Så ska Sverige få stortävlingar

I en unik satsning samarbetar Stockholm, Göteborg, Malmö samt Jämtland/Härjedalen, med Riksidrottsförbundet under namnet Sweet Spot Sweden i en internationell lansering av Sverige som det framtida landet för stora idrottsevenemang. Regeringen har också reserverat 10 miljoner kronor för satsningen.

Regeringen anslog 10 miljoner kronor för att främja internationella evenemang i Sverige, via ett beslut som är mer än ett år gammalt.

Regeringens 10 miljoner

Nu kommer pengarna till användning. Via ett förhöjt anslag ”Stöd till idrotten” från och med 2010 har Riksidrottsförbundet uppgiften att hantera miljonerna.

Det var i propositionen "Statens stöd till idrotten" (prop. 2008/09:126) som regeringen bedömde att det är viktigt att främja internationella idrottsevenemang i Sverige, särskilt sådana evenemang som bidrar till att idrottsliga och andra positiva värden uppstår:

”Behovet av stöd till arrangörer för att fler internationella evenemang inom skilda områden ska förläggas i Sverige har uppmärksammats i olika sammanhang. Den internationella konkurrensen om att få internationella evenemang till Sverige är särskilt stor inom idrottsområdet”, skrev Kulturdepartementet.

Idrottens egen PR-grupp

Nu behövs pengarna. RF har inte egentligen egna pengar att finanseria en internationella marknadsföring, men 10 miljoner från regeringen räcker en bit. Dessutom är tanken att de fyra övriga aktörerna ska anslå pengar.

Idrottens egen PR-grupp har ännu ingen önskelista över vilka evenemang som de ska ta sikte på. Men när alla är samlade vid SportAccord Convention under en aprilvecka i London ska planerna formas.

Att så många parter har gått samman och försöker åstadkomma något slagkraftigt har tidigare bara skett vid försöken att få OS till Sverige.

Träffa beslutsfattare i London

Sveriges tre storstäder och vinterregionen Jämtland/Härjedalen gör gemensam sak och ska delta via den internationella mässan i London då många beslutsfattare är samlade.

- Ett framgångsrikt idrottsevenemang är en oöverträffad möjlighet att visa upp sitt land, sin idrott och sin stad eller region, menar parterna i ett gemensamt uttalande.

- Besökare kommer till staden och landet för att titta på tävlingarna där de spenderar såväl tid som pengar. Ofta kommer de tillbaka. Många städer och länder har insett det, satsar idag därefter och kampen om att vinna hem mästerskap och tävlingar är hårdare än någonsin.

Startar lobbyingarbetet

Kvartetten har insett att enda chansen att nå framgång i ansökningarna och inte minst lobbyingarbetet är att jobba tillsammans.

- Tankarna bakom samarbetet är att göra det som svensk idrott alltid varit bäst på – att bygga ett vinnande lag, , säger Karin Mattsson Weijber, Riksidrottsförbundets ordförande.

- Därför visar vi upp Sverige på världens största, och kanske viktigaste, mötesplats för idrottsevenemang SportAccord Convention i London i april 2011 och i Quebec City i maj 2012.

Historiskt sett har de olika idrottsförbunden ofta och med ganska jämn takt arrangerat VM, EM och andra internationella tävlingar.

Idag krävs ett helt annat långsiktigt arbete än tidigare. Enskilda satsningar kommer att ha svårt att hävda sig i konkurrensen och för att kunna få hem de stora evenemangen krävs gemensamma krafter.

Miljardären och H&M-arvingen Karl-Johan Persson gör ytterligare en investering för att etablera sig inom idrottens agentverksamhet. Efter att han köpte in sig i Wesport tar han nu också över agentfirman Footnation för runt 20 miljoner.

Förslag om satsningar på bland annat generellt ökat stöd till idrotten och avgiftsfri idrottsskola fanns med när oppositionspartierna i riksdagen presenterade sina respektive skuggbudgetar. Riksidrottsförbundet summerar förslagen som handlar om idrott.

2022 var ca 62 000 personer anmälda till Göteborgsvarvets olika lopp. Arrangemanget är en stor folkfest men påvisar också värden i en förbättrad folkhälsa och turistekonomiska intäkter för Göteborg.

Överskottet av loppen återinvesteras i Göteborgs föreningsliv. Efter 2022 års genomförande betalas inte mindre än  5,6 miljoner kronor ut till dryga 50 föreningar som bidrar med funktionärer och gör loppen möjliga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Volvo Trucks, Wist Last & Buss, Volvia, Volvo Finans Bank, SKAB, Elon och Swegon tog beslutet att samarbeta och därför rullade en toppmodern vallatrailer fram till skidskyttelandslaget lagom till säsongspremiären.

Riksdagen har fattat beslut i fråga om propositionen om en förstärkt spelreglering. 

– Sammantaget väldigt positivt för våra allmännyttiga lotterier, säger Hans Sahlin, vd på Folkspel och ordförande i SVALO (Sveriges Allmännyttiga Lotterier).

Viaplay Group och Internationella handbollsförbundet (IHF) har kommit överens om ett nytt rekordstort avtal. Kontraktet gäller Viaplays marknader i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Polen, Nederländerna, de baltiska länderna samt Storbritannien och sdträcker sig till och med 2031. Handbollsfans kan streama mer än 40 IHF-evenemang live och exklusivt på Viaplay, inklusive alla kommande VM-turneringar för damer och herrar. 

Hockeyallsvenska Djurgården har presenterat ännu en profilvärvning, 36-årige Linus Klasen, närmast från spel i den schweiziska andra ligan med EHC Visp. Av familjeskäl har Klasen valt att bryta kontraktet och flytta hem till Huddinge. Avtalet är på tre år och han väntas debutera redan till helgen.