Avgörande är att vinna spelarnas förtroende

Spelbranschens stora utmaning är att öka såväl kundernas nöjdhet som det allmänna förtroendet för att branschen ska anses vara rumsren och skapa en långsiktigt stabil nivå. Inom vadhållning rankas häst högst i anseende, enligt SKI, och även om skillnaderna inte är stora så är det rolig läsning  för mig eftersom ATG har hästspel som bas 

Annons

När vi nu summerar 2019, det första året på den licensierade spelmarknaden, kan vi konstatera att våra starkaste varumärken inom hästspel, V75, och V86 - där upplevelsen och det sociala spelandet är viktiga beståndsdelar – klarat sig utmärkt.

Rekord i miljonvinster

Samtidigt som omsättningen varit bra slog både V75 och V86 rekord i antal utdelade miljonvinster under 2019. 

På ATG:s största spelform, V75 var det tidigare rekordet 181 miljonvinster (2013), men nu är alltså det rekordet slaget med en ny notering på 185.

Onsdagsspelet V86 har under året klivit fram som ett verkligt miljonspel mitt i veckan. Inte mindre än 80 miljonvinster har delats ut, att jämföra med det tidigare rekordet 49 från 2017. 

Men frågan är om rekorden i miljonvinster ökar kundernas nöjdhet och det allmänna förtroendet. Det är tveksamt och det handlar såklart om en helhet med massor av utmaningar.

Ansvaret gentemot våra kunder är så mycket mer än att arbeta preventivt för att motverka spelproblem. Vi ska inte glömma att vi skapar gemensamhet och glädje i vardagen för många, för de allra flesta faktiskt, och att vi förverkligar drömmar och att vi är en del av den svenska nöjesindustrin.

Stärkt spelaransvar

För ATG har 2019 varit ett bra år på många sätt. Vi har ytterligare stärkt spelansvarsarbetet, förbättrat kunnande om våra kunder och samtidigt stått stadigt på en svajig spelmarknad. . Trots allt det nya är ändå basen i verksamheten den samma som tidigare. Vikten av att omfamna hästsporten eftersom vi vet att människor och hästar mår bra tillsammans.

Det känns självklart att alla spelbolag på den licensierade svenska spelmarknaden borde ha målet att spelarna ska må bra - oavsett om de plockar en miljonvinst eller bara är med och delar på spänningen. Fokus på att bjuda på ett trevligt nöje och ett tryggt spelande är en skyldighet i hela branschen.

 

 

 

Maria Guggenberger

Fakta

I oktober genomförde Svenskt Kvalitetsindex sin årliga mätning av kundnöjdhet och anseende inom spelbranschen på uppdrag av Spelbranschens Riksorganisation (SPER).

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Världsstjärnan Annika Sörenstam fortsätter att ge tillbaka till golfen. Just nu pågår den nionde upplagan av ANNIKA Invitational Europe och ANNIKA Cup på Isaberg Golfklubb i Småland, 15-17 juni. Ett samarrangemang med Svenska Golfförbundet där Annika frikostigt bjuder på sig själv och tips ur sin långa och framgångsrika karriär till morgondagens stjärnor inom damgolfen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.