6,5 miljarder satsas på sponsring

Företagen satsade 6,5 miljarder kronor på sponsring under 2013. Undersökningen är baserad på bl a idrottens egna svar samtidigt som föreningar och förbund står lite frågande till siffrorna.
Svenska Spel är en av Sveriges största sponsor och bidrar i allra högsta grad till att den totala sponsringen ligger runt 6,5 miljard. Foto: TT

 

IRM:s (Institutet för reklam- och mediestatistik) årliga mätning av utvecklingen inom sponsring och eventmarknadsföring i samarbete med SEFS (Sponsrings- och eventföreningen) är presenterad. 

Svar från idrotten

Sponsring har, bortsett från lågkonjunkturens 2009, uppvisat en stadig tillväxt under 2000-talet och fortsatte att växa även under 2013. 

Det visar undersökningen där 200 rättighetsinnehavare har uppgett hur stora intäkter de fick via sponsring. Bland de 200 tilfrågade finns ett stort antal idrottsförbund och elitföreningar. Det motsägelsefulla är att det lite varstans finns en uppfattning om att sponsringen minskar.

Hur kommer det här sig?

- Jag tror för det första att den bilden inte stämmer helt och hållet. Det är ju faktiskt idrotten som har uppgett de här siffrorna. Sedan vet jag att många föreningar och förbund löser sin sponsring på egen hand och att konsulterna därmed har fått en mindre roll, säger Niklas Birgetz, vd på Sponsrings- och eventföreningen.

Företagens upptäckt

Sponsringens tillväxt under 2013 var 6,5 procent och sker på bekostnad av andra medier, reklam i TV och tidningar samt event som backar med 1 procent jämfört med 2012 och har en omsättning på knappt 3,9 miljarder kronor mot sponsringens 6,5 miljarder.  

- Sponsringen är den del av marknadskommunikationen som tar störst andelar från köpt medieutrymme, förklarar IRM:s VD Madeleine Thor. 

- Allt fler inser styrkan i upplevelsebaserad kommunikation och tycker att det är ett bättre sätt att nå målgrupperna och komma närmare kunderna än med traditionell reklam, säger Niklas Birgetz, vd på Sponsrings- och eventföreningen.

- Företagen har upptäckts nyttan med att använda sponsring som kommunikationskanal nu när exempelvis dagspress tappar kraftfullt...

Viktig social del

Birgetz fortsätter: 

- Sponsring är relationsfrämjande och upplevelsebaserad och det är vad dagens och framtidens kunder kräver. Kunderna vill associera med varumärken som gör en skillnad. Det skall värna i hjärtat och därför ökar den sociala sponsringen mest. 

Beträffande idrottssponsring betonar han:

- Där består en stor del av social sponsring. Tänk vad många ungdomar som skulle hamna i ett utanförskap om inte företagen satsade på all ungdomsidrott. Det här borde både företagen och rättigheterna lyfta mer.

- I synnerhet med tanke på den tekniska utvecklingen och våra sociala medier som lyfter sponsringen till en ytterligare nivå. Sponsringen får större spridning och de sociala medierna behöver innehåll.

Siffrorna som bekräftar

Enligt IRM omsätter reklam totalt mer än 13 miljarder kronor i Sverige.

• Social sponsring har den största ökningen på 11 procent

• Idrottssponsringen ökade med 6,4 procent 

• Kultur- och evenemangssponsringen med 2,4 procent

Idrotten är i särklass störst med 72,8 procent av sponsringsinvesteringarna följt av kultur på 12,9 procent och social 14,3 procent. 

- Allt fler förstår värdet av det personliga mötet för att göra avtryck, säger Niklas Birgetz.

Generalmönstring i Stockholm

Totalt sett är sponsringen 9,9 procent av reklamkakan och näst störst efter Internet inklusive mobil. TV och Dagspress ligger på 9,1 procent.

Reklambranschen och andra intressenter ser för övrigt fram emot den 15 maj när Branschforum och Gyllene Hjulet arrangeras samma dag i Stockholm. Det blir en generalmönstring eller som Niklas Birgetz uttrycker det:

- Vi skapar Upplevelseindustrins Stora Dag. Och det finns för övrigt flera idrottsvinklar i innehållet.

Han tänker då på en livesändning från VM-arenan i Sao Paolo, fakta runt sponsringen av Tele2 Arena, framgångsstrategin bakom TV-kriget (Viasat), hur Sverige ska få EM Sverige 2020 och vägen för evenemangsindustrin efter valet mm.

Thomas Ejderhov

Fakta

Idrottssponsring, som utgör majoriteten av de totala sponsringsinvesteringarna,  ökade med 6,4 procent under 2013. Totalt omsatte kategorin drygt 4,7 miljarder kronor vilket är en ökning med nära 300 miljoner kronor jämfört med 2012. Detta innebär att kategorin minskade marginellt sett till andel av de totala sponsringsintäkterna.

Nej  Östersunds fotboll får vänta ytterligare på klartecken för spel i Superettan kommande säsong. Svenska Fotbollförbundets licensnämnd gjorde på måndagen en bedömning av lagets finansiella situation, men besked dröjer.

Förslag om satsningar på bland annat generellt ökat stöd till idrotten och avgiftsfri idrottsskola fanns med när oppositionspartierna i riksdagen presenterade sina respektive skuggbudgetar. Riksidrottsförbundet summerar förslagen som handlar om idrott.

Premier League-klubben Manchester United kan få nya ägare.Det råder onekligen turbulens hos Manchester United. Cristiano Ronaldo lämnar klubben med omedelbar verkan och samtidigt meddelar klubbens ägare att de kan tänka sig att sälja klubben..

Hos grannarn i Manchester City är det desto lugnare. Tränaren Pep Guardiola sitter med pennan i hande för att skriva på ett kontrakt som innebär att han stannar till och med 2025.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Volvo Trucks, Wist Last & Buss, Volvia, Volvo Finans Bank, SKAB, Elon och Swegon tog beslutet att samarbeta och därför rullade en toppmodern vallatrailer fram till skidskyttelandslaget lagom till säsongspremiären.

För tionde året i rad stärker Svenska Spel svensk ungdomsidrott när årets pengar från initiativet Gräsroten betalas ut idag. Sedan starten av Gräsroten har drygt en halv miljard kronor betalats ut till ungdomsidrotten.

I år får 8 567 föreningar i 73 idrotter dela på 35 miljoner kronor. Pengarna är öronmärkta att gå direkt till föreningarnas ungdomsverksamhet och det är Svenska Spels kunder som bestämmer hur pengarna fördelas.

Fotbollsåret 2022 går mot sitt slut och ska summeras. Vem ska få Guldbollen? Vem plockar hem Diamantbollen? Och vem gjorde Årets mål? Den 27 december kommer svaren i tv-programmet Fotbollsåret. I under något annorlunda former,. För första gången sker det annorlunda att en tidning sänder kulmen. Sportbladet har köpt rättigheterna via en uppgörelse med Svenska Fotbollsförbund. Annars har TV4 sänt galan de senaste åren. 

Hockeyallsvenska Djurgården har presenterat ännu en profilvärvning, 36-årige Linus Klasen, närmast från spel i den schweiziska andra ligan med EHC Visp. Av familjeskäl har Klasen valt att bryta kontraktet och flytta hem till Huddinge. Avtalet är på tre år och han väntas debutera redan till helgen.