång igen, är jag rädd att vi ser färre deltagare i gruppen över tio år.

För mig som vill ha en stark och framgångsrik idrottsrörelse som med tyngd kan prata för hela den svenska idrotten är den här utvecklingen skrämmande. Inte för att den på något sätt är dålig för samhällsutvecklingen utan för att idrottsrörelsen totalt verkar sakna vilja att bemöta den här utvecklingen.

Risken att vi har eller får en idrottsrörelse som lever i den verklighet vi hade är hög. Det är en väg som garanterat leder bort från framgång. 

Vägen framåt för idrottsrörelsen måste vara att i samverkan med IT-företagen se till att man blir en aktör på den här marknaden. 

Se möjligheter i stället

Kan golfen anamma fotbollsgolf, vilket är smartare än de flesta förstått då det skapar en gigantisk rekryteringsbas i form av alla de ungdomar som fotbollen exkluderar mellan 12-20-års ålder när fler klubbar har byggt banor så kan man gå vidare tillsammans med alla de företag som utvecklar IT-lösningar i forma av klockor och appar för att bygga spel som attraherar fler.

Orienteringsförbundet kan förmodligen använda Pokemon go som det är, principen är densamma men det krävs ingen skog och inga utplacerade kontroller, ingen starter, inget medlemskap, ingen tidtagningsutrustning. Allt finns redan i deltagarnas mobiler.

Alla de hockeyklubbar som äger eller driftar sin arena bör självfallet ta fram proffslag i e-spel och den vägen skapa fler lönsamma event i sin arena.

Det som krävs är egentligen bara tre saker:

• Förstå att man konkurrerar om människors fritid och hela tiden måste bli bättre på att skapa upplevelse.

• Ta bort hinder som medlemskap, exkludering genom elitsatsning och exkludering genom att bara tillåta ideella aktörer.

• Samverkan med kommersiella aktörer även i erbjudandet av verksamhet. 

Sen krävs det en fjärde liten tillkommande detalj.

Förtroendevalda som vill att deras förening/förbund skall verka i den verklighet vi får. 

Måste vakna nu

Jag har i flera år pekat på att GUD (Globalisering, Urbanisering och Digitalisering) kommer att förändra förutsättningen för Idrottsrörelsen totalt.

Jag har tjatat om att Digitaliseringen kommer att gå fortare än någon anar och att mer hände de kommande fem åren än vad som hände de senaste fem åren. Vi står inför större paradigmskifte än med ångmaskin, bilen, elektricitet och telefonen och det kommer att ändra på allt. 

Men ingenting i förändring kommer självfallet att ske i tid. Svensk Idrottsrörelse kommer att fortsätta på samma sätt som man alltid gjort. Små och långsamma reaktiva steg, inga proaktiva.

Under tiden så kan Nintendo, Google, Microsoft, Apple och alla de andra tillse att vi alla kan fylla vår fritid med underbara upplevelser via deras kreativitet och tjänster. Vi kommer den vägen att få stimulans att röra på oss mer så saknaden över idrottsrörelsen behöver inte bli så stor.

Dan Persson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Nej, nuvarande seriemodell i ishockey ligger fast. Efter samråd och utvärdering med berörda ligaorganisationer, SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan  har förbundets Elitkommitté herr beslutat att hålla fast vid den seriemodell som klubbades vid förbundsmötet 2019.

Det innebär att SHL:s ifrågasatta ”ångestkval” mellan lag 13 och 14 i SHL finns kvar och att endast ett lag från Hockeyallsvenskan ges möjlighet att ta klivet upp. För Hockeyettans 40  lag är nålsögat fortsatt mycket litet – ett lag flyttas upp efter omfattande kvalspel

Idrotten och idrottsfrågorna tar som vanligt plats i Almedalen. Här kommer en genomgång och listning av seminarier där idrottens aktörer är med och belyser frågor och samhällsutmaningar. 
I år finns det många idrottsperspektiv som fångas upp av olika aktörer under några intensiva dagar. Perspektiv som inte är så vanligt förekommande i den idrottspolitiska debatten annars, såsom hur vi kan integrera idrott i skolan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Försäkringsbolaget Folksam visar prov på hur kreativitet och egen vinning kan ge  ett lyckat sponsoravtal. Men så har bolaget och Svenska Fotbollförbundet variit partners i över 60 år. Nu har parterna enats om en förlängning och samtidigt utökat sitt samarbete Det nya avtalet gäller till och med  2026.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.