Hur ska du då dra nytta av AI?
Om du inte tycker att idrott och analys hör ihop vill du nog sluta läsa här. Eller kanske börja med att validera min tidigare krönika om "Varför avancerad analys och AI inom idrott?". Om du känner att du passerat "Varför?"-frågan så kanske du i stället tycker att rubriken ovan inte kräver en egen artikel, att Nikes slogan "Just do it" räcker.
Jag kan faktiskt förstå det, jag brukade tro att det skulle räcka att ta fram information som tidigare var okänd för att trigga engagemang och agerande.
Mer än en gång har jag dock efter att vi visat ett sportledningsteam information som de aldrig sett tidigare baserat på data som de inte insåg fanns upptäckt att ”när mötet tog slut blev allt som förut”. Detta trots att de tydligt både ser och uttrycker hur dessa saker skulle vara värdefulla för dem går det inte nödvändigtvis framåt därifrån. Så, om frågan "Varför?" inte är ett problem, låt oss ta en titt på "Hur?". Hur göra analys värdefull och operativ?
Var relevant
Denna "no-brainer" kan aldrig påpekas tillräckligt ofta. Jag är den förste som behöver påminnas. Relevans är allt och det gäller såväl information, kommunikation som timing.
Låt oss börja med informationsrelevans, vilken information presenterar du och hur? Statistik och analys inom sport är ofta intressant, rentav underhållande, och kan leda till kul diskussioner. Men om du vill få riktigt engagemang är det viktigt att informationen är relevant, något som tydligt linjerar med ett överenskommet mål. Som en enkel illustration, låt oss använda hockey-tekningar som exempel.
Puck-innehav är viktigt, följaktligen är tekningar viktiga, och därför värdefullt att mäta och känna till olika spelares teknings-procent. Ett snitt på 50% är bra, 55% är utmärkt, högre än 60% sällsynt och exceptionellt. Men en spelare teknings-procent varierar vanligtvis avsevärt mellan olika tekningscirklar. Så den detaljerade informationen nedan ger relevans eftersom den tydligare indikerar vem man ska ha eller inte på isen i en viss situation.
Relevant kommunikation
Så till kommunikations-relevans. Hur kommunicerar och visualiserar du informationen? Den mänskliga hjärnan fångar och minns bilder. Titta igen på bilden ovan, det tar bara några sekunder för alla i rummet att förstå sammanhanget och det är lätt att hämta ur minnet. Och när du pratar om resultat och implikation, använd konkreta exempel ur verkligheten och med ord som lyssnaren förstår och kan relatera till. T ex "odds" och "sannolikhet" kommer förmodligen att fungera men troligen inte "standardavvikelse" och "R i kvadrat".
Relevant tajming relaterar till att förstå när informationen tillför värde. I samband med träning eller under match? När man utvärderar, förbereder eller utför? Förstå processen och tillför värde till den genom att tajma informationen. Om det inte är relevant för situationen kommer det bara bli brus, oavsett hur korrekt och värdefullt det kan verka för dig. Och insikter som inte omsätts i praktiken förblir enbart insikter, inget mer.
Bilda ett team
Att engagera sig i Analytics är inte något för en person att göra isolerat. För att bli framgångsrik måste alla involveras, från GM till assisterande tränare, på ett eller annat sätt. Även om en person har alla kompetenser som krävs, vilket är sällsynt, behöver man framför allt samarbete genom olika perspektiv, kommunikation och validering av information för att enas om insikter och därpå agerande.
Och förresten, om du inte är inblandad i sport utan arbetar i företag eller offentlig tjänst, samma svar på "Hur?" när man anammar Analytics gäller för att nå framgång: Relevant information, kommunikation och tajming och att vara ett team
Mest lästa just nu
Spelaraffärerna inom svensk elitfotboll ökar markant just nu. Transfermarknaden är het och klubbar säljer ovh köper för stora pengar.
IFK Göteborg har gjort en ny stor affär när italienska Serie B-klubben Sassuolo köpte Laurs Skjellerup som blir en av IFK:s dyraste försäljningar genom tiderna då prislappen ska, enligt uppgifter, hamnat på drygt 46 miljoner kronor. Många minns också hur IFK sålde Malick Yalcouyé till engelska Brighton och totalt handlar det om intäkter på runt 100 miljoner kronor.
8-9 mars kommer världscupen till Åre för två dagar med alpin skidfest. I samband med det samlas också kända vinteridrottare, forskare och ledare för näringslivet för första gången under Nordic Sustainability Arena (NoSa) med ett gemensamt mål om att skydda framtidens vintrar.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Ängelholms kommun föregår med gott exempel och bildar skolar för många andra kommuner. Skåningarna går ut öppet med hur mycket de vill sponsra föreningarna i bygden. Och de uppger också hur mycket pengar respektive klubb får.
Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott. Totalt innebar det 156 miljoner kronor!
Stjärnspäckade hockeyturneringen Four Nations Face Off, 12-20 februari, ska visas i svensk TV. Deltagande nationer är Sverige, Finland, Kanada och USA.
Efter en ekonomisk mangling med NHL-organisationen och spelarfacket NHLPA har streamingtjänsten Viaplay slutligen accepterat villkoren. Några belopp har inte meddelats.
Matchtider är 02.00, med undantag för Tre Kronors möte med Finland som har nedsläpp 19 00 den 15 februari. Tre Kronor inleder mot Kanada den 13 februari 02.00
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.
Skriv kommentar