Chefens intressen styr sponsringsbeslut

Hela åtta av tio gånger är det företagets högsta chefs personliga intresse som gör att företaget väljer att sponsra en viss idrott. Det avslöjas i den enkät som Riksidrottsförbundet låtit göra.

Det är RF som har låtit göra en undersökning ” Varumärkets betydelse inom idrottsrörelsen – ett sponsorperspektiv” och resultatet presenterades på onsdagen. Huvudfrågan löd ”Hur tänker näringslivet när de ska ta ställning till om att sponsra idrotten?

Visst förekommer det att företagen utgår från sin varumärkesanalys när de väljer om och vilken idrott de vill sponsra. Och det innebär att idrotten måste bli bättre på att jobba med varumärket och formulera sin vision och sin verksamhet.

Entusiasm blir till strategi

- Om våra medlemsförbund ökar sin förståelse för hur näringslivet värderarsitt sponsorskap ökar även möjligheterna att hitta bättre samarbeten med olika partners, säger Riksidrottsförbundets ordförande Karin Mattsson Weijber.

Men i hög grad är det känslor och intressen som styr besluten. Dvs vad högsta ledningen tycker. Sedan sker en förvandling. Det personliga idrottsintresset förvandlas till en del av den övergripande marknadsföringsstrategin – och ses därmed som ett strategiskt handlande.

Åtta av tio gånger är det vd:ns personliga intresse som gör att företaget väljer att sponsra en viss idrott. Det är inget fel med det, men vd:n måste se till att detta implementeras hos marknadsföringsavdelningen som därefter kan göra en riktig satsning av det”, säger en av företagsrepresentanterna i undersökningen.

Avgörande blir en så kallad transformering av sponsringen – från entusiasm till strategi. Eller annorlunda uttryckt – det personliga intresset blir en organisatorisk angelägenhet.

5,1 miljarder i idrottssponsring

Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) har uppskattat svenska sponsorinvesteringarna under 2008 till 5,1 miljarder kronor. Idrotten är den bransch som dominerar, här ser företagen möjligheter att få avkastning på sina investeringar.

- Sponsorerna och samarbetspartners ställer idag höga krav och har stora förväntningar på idrotten de ska samarbeta med. Därför behöver idrotten bli ännu proffsigare på att möta företagen, säger Karin Mattsson Weijber.

År 2007 presenterade Riksidrottsförbundet rapporten Varumärkets betydelse inom idrotten.  Rapporten visar att ett gediget varumärkesarbete kan ge bättre förutsättningar för idrottsliga framgångar som inte bara handlar om fler guldmedaljer, utan också lockar fler barn, ungdomar och samarbetspartners.

Bakom den nya rapporten står forskarna Anna Fyrberg och Sten Söderman vid företagsekonomiska institutionen på Stockholms Universitet som har intervjuat elva företag vad de utgår ifrån när de ska välja om och hur de sponsrar idrotter.

Här kan du hämta undersökningen

 

 

Anonymous (inte verifierad)

tors, 2009-11-19 10:21

1. Statistiskt säkerställt underlag

Hoppsan vilken nyhet. På elva intervjuade företag väljer 8 av 10 chefer sin favoritsport som sponsring...

Nu avslöjas att ett svenskt konsortium med flera sports tech-bolag köper en fotbollsklubb från Gibraltar, med ett lag som spelar i den högsta, inhemska ligan.

- Med närheten till både Spanien och Portugal finns möjligheten att utveckla och förädla talanger, både inhemska och utifrån, betonar Pär Magnus Roos, delägare och initiativtagare till ägargruppen. Han är den som har samlat ett kapital om närmare 40 miljoner kr. 

Eskilstuna Golfklubb satsar tufft. Nyligen togs det nya klubbhuset i bruk och inom den närmaste tiden också det 18:e nya signaturhålet.

Men smakar det så kostar det. I dagsläget ligger notan på i runda tal 40 miljoner kronor.

Och man är inte på långa vägar framme vid målet.

Nu duger det minsann att spela på hemmaplan. Mikael Ymer som sa nej till spel i Båstadtennisen har gett klartecken till Stockholm Open. 15-23 oktober 2022. Tillsammans med turneringens Tournament Director, Thomas Enqvist, har han dessutom signat för två år. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

IKEA säljer möbler till svenskar i allmänhet. Ja, till några andra också, för den delen.Men som sponsor till Sveriges största folkrörelse har koncernen aldrig gjort sig ett namn. 

Men plötslgt händer det!

IKEA:s Varuhus i Uppsala  hade öppet som vanligt. Men det fanns en markant skillnad. 1 400 orienterare rusade omkring i jakten på skärmar i nya påhittet ”O-Ringen Indoor”.

Dörrarna öppnades och orienterarna släpptes in!

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

Discoverys tittar har betalat för att se allsvskan och Superettan. Nu plötsligt kommer beskedet att Kunderna hos CMore kan göra det samma. – titta på svensk elitfotboll.

ishockeyspelare och nu senast bandyspelaren Simon Jansson.

De fullföljer kontrakt med ryska klubbar och i samtliga fall blir de avstängda från landslagsspel. De kände till premisserna, men valde pengarna i stället.