Spelansvar mest lönsamt långsiktigt

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Först kommer födan, sedan kommer moralen.  Citatet från Tolvskillingsoperan är väl dramatikern Bertolt Brechts mest kända.  Eller att han skrev Erst kommt das Fressen, Dann kommit die Moral om man ska vara petnoga.  Och det kan det finnas skäl att vara, för visst är det så att överskott ger bolag större handlingsfrihet att göra bra saker. Utöver vad lagen kräver, menar jag.

Det primära målet för ett spelbolag är att erbjuda sina kunder underhållande spel. Det primära målet för en vd är att generera vinst till sina ägare, i ATG:s fall Svensk Travsport och Svensk Galopp. Sammanflätat med dessa mål löper det så oerhört viktiga spelansvaret, som aldrig får tullas på. För spelansvaret finns det lagar och regler, men ibland är den moraliska kompassen en hårdare domare än juridiken och dilemman blir föremål för interna diskussioner.

Vad får spelansvar kosta?

 Från tid till annan får vår vd, Hasse Lord Skarplöth, också frågan om vad spelansvaret får kosta. Frågan är relevant, det ligger kanske i farans riktning att ett spelföretag i kris är mer benäget att ta risker och kanske stretcha spelansvaret än ett spelföretag som går bra. Hans svar är dock orubbligt: Det får kosta kortsiktigt, för det är mest lönsamt långsiktigt.

 Därför är det alldeles extra roligt att ATG visar rekordsiffror för 2019. Medan många spelbolag kämpade på med vikande omsättning under förra året, hade ATG-koncernen en tillväxt i nettospelsintäkter om 6,6 procent. Nya spelansvarsåtgärder har kostat pengar, och det är som det ska.

 I samband med omregleringen sa vi att vi inte vill att människor ska spela mer, men gärna mer hos oss. Det var en stor del av anledningen till att ATG bestämde sig för att erbjuda till exempel casinospel. Stannade våra kunder kvar hos oss kunde vi erbjuda casinospänning, men på ett mer ansvarstagande sätt.

Relationer som bygger lönsamhet

Siffrorna talar sitt tydliga språk. Kunderna har stannat kvar hos oss, och spelar nu inte bara på hästar utan även casino och sportspel.

 Vi vill ha kunder som är med oss länge. Kunder som inte bara får en spännande spelupplevelse utan också en schysst upplevelse hos oss. Det är sådana kundrelationer som bygger långsiktig lönsamhet, bortom det närmaste kvartalet.

 Det är roligt när det går bra såklart. Inte minst för att det trovärdig gör vårt spelansvar lite extra när våra intressenter ser och förstår att vi har råd att agera med måttfullhet.  

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.