Så ska Sverige få stortävlingar

I en unik satsning samarbetar Stockholm, Göteborg, Malmö samt Jämtland/Härjedalen, med Riksidrottsförbundet under namnet Sweet Spot Sweden i en internationell lansering av Sverige som det framtida landet för stora idrottsevenemang. Regeringen har också reserverat 10 miljoner kronor för satsningen.

Regeringen anslog 10 miljoner kronor för att främja internationella evenemang i Sverige, via ett beslut som är mer än ett år gammalt.

Regeringens 10 miljoner

Nu kommer pengarna till användning. Via ett förhöjt anslag ”Stöd till idrotten” från och med 2010 har Riksidrottsförbundet uppgiften att hantera miljonerna.

Det var i propositionen "Statens stöd till idrotten" (prop. 2008/09:126) som regeringen bedömde att det är viktigt att främja internationella idrottsevenemang i Sverige, särskilt sådana evenemang som bidrar till att idrottsliga och andra positiva värden uppstår:

”Behovet av stöd till arrangörer för att fler internationella evenemang inom skilda områden ska förläggas i Sverige har uppmärksammats i olika sammanhang. Den internationella konkurrensen om att få internationella evenemang till Sverige är särskilt stor inom idrottsområdet”, skrev Kulturdepartementet.

Idrottens egen PR-grupp

Nu behövs pengarna. RF har inte egentligen egna pengar att finanseria en internationella marknadsföring, men 10 miljoner från regeringen räcker en bit. Dessutom är tanken att de fyra övriga aktörerna ska anslå pengar.

Idrottens egen PR-grupp har ännu ingen önskelista över vilka evenemang som de ska ta sikte på. Men när alla är samlade vid SportAccord Convention under en aprilvecka i London ska planerna formas.

Att så många parter har gått samman och försöker åstadkomma något slagkraftigt har tidigare bara skett vid försöken att få OS till Sverige.

Träffa beslutsfattare i London

Sveriges tre storstäder och vinterregionen Jämtland/Härjedalen gör gemensam sak och ska delta via den internationella mässan i London då många beslutsfattare är samlade.

- Ett framgångsrikt idrottsevenemang är en oöverträffad möjlighet att visa upp sitt land, sin idrott och sin stad eller region, menar parterna i ett gemensamt uttalande.

- Besökare kommer till staden och landet för att titta på tävlingarna där de spenderar såväl tid som pengar. Ofta kommer de tillbaka. Många städer och länder har insett det, satsar idag därefter och kampen om att vinna hem mästerskap och tävlingar är hårdare än någonsin.

Startar lobbyingarbetet

Kvartetten har insett att enda chansen att nå framgång i ansökningarna och inte minst lobbyingarbetet är att jobba tillsammans.

- Tankarna bakom samarbetet är att göra det som svensk idrott alltid varit bäst på – att bygga ett vinnande lag, , säger Karin Mattsson Weijber, Riksidrottsförbundets ordförande.

- Därför visar vi upp Sverige på världens största, och kanske viktigaste, mötesplats för idrottsevenemang SportAccord Convention i London i april 2011 och i Quebec City i maj 2012.

Historiskt sett har de olika idrottsförbunden ofta och med ganska jämn takt arrangerat VM, EM och andra internationella tävlingar.

Idag krävs ett helt annat långsiktigt arbete än tidigare. Enskilda satsningar kommer att ha svårt att hävda sig i konkurrensen och för att kunna få hem de stora evenemangen krävs gemensamma krafter.

Stockholms Golfklubb samarbetar med Danderyds kommun om att rena  Edsviken. Klubben vattnar banan med kommunens dagvatten och minskar därmed utsläppen till den närliggande viken till Värtan. En sorts win-win-situation för båda parter.

Diskussionen om VAR eller inte är ständigt pågående.

Såg ni vad som hände i England?

De engelska fotbollsklubbarna röstade under ett möte om ett förslag att avskaffa videogranskningstekniken.

Endast en klubb röstade för.

Sveriges Olympiska Kommitté utökar OS-truppen med tio nya namn. På fredagen fick en cyklist, en boxare, en kanotist, två skyttar och fem friidrottare klartecken.

- Med sex veckor kvar till spelen består en växande OS-trupp av nära 100 idrottare, säger SOK:s truppchef Peter Reinebo.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Försäkringsbolaget Folksam visar prov på hur kreativitet och egen vinning kan ge  ett lyckat sponsoravtal. Men så har bolaget och Svenska Fotbollförbundet variit partners i över 60 år. Nu har parterna enats om en förlängning och samtidigt utökat sitt samarbete Det nya avtalet gäller till och med  2026.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.