6,5 miljarder satsas på sponsring

Företagen satsade 6,5 miljarder kronor på sponsring under 2013. Undersökningen är baserad på bl a idrottens egna svar samtidigt som föreningar och förbund står lite frågande till siffrorna.
Svenska Spel är en av Sveriges största sponsor och bidrar i allra högsta grad till att den totala sponsringen ligger runt 6,5 miljard. Foto: TT

 

IRM:s (Institutet för reklam- och mediestatistik) årliga mätning av utvecklingen inom sponsring och eventmarknadsföring i samarbete med SEFS (Sponsrings- och eventföreningen) är presenterad. 

Svar från idrotten

Sponsring har, bortsett från lågkonjunkturens 2009, uppvisat en stadig tillväxt under 2000-talet och fortsatte att växa även under 2013. 

Det visar undersökningen där 200 rättighetsinnehavare har uppgett hur stora intäkter de fick via sponsring. Bland de 200 tilfrågade finns ett stort antal idrottsförbund och elitföreningar. Det motsägelsefulla är att det lite varstans finns en uppfattning om att sponsringen minskar.

Hur kommer det här sig?

- Jag tror för det första att den bilden inte stämmer helt och hållet. Det är ju faktiskt idrotten som har uppgett de här siffrorna. Sedan vet jag att många föreningar och förbund löser sin sponsring på egen hand och att konsulterna därmed har fått en mindre roll, säger Niklas Birgetz, vd på Sponsrings- och eventföreningen.

Företagens upptäckt

Sponsringens tillväxt under 2013 var 6,5 procent och sker på bekostnad av andra medier, reklam i TV och tidningar samt event som backar med 1 procent jämfört med 2012 och har en omsättning på knappt 3,9 miljarder kronor mot sponsringens 6,5 miljarder.  

- Sponsringen är den del av marknadskommunikationen som tar störst andelar från köpt medieutrymme, förklarar IRM:s VD Madeleine Thor. 

- Allt fler inser styrkan i upplevelsebaserad kommunikation och tycker att det är ett bättre sätt att nå målgrupperna och komma närmare kunderna än med traditionell reklam, säger Niklas Birgetz, vd på Sponsrings- och eventföreningen.

- Företagen har upptäckts nyttan med att använda sponsring som kommunikationskanal nu när exempelvis dagspress tappar kraftfullt...

Viktig social del

Birgetz fortsätter: 

- Sponsring är relationsfrämjande och upplevelsebaserad och det är vad dagens och framtidens kunder kräver. Kunderna vill associera med varumärken som gör en skillnad. Det skall värna i hjärtat och därför ökar den sociala sponsringen mest. 

Beträffande idrottssponsring betonar han:

- Där består en stor del av social sponsring. Tänk vad många ungdomar som skulle hamna i ett utanförskap om inte företagen satsade på all ungdomsidrott. Det här borde både företagen och rättigheterna lyfta mer.

- I synnerhet med tanke på den tekniska utvecklingen och våra sociala medier som lyfter sponsringen till en ytterligare nivå. Sponsringen får större spridning och de sociala medierna behöver innehåll.

Siffrorna som bekräftar

Enligt IRM omsätter reklam totalt mer än 13 miljarder kronor i Sverige.

• Social sponsring har den största ökningen på 11 procent

• Idrottssponsringen ökade med 6,4 procent 

• Kultur- och evenemangssponsringen med 2,4 procent

Idrotten är i särklass störst med 72,8 procent av sponsringsinvesteringarna följt av kultur på 12,9 procent och social 14,3 procent. 

- Allt fler förstår värdet av det personliga mötet för att göra avtryck, säger Niklas Birgetz.

Generalmönstring i Stockholm

Totalt sett är sponsringen 9,9 procent av reklamkakan och näst störst efter Internet inklusive mobil. TV och Dagspress ligger på 9,1 procent.

Reklambranschen och andra intressenter ser för övrigt fram emot den 15 maj när Branschforum och Gyllene Hjulet arrangeras samma dag i Stockholm. Det blir en generalmönstring eller som Niklas Birgetz uttrycker det:

- Vi skapar Upplevelseindustrins Stora Dag. Och det finns för övrigt flera idrottsvinklar i innehållet.

Han tänker då på en livesändning från VM-arenan i Sao Paolo, fakta runt sponsringen av Tele2 Arena, framgångsstrategin bakom TV-kriget (Viasat), hur Sverige ska få EM Sverige 2020 och vägen för evenemangsindustrin efter valet mm.

Thomas Ejderhov

Fakta

Idrottssponsring, som utgör majoriteten av de totala sponsringsinvesteringarna,  ökade med 6,4 procent under 2013. Totalt omsatte kategorin drygt 4,7 miljarder kronor vilket är en ökning med nära 300 miljoner kronor jämfört med 2012. Detta innebär att kategorin minskade marginellt sett till andel av de totala sponsringsintäkterna.

Svensk ishockey sänker licenskravet för spel i SHL, SDHL och Hockeyallsvenskan. För Hockeyettan föreslås en ändring av kapitalkravet till enbart positivt eget kapital.

Beskedet innebär att de regelverk som funnits sedan 2017 läggs i papperskorg. 

Vi svenskar älskar vår fotboll – med alla dess brister.

 Avbrutna matcher, publikstörningar, hot och hat, vi bryr oss inte. Det spelar också mindre roll att herrallsvenskan rankingmässigt tillhör Europas svagaste, ligans utländska spelare är oftast inhyrda från Europafotbollens överskottslager.

Nu finns boken eller reglementet . Den som ger stöd för avstängning av besökare vid idrottsevenemang. Handboken är tillkommen via samverkan mellan Riksidrottsförbundet  tillsammans med representanter från Svenska Fotbollförbundet och Svenska Ishockeyförbundet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.

–  En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.

Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.