Familjebacken samlar stjärnorna

Kåbdalis, tolv mil ovanför Luleå, är vad alla pratar om i den alpina skidvärlden i dag. En liten ort med 40 invånare cirka tolv mil ovanför Luleå räddar den alpina cirkusen eftersom hela Europa saknar snö i övrigt.
De alpina stjärnorna trängs i en backe i Norrlands inland. Den enda med snö.

 

André Myhrer och Frida Hansdotter trängs med flera nationaliteter. 

Landslag efter landslag beger sig till Kåbdalis där det är kö. Redan kl 05.45 på morgonen står de första beredda. Dagarna har sina bestämda pass där de tränar enligt bestämda klockslag. Det är enda chansen för att alla ska få åka.

Familjens anläggning

Av tradition har hemmaåkarna första tjing. Svenskarna väljer tider och de övriga, bl a Norge och Schweiz får anpassa sig.

- Så är det av tradition och det accepterar alla, berättar Johan Gunnarstedt i en paus i arbetet.

Det är ingen överdrift att att Kåbdalis är på mångas läppar. Och ändå frågar sig merparten vad det är och vad det ligger. Svaret är mitt emellan Älvsbyn och Jokkmokk, ca tolv mil från Piteå och knappt 14 mil från Luleå. Hit går det faktiskt att också tåg och sedan buss de sista åtta milen.

De senaste fem åren har bröderna Olov och Johan Gunnarstedt investerat mer än 100 miljoner kronor i Kåbdalis skidanläggning och framtiden ser ljus ut. 

Brödernas mamma och pappa startade allt 1965 och många tyckte att det var en galen idé. 

Det visade sig att det inte alls var. Undan för undan har anläggningen vuxit. En backe har blivit till flera, spår för längdskidor, skoterleder, hotell, stugor, husvagnsplatser, vandrarhem och två restauranger gör anläggningen komplett. 

Från 2 till 25 miljoner

Bröderna som jobbat sig in i företaget äger och driver i dag verksamheten som sett till antalet skiddagar ska vara Norrbottens största.  Omsättningen har vuxit från 2 miljoner i omsättning år 2000 till dagens 25.

Men utan snö hade det aldrig fungerat. Och det är man uppenbarligen mästare på. Varför?

- Kunskap och uthållighet, svarar Johan Gunnarstedt som världens mest självklara konstaterande. 

- Man har liksom inga problem med att veta när man ska gå upp på mornarna…

Tillägger han och låter förstå att det är ett mödosamt jobb i backen som ligger 570 meter över havet. De har inte tillgång till någon sparad konstsnö utan det är nytillverkning som gäller och nu har man ett snölaget om 40 centimeter tack vare 17 snökanoner.

- Vi har tjänstgöring hela nätterna, om man så säger. Ja, långt fram på morgonkvisten. Det är ändå det som gäller, att inte ge sig.

Enorm marknadsföring

Johan och hans bror med respektive familjer kan sin backe och väderleksförhållanden.

- Vi gjorde de första försöken i början av oktober, men sedan blev det ett antal dagar med för många plusgrader. Men i slutet av den månaden kom vi i gång och sakta har vi kunnat förstärka snödjupet. Konstsnö har ju den fördelen att den är mer motståndskraftig än natursnö så när man väl får ett första lager kan man bygga vidare.

Han minns hur de kunde öppna i början av oktober 2009, det var rekord.

Nu är uppmärksamheten stor och många fler vet vad Kåbdalis står för.

- Det blir en marknadsföring som inte går att köpa för pengar. Vi som brukar lägga 20 000 kr per år i reklam…, skrattar Johan Gunnarstedt.

- Vår verksamhet har vuxit de senaste åren. Nu och fram till Lucia dominerar den sportsliga verksamheten. Sedan börjar turistsäsongen.

Vågat investera

Totalt finns ett 40-tal anställda på hel- och deltid.

- I takt med fler gäster har vi vågat investera. 

Stjärnorna invaderar orten, men frågan är vad som sker framöver. Den planerade premiär i världscupen i Levi är inställd.

- Vi har ett av de mest effektiva snösystemen som finns och en väldigt erfaren personal i Levi. Om vädret hade gett oss möjlighet att göra backarna redo, så hade vi gjort det, säger tävlingens generalsekretare Janne Pelkonen.

Nu kan Kåbdalis tävling tävling att lika vid ett Världscup-arrangemang. 

Thomas Ejderhov

Sportchefen Daniel Andersson och klubbdirektören Niclas Carléntycker att livet är  ganska behagligt just nu.Malmö FF fortsätter att förstärka sin maktposition inom svensk fotboll. Om MFF besegrar Rangers i dubbelmötet finns 90 miljoner inom räckhåll. Det är bara början på utbetalningarna om framgångarna fortsätter.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.