Avgörande är att vinna spelarnas förtroende

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Spelbranschens stora utmaning är att öka såväl kundernas nöjdhet som det allmänna förtroendet för att branschen ska anses vara rumsren och skapa en långsiktigt stabil nivå. Inom vadhållning rankas häst högst i anseende, enligt SKI, och även om skillnaderna inte är stora så är det rolig läsning  för mig eftersom ATG har hästspel som bas 

När vi nu summerar 2019, det första året på den licensierade spelmarknaden, kan vi konstatera att våra starkaste varumärken inom hästspel, V75, och V86 - där upplevelsen och det sociala spelandet är viktiga beståndsdelar – klarat sig utmärkt.

Rekord i miljonvinster

Samtidigt som omsättningen varit bra slog både V75 och V86 rekord i antal utdelade miljonvinster under 2019. 

På ATG:s största spelform, V75 var det tidigare rekordet 181 miljonvinster (2013), men nu är alltså det rekordet slaget med en ny notering på 185.

Onsdagsspelet V86 har under året klivit fram som ett verkligt miljonspel mitt i veckan. Inte mindre än 80 miljonvinster har delats ut, att jämföra med det tidigare rekordet 49 från 2017. 

Men frågan är om rekorden i miljonvinster ökar kundernas nöjdhet och det allmänna förtroendet. Det är tveksamt och det handlar såklart om en helhet med massor av utmaningar.

Ansvaret gentemot våra kunder är så mycket mer än att arbeta preventivt för att motverka spelproblem. Vi ska inte glömma att vi skapar gemensamhet och glädje i vardagen för många, för de allra flesta faktiskt, och att vi förverkligar drömmar och att vi är en del av den svenska nöjesindustrin.

Stärkt spelaransvar

För ATG har 2019 varit ett bra år på många sätt. Vi har ytterligare stärkt spelansvarsarbetet, förbättrat kunnande om våra kunder och samtidigt stått stadigt på en svajig spelmarknad. . Trots allt det nya är ändå basen i verksamheten den samma som tidigare. Vikten av att omfamna hästsporten eftersom vi vet att människor och hästar mår bra tillsammans.

Det känns självklart att alla spelbolag på den licensierade svenska spelmarknaden borde ha målet att spelarna ska må bra - oavsett om de plockar en miljonvinst eller bara är med och delar på spänningen. Fokus på att bjuda på ett trevligt nöje och ett tryggt spelande är en skyldighet i hela branschen.

 

 

 

Maria Guggenberger

Fakta

I oktober genomförde Svenskt Kvalitetsindex sin årliga mätning av kundnöjdhet och anseende inom spelbranschen på uppdrag av Spelbranschens Riksorganisation (SPER).

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Plötsligt kallade regeringskansliet till presskonferens. Och fram klev idrottsminister Amanda Lind och sa:

- Vi ska inte gå ur pandemin med en hälsoskuld.

Varpå hon meddelade att idrotten får 400 miljoner kronor i extra stöd för återstart under 2022.

Du får gå var du vill och sitta där du önskar. Så kom det efterlängtade beskedet. Grindarna öppnas till alla arenor och hallar där idrott utövas.

Deltagartak vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar tas bort från 29 september och dessutom försvinner krav på avstånd mellan sittplatser och mellan sällskap. 

Äntligen blir det rejäla tag mot svenskar som inte har vaccinerat sig. Till större evenemang är de inte välkomna.

”De bör stanna hemma”, meddelar Folkhälsomyndigheten och generaldirektör Johan Carlson och är rak i sitt budskap:

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Tillsammans med Svenska Spel gör Svenska Ishockeyförbundet nu en flick- och damsatsning som bland annat innehåller utökat stöd för Damkronorna, riktat stöd till DamEttan, ett juniorslutspel samt en satsning på målvaktstalanger.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Sportbladet fortsätter satsningen på bandy och sänder i höst och vinter alla matcher i elitserien samt Svenska cupen på Sportbladet Play. Samtidigt värvas bandyprofilerna Christoffer Million, från Bandypuls och trefaldige VM- och SM-guldmedaljören Jonas Claesson som experter till redaktionen.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.