Hur ska du då dra nytta av AI?

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Om du inte tycker att idrott och analys hör ihop vill du nog sluta läsa här. Eller kanske börja med att validera min tidigare krönika om "Varför avancerad analys och AI inom idrott?". Om du känner att du passerat "Varför?"-frågan så kanske du i stället tycker att rubriken ovan inte kräver en egen artikel, att Nikes slogan "Just do it" räcker.

Jag kan faktiskt förstå det, jag brukade tro att det skulle räcka att ta fram information som tidigare var okänd för att trigga engagemang och agerande. 

En lagledning får se data som de tidigare inte insåg att det fanns gör upptäckten och inser möjligheter.

Mer än en gång har jag dock efter att vi visat ett sportledningsteam information som de aldrig sett tidigare baserat på data som de inte insåg fanns upptäckt att ”när mötet tog slut blev allt som förut”. Detta trots att de tydligt både ser och uttrycker hur dessa saker skulle vara värdefulla för dem går det inte nödvändigtvis framåt därifrån. Så, om frågan "Varför?" inte är ett problem, låt oss ta en titt på "Hur?". Hur göra analys värdefull och operativ?

Var relevant

Denna "no-brainer" kan aldrig påpekas tillräckligt ofta. Jag är den förste som behöver påminnas. Relevans är allt och det gäller såväl information, kommunikation som timing.

Låt oss börja med informationsrelevans, vilken information presenterar du och hur? Statistik och analys inom sport är ofta intressant, rentav underhållande, och kan leda till kul diskussioner. Men om du vill få riktigt engagemang är det viktigt att informationen är relevant, något som tydligt linjerar med ett överenskommet mål. Som en enkel illustration, låt oss använda hockey-tekningar som exempel.

Puck-innehav är viktigt, följaktligen är tekningar viktiga, och därför värdefullt att mäta och känna till olika spelares teknings-procent. Ett snitt på 50% är bra, 55% är utmärkt, högre än 60% sällsynt och exceptionellt. Men en spelare teknings-procent varierar vanligtvis avsevärt mellan olika tekningscirklar. Så den detaljerade informationen nedan ger relevans eftersom den tydligare indikerar vem man ska ha eller inte på isen i en viss situation.

Relevant kommunikation

Så till kommunikations-relevans. Hur kommunicerar och visualiserar du informationen? Den mänskliga hjärnan fångar och minns bilder. Titta igen på bilden ovan, det tar bara några sekunder för alla i rummet att förstå sammanhanget och det är lätt att hämta ur minnet. Och när du pratar om resultat och implikation, använd konkreta exempel ur verkligheten och med ord som lyssnaren förstår och kan relatera till. T ex "odds" och "sannolikhet" kommer förmodligen att fungera men troligen inte "standardavvikelse" och "R i kvadrat".

Relevant tajming relaterar till att förstå när informationen tillför värde. I samband med träning eller under match? När man utvärderar, förbereder eller utför? Förstå processen och tillför värde till den genom att tajma informationen. Om det inte är relevant för situationen kommer det bara bli brus, oavsett hur korrekt och värdefullt det kan verka för dig. Och insikter som inte omsätts i praktiken förblir enbart insikter, inget mer.

Bilda ett team

Att engagera sig i Analytics är inte något för en person att göra isolerat. För att bli framgångsrik måste alla involveras, från GM till assisterande tränare, på ett eller annat sätt. Även om en person har alla kompetenser som krävs, vilket är sällsynt, behöver man framför allt samarbete genom olika perspektiv, kommunikation och validering av information för att enas om insikter och därpå agerande.

Och förresten, om du inte är inblandad i sport utan arbetar i företag eller offentlig tjänst, samma svar på "Hur?" när man anammar Analytics gäller för att nå framgång: Relevant information, kommunikation och tajming och att vara ett team

Christer Bodell

Fakta

Här hittar du Christer Bodells inledande artikel

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Handbollslandslaget har snittlön på 678 000 kr 

Det är skillnad på folk och folk, inte minst ekonomiskt i idrottens värld.

 Svensk handboll, med sikte VM-final i Tele 2 söndagen den 29 januari, spelar i helt annan division än Janne Anderssons fotbollslandslag eller Sam Hallams Tre Kronor.

SVT direktsänder upp mot 60 timmar från SM-veckan i Skövde som pågår mellan 31 januari och 5 februari. Uppe på Billingen, där också längdskidtävlingarna avgörs, kommer SVT att ha en studio med Maria Wallberg som programledare. Alla de stora svenska stjärnorna, med den nyblivna Tour de Ski-vinnaren Frida Karlsson väntas vara på plats för att tävla.

Idag inleds bilsporttävlingen Race of Championsigång på isarna utanför Piteå havsbad. Ett evenemang som lockar världseliten inom olika motorsporter och som tidigare har arrangerats bland annat i Barcelona, Peking, Mexico City, London och Miami. Från världsmetropoler till Piteå havsbad  för en folk- och motorfest.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Luftslott – eller en seriös satsning? Framtiden ger svar.

Hamburgerkedjan Brödernas intåg i Hockeyettan-laget Väsby IK, rör upp känslor i hockey-Sverige.  Högst ropade Aftonbladet som skrek i falsett att Väsby har ”sålt sin själ, falskhet & tjuveri”

Riksdagen har fattat beslut i fråga om propositionen om en förstärkt spelreglering. 

– Sammantaget väldigt positivt för våra allmännyttiga lotterier, säger Hans Sahlin, vd på Folkspel och ordförande i SVALO (Sveriges Allmännyttiga Lotterier).

Striden om läsarna, och tittarna, tar fart. Tidningarnas kamp intensifieras. Expressen är senaste beviset. En stor satsning är presenterad och består av att locka människor som vill ha levande bilder. Expressen har säkrat tv-rättigheterna till ett 60-tal försäsongsmatcher i fotboll.

Hockeyallsvenska Djurgården har presenterat ännu en profilvärvning, 36-årige Linus Klasen, närmast från spel i den schweiziska andra ligan med EHC Visp. Av familjeskäl har Klasen valt att bryta kontraktet och flytta hem till Huddinge. Avtalet är på tre år och han väntas debutera redan till helgen.