Men osäkerhet runt åskådarsiffrorna
Ett av målen för städerna Helsingborg och Landskrona som arrangerade SM-aveckan sommaren 2018 var att locka besökare. Och enligt den utvärdering veckan som gjort så lyckades man. Över 100 000 personer ska ha besökt SM-veckan. Men Idrottens Affärer kan nu visa att det är en siffra som det råder stor osäkerhet kring.
På en avstängd del av Drottninggatan susar rullskidåkare efter rullskidåkare fram. Det är kval i sprinten. Längs staketet som kantar banan är det tomt.
Ljudet från jubel och applåder är öronbedövande när truppgymnastiken har sin finaldag.
Här var det trångt
Och det är trångt, så trångt att alla inte kommer i den fullsatta Arenan.
På framställda stolar sitter ett 30-tal föräldrar och hejar på sina barn när SM i tadio avgörs i en undanskymd lokal vid Arenan. Då och då tittar något främmade ansikte förbi men försvinner snabbt.
De tog ett kvällsdopp
Några varma Helsingborgare spanar nyfiket och undrar vad som händer när de är på väg till ett tidigt kvällsdopp. Det är i princip de åskådarna som kustroddarna har förutom nära och kära och andra medtävlare.
Bilderna på antalet åskådare vid de olika tävlingarna på SM-veckan varierar. Några få idrotter tog entré till sina tävlingar men i övrigt var det fri entré.
För att få veta mer om hur många som besökte och deltog i SM-veckan och hur besökarna bodde och spenderade sina pengar gav arrangörerna företaget Upplevelseinstitutet uppdraget att göra en utvärdering av SM-veckan.
Det gjordes 2 569 intervjuer med personer som befann sig på och omkring de olika tävlingsarenorna. Enkäten omfattade 419 svar – från 634 i ett ”urval av besökare”. Dessutom ska det ha skett telefonintervjuer med 850 personer i Landskrona och Helsingborg.
Utifrån det materialet kom man fram till det varit 110 349 besökare, 88 816 i Helsingborg 30 475 i Landskrona. Det skulle var innebära mer än dubbelt så många besökare jämfört med SM-veckan 2016 i Norrköping och 46 999 fler än i Borås 2017. En markant ökning, alltså.
- Vår beräkning av antal på besökare bygger en fråga i våra enkäter där vi undrar om man besökt SM-veckans tävlingar och kringarrangemang. Frågeställningen är formulerad av Riksidrottsförbundet och den har vi använt under 2018. Hur den formuleringen har varit i tidigare undersökningar kan inte jag svara på, säger Andreas Andersson projektledare på Upplevelseinstitutet.
En tredjedel Helsingborgare på plats ?
Det framhölls att mer än en tredjedel av alla Helsingborgare hade varit på något evenemang under veckan!
Utvärderingens resultat speglas inte av de iakttagelser och upplevelser av intresset som Idrottens Affärer har fått.
Men arrangörerna litar på utvärderingen.
-Jag tycker det är rimliga besökssiffror, säger Camilla Plate som var lokal projektledare på SM-veckan.
-Det är svårt att uppskatta hur många det var. Det var HUI som gjorde utvärderingarna åren innan och de tittade inte på kringarrangemang, säger Per Bergljung som är evenemangsansvarig på Riksidrottsförbundet (RF).
Han tycker också att det är svårt att ifrågasätta det som kommer fram i utvärderingen.
-Det finns bara några få aktörer som gör den här typen av utvärderingar och de använder ungefär samma metoder. Så vi får förlita oss på det som det rapporteras, fortsätter Bjurling.
Tvivel inför siffrorna
Såväl den lokala arrangören som RF litar på de siffror som Upplevelseinstitutets utvärdering anger. Och det är inte ovanligt att man gör det.
-Det är ofta så med den här typerna utvärdering. Är det överpositiva siffror så är arrangörerna nöjda och i ifrågasätter inget, säger Hans Wessblad som bland annat studerar sådana här undersökningar på Linnéuniversitet i Kalmar
Men det kan finnas skäl att titta närmare på snabba undersökningar av utfallet av ett evenemang.
-Sådana här undersökningar och utvärderingar har alltid varit diskuterade och i ifrågasatta. I den här typen av något mindre och därmed billigare undersökningar finns det alltid felmarginaler och resultaten kan slå fel på olika håll, menar Hans Wessblad universitetslektor vid Linnéuniversitet i Kalmar.
Håkan Svensson
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
När pingislivet kändes som allra bäst för Bordtennisförbundet, då blossar en infekterad strid upp med stjärnan Truls Möregårdh.
Det gav det andra. Framgångar i OS i Paris, stor uppmärksamhet, Flera framträdande spelare, en ungdomsidol växte fram och en megastor sponsor.Crafts miljardär, Torsten Jansson visade sin kärlek till sporten och inte nog med det. Han lät bygga en ny intenationell pingisarena i Småland.
Gothenburg Tennis Center är en nytennishall mitt i Delsjöns natur- och idrottsområde där en mängd föreningar inom helt olika idrotter bedriver sin verksamhet. Gothenburg Tennis Center arbetar med att utbilda och utveckla unga tennistalanger och vara ett komplement till de befintliga tennisklubbarna i regionen. Via fler banor i regionen skapas också fler möjligheter för barn och unga att börja att spela tennis, samtidigt som det skapar förutsättningar för de unga spelare som vill göra en elitsatsning .
Inte minst Ebba Andersson själv var förvånad och hade svårt att hitt a orden. Hon ville förklara hur det kunde gå till att hon vann igen i detta VM. På nytt besegrade hon Therese Johaug i en sekundstrid.
–Jag är själv lika överraskad, faktiskt, sa hon till Viaplay efter målgång. Indirekt medgav Ebba att inte ens hon själv hade trott att det skulle vara möjligt.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
I en intensiv nyhetsflora försvann förra veckan det här högst anmärkningsvärda budskapet: ”Via Gräsroten delar Svenska Spel varje år ut 35 miljoner kronor till ungdomsidrotten och föreningslivet i Sverige”.
Delstatliga Telia säljer sin tv och media-verksamhet till Schibsted Media. Tidigare förlusttyngda TV4 är den stora delen.
Affären påverkar åtskilliga sportintresserade människor.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.