Hur ska du då dra nytta av AI?
Om du inte tycker att idrott och analys hör ihop vill du nog sluta läsa här. Eller kanske börja med att validera min tidigare krönika om "Varför avancerad analys och AI inom idrott?". Om du känner att du passerat "Varför?"-frågan så kanske du i stället tycker att rubriken ovan inte kräver en egen artikel, att Nikes slogan "Just do it" räcker.
Jag kan faktiskt förstå det, jag brukade tro att det skulle räcka att ta fram information som tidigare var okänd för att trigga engagemang och agerande.

Mer än en gång har jag dock efter att vi visat ett sportledningsteam information som de aldrig sett tidigare baserat på data som de inte insåg fanns upptäckt att ”när mötet tog slut blev allt som förut”. Detta trots att de tydligt både ser och uttrycker hur dessa saker skulle vara värdefulla för dem går det inte nödvändigtvis framåt därifrån. Så, om frågan "Varför?" inte är ett problem, låt oss ta en titt på "Hur?". Hur göra analys värdefull och operativ?
Var relevant
Denna "no-brainer" kan aldrig påpekas tillräckligt ofta. Jag är den förste som behöver påminnas. Relevans är allt och det gäller såväl information, kommunikation som timing.
Låt oss börja med informationsrelevans, vilken information presenterar du och hur? Statistik och analys inom sport är ofta intressant, rentav underhållande, och kan leda till kul diskussioner. Men om du vill få riktigt engagemang är det viktigt att informationen är relevant, något som tydligt linjerar med ett överenskommet mål. Som en enkel illustration, låt oss använda hockey-tekningar som exempel.
Puck-innehav är viktigt, följaktligen är tekningar viktiga, och därför värdefullt att mäta och känna till olika spelares teknings-procent. Ett snitt på 50% är bra, 55% är utmärkt, högre än 60% sällsynt och exceptionellt. Men en spelare teknings-procent varierar vanligtvis avsevärt mellan olika tekningscirklar. Så den detaljerade informationen nedan ger relevans eftersom den tydligare indikerar vem man ska ha eller inte på isen i en viss situation.
Relevant kommunikation
Så till kommunikations-relevans. Hur kommunicerar och visualiserar du informationen? Den mänskliga hjärnan fångar och minns bilder. Titta igen på bilden ovan, det tar bara några sekunder för alla i rummet att förstå sammanhanget och det är lätt att hämta ur minnet. Och när du pratar om resultat och implikation, använd konkreta exempel ur verkligheten och med ord som lyssnaren förstår och kan relatera till. T ex "odds" och "sannolikhet" kommer förmodligen att fungera men troligen inte "standardavvikelse" och "R i kvadrat".
Relevant tajming relaterar till att förstå när informationen tillför värde. I samband med träning eller under match? När man utvärderar, förbereder eller utför? Förstå processen och tillför värde till den genom att tajma informationen. Om det inte är relevant för situationen kommer det bara bli brus, oavsett hur korrekt och värdefullt det kan verka för dig. Och insikter som inte omsätts i praktiken förblir enbart insikter, inget mer.
Bilda ett team
Att engagera sig i Analytics är inte något för en person att göra isolerat. För att bli framgångsrik måste alla involveras, från GM till assisterande tränare, på ett eller annat sätt. Även om en person har alla kompetenser som krävs, vilket är sällsynt, behöver man framför allt samarbete genom olika perspektiv, kommunikation och validering av information för att enas om insikter och därpå agerande.
Och förresten, om du inte är inblandad i sport utan arbetar i företag eller offentlig tjänst, samma svar på "Hur?" när man anammar Analytics gäller för att nå framgång: Relevant information, kommunikation och tajming och att vara ett team
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Brommapojkarna har sålt spelare i rekordomfattning de senaste två åren. Det har varit så lukrativt att styrelsen nu har mod att säga nej till anbud på forwarden Alladoh Det är vad Sportbladet uppger på tisdagseftermiddagen
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
22-27 juli är det damfotboll som gäller mitt i största semesterperioden. EM för damer avgörs i Schweiz. SVT delar mästerskapet med Viaplay och sänder bland annat Sveriges premiär mot Danmark och Sveriges eventuella kvartsfinal.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
Svenskarna är vana vid att det finns TV-bilder från allsköns idrott, oavset var och när något utspelas . Nu kommer något alldeles unikt.Streamingtjänsten Pluto TV intyroducerar ett samarbete via All Women’s Sports och Sportkanalen AWSN Network för att dygnet runt kunna sända damsport tillgängligt för svenska TV-tittare – helt gratis dygnet runt. Utbudet ska omfatta över 2 500 timmar direktsänd damsport årligen
En drömaffär. Öster från Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.
Han har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.