Nya möjligheter, men gammalt beteende
Friends Arena och Tele2 Arena innebär att motståndarna kommer att åka till huvudstan med en speciell känsla. De får spela och uppleva två arenor som uppfyller det mesta av dagens krav.
Och just det, villkoren för fotbollen, diskuterades ingående vid konferensen Fotboll & Pengar som bjöd på en skärskådning av fotbollen i ekonomiska termer och det gällde allt. Från det som utspelas hemma i Sverige till internationella betraktelser.
De stora ligorna, de stora pengarna
Deloitte Football Money League kom nyligen ut med sin analys och kunde peka på en rad faktorer.
I Spanien som ändå har en besvärlig samhällsekonomi får Real Madrid och Barcelona 52 procent av alla intäkter i La Liga. Övriga får nöja sig med att dela på övriga pengar.
Men förklaringen är enkel , de två giganterna genererar också de stora pengarna. Marknads- och TV-ersättningarna går dit eftersom intresset också finns där.
Hur den internationella fotbollen utvecklas syns ju också via den nya trenden med uppvisningsmatcher/träningsmatcher i Asien. Det ger ökad merchendaiseförsäljning, varumärkeskännedom, biljettintäkter vid matcherna och det är businessen som styr.
En annan ny trend är att vissa storklubbar tar betalt för sina träningar. Det marknadsförs som en produkt till de fans som inte har råd att gå på matcherna.
Nytt TV-avtal
Det är de stora fotbollsländerna, ”The Big Five” med Spanien, England, Frankrike, Italien och Tyskland som växer sig allt starkare och det är också de stora klubbarna som blir starkare på bekostnad av de mindre.
I England står man inför ett nytt och rekordstort TV-avtal. Här fördelas pengarna relativt jämnt över hela ligan trots stora skillnader i sportsliga prestationer.
Ett problem för engelska klubbar är att kostnaderna för spelarlönerna ligger konstant på 70 procent av intäkterna. Det spelar ingen roll att TV-bolagen betalar mera för då begär spelarna mer betalt. Ett sätt att få bukt på det är den nya regeln med en maxgräns för spelarlönerna.
Behöver höja biljettpriset
I Tyskland finns det en stor och mycket engagerad fotbollspublik från många välskötta klubbar och de tyska företagen är också villiga att sponsra och bidra till sina lag.
Däremot står tyska ligan inför den utmaningen att biljettpriserna borde höjas. Något som publiken inte gillar och de har också svårt att betala för TV-sända matcher. Men klubbarna behöver öka intäkterna för att hänga med övriga ligor.
Från Frankrike vet vi att publiksiffrorna inte är märkvärdiga och att huliganism är vanlig. Dessutom är många arenor är slitna och nergångna. I Frankrike satsar Paris SG och förhoppningen är att klubben ska leda utvecklingen för merchendaiseförsäljning, varumärkesvärde och sponsorintäkter.
Ligger efter i nyrekryteringen
Var står Sverige och vad sker här? Det diskuterades på konferensen och deltagarna såg problem.
Många svenskar är om inte mer så i alla fall lika intresserade av de stora internationella klubbarna och betalar gärna för TV-fotboll. Dessutom utgör ishockeyn en stark konkurrent.
Olof Lundh från Fotbollskanalen menade att allsvenskan har halkat efter i nyrekryteringen och att svensk fotboll ligger kvar i gamla hjulspår.
- Den svenska fotbollsfamiljen är för otydlig och att alla klubbar arbetar för egen räkning utan att driva utvecklingen tillsammans.
Måste jobba mer gemensamt
Dan Persson från Idrottens Affärer ansåg att en del av ansvaret borde lämnas över till en gemensam ledning som kan styra utvecklingen mot ett gemensamt mål, så att inte ”hjulet måste uppfinnas på nytt i varje klubb”.
En allmän uppfattning var att det blir tufft för de svenska lagen att attrahera publik och fans när det blir ett generationsskifte. Den yngre generationen visar inte samma intresse då de har sitt favoritlag i La Liga eller i Premier League.
Daniel Hegborn från Passion Lab, som jobbar med sponsring och varumärken, påpekade att under de åtta år han har bott i Stockholm har han aldrig fått ett enda förslag eller erbjudande från någon av de etablerade föreningarna. Exempelvis en gratisbiljett till en match eller information om varför man ska heja på det laget eller bli medlem i den föreningen.
Möjligheter, men hur?
En allmän mening var att föreningarna måste börja jobba enligt nya metoder och i synnerhet när så många klubbar har eller ska få tillgång till nya arenor.
Nu finns förutsättningar för en ökad kommersiell utveckling med t ex aktiveringsytor för sponsorer och möjligheten att ge mera tillbaka till företagen.
Sedan är det här med tekniken, där prövar sig många fram. Datorn, mobilen, SMS, streaming och alla funktioner öppnar alternativen och i sin tur möjligheten att ge fler delaktighet från matchen , träningen eller vad det nu må vara och med målet att skapa en bättre upplevelse på plats än vad det är att sitta hemma och kolla på TV.
Flera av deltagarna på konferensen menade att det blir fotbollsklubbarnas största utmaning framöver. Konsten att lyckas hänga med i den digitala utvecklingen.
Snabb och effektiv kommunikation, men på vilket sätt?
Sandra Jansson-Bröms
Mest lästa just nu
Svensk ishockey sänker licenskravet för spel i SHL, SDHL och Hockeyallsvenskan. För Hockeyettan föreslås en ändring av kapitalkravet till enbart positivt eget kapital.
Beskedet innebär att de regelverk som funnits sedan 2017 läggs i papperskorg.
Förvaltningsrätten, som avgör tvister mellan företag och myndigheter, blir nästa arena för fotbollens skandalderby den 20 oktober på Tele 2.
Svenska guldolympier trimmas vanligen på SOK:s träningsanläggning på kanarieön Fuerteventura, 100 km utanför Afrikas nordvästra kust i Atlanten. Här vajar palmer längs milslånga sandstränder, det var här den sista finslipningen skedde inför succén i Paris OS i somras med 11 svenska medaljer – det högsta antalet sedan Sydney-OS 2000.
Det guldvinnande paret i beachvolleyboll, David Åhman/Jonatan Hellvig har sin egen beach – 3 000 kvadratmeter sand på Novavägen 35 i Huddinge.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.
– En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.
Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.