6,5 miljarder satsas på sponsring

Företagen satsade 6,5 miljarder kronor på sponsring under 2013. Undersökningen är baserad på bl a idrottens egna svar samtidigt som föreningar och förbund står lite frågande till siffrorna.
Svenska Spel är en av Sveriges största sponsor och bidrar i allra högsta grad till att den totala sponsringen ligger runt 6,5 miljard. Foto: TT

 

IRM:s (Institutet för reklam- och mediestatistik) årliga mätning av utvecklingen inom sponsring och eventmarknadsföring i samarbete med SEFS (Sponsrings- och eventföreningen) är presenterad. 

Svar från idrotten

Sponsring har, bortsett från lågkonjunkturens 2009, uppvisat en stadig tillväxt under 2000-talet och fortsatte att växa även under 2013. 

Det visar undersökningen där 200 rättighetsinnehavare har uppgett hur stora intäkter de fick via sponsring. Bland de 200 tilfrågade finns ett stort antal idrottsförbund och elitföreningar. Det motsägelsefulla är att det lite varstans finns en uppfattning om att sponsringen minskar.

Hur kommer det här sig?

- Jag tror för det första att den bilden inte stämmer helt och hållet. Det är ju faktiskt idrotten som har uppgett de här siffrorna. Sedan vet jag att många föreningar och förbund löser sin sponsring på egen hand och att konsulterna därmed har fått en mindre roll, säger Niklas Birgetz, vd på Sponsrings- och eventföreningen.

Företagens upptäckt

Sponsringens tillväxt under 2013 var 6,5 procent och sker på bekostnad av andra medier, reklam i TV och tidningar samt event som backar med 1 procent jämfört med 2012 och har en omsättning på knappt 3,9 miljarder kronor mot sponsringens 6,5 miljarder.  

- Sponsringen är den del av marknadskommunikationen som tar störst andelar från köpt medieutrymme, förklarar IRM:s VD Madeleine Thor. 

- Allt fler inser styrkan i upplevelsebaserad kommunikation och tycker att det är ett bättre sätt att nå målgrupperna och komma närmare kunderna än med traditionell reklam, säger Niklas Birgetz, vd på Sponsrings- och eventföreningen.

- Företagen har upptäckts nyttan med att använda sponsring som kommunikationskanal nu när exempelvis dagspress tappar kraftfullt...

Viktig social del

Birgetz fortsätter: 

- Sponsring är relationsfrämjande och upplevelsebaserad och det är vad dagens och framtidens kunder kräver. Kunderna vill associera med varumärken som gör en skillnad. Det skall värna i hjärtat och därför ökar den sociala sponsringen mest. 

Beträffande idrottssponsring betonar han:

- Där består en stor del av social sponsring. Tänk vad många ungdomar som skulle hamna i ett utanförskap om inte företagen satsade på all ungdomsidrott. Det här borde både företagen och rättigheterna lyfta mer.

- I synnerhet med tanke på den tekniska utvecklingen och våra sociala medier som lyfter sponsringen till en ytterligare nivå. Sponsringen får större spridning och de sociala medierna behöver innehåll.

Siffrorna som bekräftar

Enligt IRM omsätter reklam totalt mer än 13 miljarder kronor i Sverige.

• Social sponsring har den största ökningen på 11 procent

• Idrottssponsringen ökade med 6,4 procent 

• Kultur- och evenemangssponsringen med 2,4 procent

Idrotten är i särklass störst med 72,8 procent av sponsringsinvesteringarna följt av kultur på 12,9 procent och social 14,3 procent. 

- Allt fler förstår värdet av det personliga mötet för att göra avtryck, säger Niklas Birgetz.

Generalmönstring i Stockholm

Totalt sett är sponsringen 9,9 procent av reklamkakan och näst störst efter Internet inklusive mobil. TV och Dagspress ligger på 9,1 procent.

Reklambranschen och andra intressenter ser för övrigt fram emot den 15 maj när Branschforum och Gyllene Hjulet arrangeras samma dag i Stockholm. Det blir en generalmönstring eller som Niklas Birgetz uttrycker det:

- Vi skapar Upplevelseindustrins Stora Dag. Och det finns för övrigt flera idrottsvinklar i innehållet.

Han tänker då på en livesändning från VM-arenan i Sao Paolo, fakta runt sponsringen av Tele2 Arena, framgångsstrategin bakom TV-kriget (Viasat), hur Sverige ska få EM Sverige 2020 och vägen för evenemangsindustrin efter valet mm.

Thomas Ejderhov

Fakta

Idrottssponsring, som utgör majoriteten av de totala sponsringsinvesteringarna,  ökade med 6,4 procent under 2013. Totalt omsatte kategorin drygt 4,7 miljarder kronor vilket är en ökning med nära 300 miljoner kronor jämfört med 2012. Detta innebär att kategorin minskade marginellt sett till andel av de totala sponsringsintäkterna.

När pingislivet  kändes som allra bäst för Bordtennisförbundet, då blossar en infekterad strid upp med stjärnan Truls Möregårdh.

Det gav det andra. Framgångar i OS i Paris, stor uppmärksamhet, Flera framträdande spelare, en ungdomsidol  växte fram och en megastor sponsor.Crafts miljardär, Torsten   Jansson visade sin kärlek till sporten och inte nog med det. Han lät bygga   en ny  intenationell pingisarena i Småland.

Gothenburg Tennis Center är en nytennishall mitt i Delsjöns natur- och idrottsområde där en mängd föreningar inom helt olika idrotter bedriver sin verksamhet. Gothenburg Tennis Center arbetar med att utbilda och utveckla unga tennistalanger och vara ett komplement till de befintliga tennisklubbarna i regionen. Via fler banor i regionen skapas också fler möjligheter för barn och unga att börja att spela tennis, samtidigt som det skapar förutsättningar för de unga spelare som vill göra en elitsatsning .

Inte minst Ebba Andersson själv var förvånad och hade svårt att hitt a orden. Hon ville förklara hur det kunde gå till att hon vann igen i detta VM. På nytt besegrade hon Therese Johaug i en sekundstrid.

–Jag är själv lika överraskad, faktiskt, sa hon till Viaplay efter målgång. Indirekt medgav Ebba att inte ens hon själv hade trott att det skulle vara möjligt.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

I  en intensiv nyhetsflora  försvann förra veckan det här högst anmärkningsvärda  budskapet: ”Via Gräsroten delar Svenska Spel varje år ut 35 miljoner kronor till ungdomsidrotten och föreningslivet i Sverige”. 

Delstatliga Telia säljer sin tv och media-verksamhet till Schibsted Media. Tidigare förlusttyngda TV4 är den stora delen.

Affären påverkar åtskilliga sportintresserade  människor.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.