Konsten att identifiera spelmissbrukare

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Att Anders Tegnell arbetar på Folkhälsomyndigheten är numera väl känt. Inte lika känt kanske är att myndigheten har det övergripande folkhälsopolitiska målet ”att skapa samhälleliga förutsättningar för en god och jämlik hälsa i hela befolkningen och sluta de påverkbara hälsoklyftorna inom en generation”.

Folkhälsopolitiken är i sin sin tur nedbrutet i åtta målområden: arbetsmiljö, hälso- och sjukvård, utbildning och levnadsvanor för att nämna fyra av dem. Just levnadsvanor är ett centralt område för att uppnå jämlik hälsa.  Spelproblem är ett folkhälsoproblem vilket gör spel om pengar till en folkhälsofråga.

Som hållbarhetschef på ett spelbolag är det min uppgift att förstå gränsen mellan vad vi som spelbolag kan påverka, och vad som ligger utanför vår kontroll.

Till att börja med är det svårt att förutse vem som kommer att drabbas, spelproblem finns i alla samhällsgrupper. Vad vi vet med säkerhet är att vissa faktorer, som oönskade livshändelser och riskabla alkoholvanor, ökar sårbarheten hos vissa individer. Och motsatt, spelets hastighet och måttfull marknadsföring kan minska sårbarheten. Så visst finns det åtgärder att sätta in, och det görs också.

Upplevelser på ett smidigt sätt

Jag får ibland känslan av att vi spelbolag förväntas bära hela ansvaret för att en individ får spelproblem. Och visst – vårt ansvar är odiskutabelt. Men inte obegränsat. 

ATG ska tillhandahålla spännande spelupplevelser på ett schysst och smidigt sätt, det är vårt kundlöfte. Spelarskyddet är införlivat i löftet, precis som det ska vara. Med anledning av spridningen av covid-19 stärktes kravet på spelansvarsåtgärder, och vi rättade in oss i ledet såklart.  Faktum är att vi gärna ser att vissa av åtgärderna blir permanenta.

Redan tidigt under våren beslöt vi införa en obligatorisk förlustgräns på nätkasino. Vi tror helt enkelt att det har större effekt än dagens insättningsgräns.

Visst stöd för detta får jag i Nobelpristagaren och ekonomen Richard H. Thaler’s teori om the house money effect. Hans forskning visar att den som nyligen gjort en vinst på t ex ett nätkasino, eller börsen för den delen, tenderar att ta större risker än den som nyligen gjort förluster.

Få kunden att vara ansvarsfull

Den israeliske-amerikanske psykologen Daniel Kahneman var inne på ett liknande spår när han tillsammans med Amos Tverskys demonstrerade människors starka benägenhet att undvika förluster framför att skaffa sig vinster, även kallat förlustaversion.

Vi kan inte utlova vinster. Och tur är väl det. Men vi kan lova att vi ständigt arbetar för att våra kunder ska kunna fatta ansvarsfulla och välinformerade beslut.

Det är ATG:s bidrag till den svenska folkhälsan.   

/Maria Guggenberger

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.