Mycket spel och många nöjda kunder

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Nyligen landade årets upplaga av Svenskt kvalitetsindex (SKI) på mitt bord. På uppdrag av Spelbranschens Riksorganisation har SKI åter mätt kundnöjdhet, förtroende och anseende inom spelbranschen. Resultatet visar att branschen förändras i svagt positiv riktning, men att utmaningarna kvarstår. Den som läser vidare ser att hästkunderna skiljer sig en aning, men låt mig få återkomma till det.

Nyligen landade årets upplaga av Svenskt kvalitetsindex (SKI) på mitt bord. På uppdrag av Spelbranschens Riksorganisation har SKI åter mätt kundnöjdhet, förtroende och anseende inom spelbranschen. Resultatet visar att branschen förändras i svagt positiv riktning, men att utmaningarna kvarstår. Den som läser vidare ser att hästkunderna skiljer sig en aning, men låt mig få återkomma till det.

Att få kunden att känna förtroende

Att kundnöjdhet är eftersträvansvärt är ganska intuitivt. Utöver att öka kundlojaliteten bidrar kunders nöjdhet till att stärka ett företags image, skydda marknadsandelen och stärka det finansiella resultatet. Av alla skäl vill företag som ATG ha hög kundnöjdhet och vi är beroende av att man känner förtroende för oss och vår bransch.

Gör man det då är frågan?

Inte tillräckligt, är det korta svaret. För tredje året i rad konstaterar SKI att kundernas nöjdhet och allmänna förtroende för spelbranschen behöver öka för att ”anses vara på en långsiktigt stabil nivå.” Siffrorna ökar som sagt något, men från låga nivåer. Positivt är att andelen mycket nöjda kunder har ökat med fem procentenheter från 2017, från 15 till 20 procent.

Rapporten visar också att nöjdhet varierar med spelform. Medan lotterier och nummerspel står för den överlägset största andelen spelare är det hästspelarna som säger sig vara mest nöjda. Vadhållning på hästar rankas också högst i anseende, skillnaderna är inte stora, men det är klart att vi sträcker på oss lite extra här på ATG.

Ett breddat utbud

Men kedjan är som bekant inte starkare än den svagaste länken, och ATG erbjuder ju numera även sportspel och casino online. Branschens utmaningar är våra utmaningar.

Och utmaningarna är inte konstanta. Som spelbolag måste vi till exempel kunna hantera transformationen från kundmöte i butik till möte i den digitala världen.

Svenskt Kvalitetsindex affärsidé är att leverera insikter som tar verksamheter framåt. Rapporten blir därför en bra påminnelse om vad som är fortsatt viktigt trots att våra nettointäkter aldrig varit högre än årets första nio månader. 

Vi har sagt att vi ska vara spelbranschens kompass och med det följer att ta ansvar och peka ut en riktning, där grön omsättning är ett av våra initiativ.

I väntan på att branschens arbete ska få fullt genomslag firar vi på ATG att hästspelen i år vann det fina loppet om anseende. 

 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.