Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

"Den mjuka makten vann"

Under George W Bush år som president så ville Dick Cheney och Donald Rumsfeldt alltid använda den hårda makten, dvs militären, som enda metod för konfliktlösning, och de kunde inte förstå att den mjuka makten, dvs opinionsyttringar, mediastrategier, PR och lobbying kunde vinna över dem. De fick lära sig den hårda vägen.

Nu har Lagrell och SEF fått smaka på den mjuka maktens kraft. Fansen på derbyt i Stockholm förra veckan spöade SvFF med mjuk makt så det stod härliga till.

Allt blev fel...

Vi kan summera 2011 års allsvenska så här:

Allt SEF och SvFF har försökt göra har blivit fel. De visade sig helt sakna medel för att styra eventen.

Firman Boys kunde i våras stoppa knallskotten med fyra rader på en hemsida och på senaste derbyt i Stockholm kunde fansen visa att de både styrde över arrangemanget och att de genom samordning kunde skapa löje över SvFF:s regelverk såväl som att med extremt väl fungerande pedagogik visa vad tysta läktare betyder.

Jo, det blev 6-0, 6-0

Lagrell-klackarna 6-0, 6-0, 6-0 om vi översätter 2011 till tennissiffror.

De Allsvenska lagen, dvs arrangörsklubbarna som vid varje hemmamatch har arrangörsansvaret har också den hårda vägen fått lära sig att makten över arrangemanget inte längre är deras.

Om Internetrevolutionen flyttat makt från journalister och mediaägare till läsarna som dessutom blivit skrivare så ser det nu ut som om samma sak hänt inom fotbollen.

Är det då bra eller dåligt?

Time will tell.

Smartare och effektivare

Det vi kan konstatera är att många års arbete med att hantera huliganer och problem med klackarna visat sig ha misslyckats totalt. Lösa nätverk som supporterunionen, positiv läktarupplevelse och klackarna har varit smartare, effektivare och bättre positionerad.

Vare sig fotbollsförbundet som ideell folkrörelse, SEF som aktör för de kommersiella klubbarna eller de arrangerande klubbarna kan idag bestämma om fotbollsmatchens inramning. Det gör klacken i samverkan med de sina.

Det är bara konstatera att de flesta som tappar greppet om sin produkt och sina kunder också minskar sina intäkter.

Dan Persson

Kalle (inte verifierad)

tis, 2011-09-27 10:10

1. Det enda sättet att återfå

Det enda sättet att återfå greppet om produkten är att lyssna på konsumenterna. Kunden har alltid rätt.

Andreas (inte verifierad)

tis, 2011-09-27 14:55

2. Vet du ens vad du skriver

Vet du ens vad du skriver själv? Faktafel och syftningsfel i frågor som du tidigare visat att du inte behärskar. Nu är nog din tanke rätt denna gång men ändå blir det fel? Du säger att fansen vann och samtidigt att det blev 6-0 till Lagrell? Men vad du vill få ut i denna krönika går inte att få fram? Mer än att det är så det är, inte om det är bra eller dåligt eller hur det borde vara eller ja…inget alls. Men det går inte att förvänta sig här heller.

Dan Persson

tis, 2011-09-27 15:54

3. Hej Andreas, du ha

Hej Andreas, du ha självfallet rätt, det skulle vara klackarna-Lagrell 6-0, 6-0, 6-0. Det enda jag ville få ut var att klackarna har varit smartare än Lagrell, SEF, klubbarna.

Olle J. (inte verifierad)

fre, 2011-09-30 15:14

4. Det är egentligen inte

Det är egentligen inte oväntat att klackarna är smartare än Lagrell. Sett till sin omsättning är allsvenska klubbar små och ynkliga medan flera lag har en månghövdad supporterskara som även inbegriper proffs och drivna människor. Det kan emellertid, på grund av samma anledning, finnas en vinst i att klubbarna lämnar över stämningsskapandet till klackar/supportar. Dessa är bättre på det och finansierar det dessutom med eget arbete och betalar biljetter. I en av de senaste numren av Offside pekas det på att mer eller mindre subventionerade biljetter till klackar som skapar stämning kan vara en smart affärsmodell. Bevare mig från klubbarnas försök att skapa stämning (som när BP hade cheerleaders med pom-poms som jag såg för några år sedan) Det varnande exemplet torde istället vara Serie A, där ultras stämningskapande aktivitet och makt verkar ha föga positivt inflytande sett till publiksiffor etc. Det är måhända från en komparativ studie av dessa två exempel som lärdomar kan dras istället för att stirra sig blind på Premier Leagues exklusiva sittplatser.

AIK Fotboll, noterat på NGM, hade intäkter från rörelsen på 65,6 miljoner kronor under det andra kvartalet i år, jämfört med 57 miljoner motsvarande kvartal i fjol.

Och som av en lycklig händelse genomförde AIK ytterligare en mångmljonförsäljning på fredagen då Lamine Fanne såldes till Luton. 

På två affärer har AIK tjänat nästan 100 miljoner.

Den nya ishallen på Mälarhöjdens idrottsplats invigs nästa vecka. Dert är ett efterlängtat tillskott för åtskilliga, konståkare, ishockeyfantaster och allmänhet. Den moderna anläggningen har 150 ståplatser för publik, solceller på taket, fri takhöjd på sex meter, yta för off ice-träning och ett föreningscafé. 

Vinnaren tar hem en check på cirka 255 miljoner kronor (25 miljoner dollar).

Spelarna på PGA-tourens finaltävling Atlanta i Georgia börjar bli lite trötta på allt snack runt pengarna, även om ingen kan förneka att en kvarts miljard vore välkommen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det sker synnerligen lämpligt. Dagen innan invigningen av Paralympics i Paris kan Sveriges Paralympiska Kommitté visa upp ett  nytt vässat sponsorkontrakt medJYSK som huvudsponsor, Ja, i själva verket är det en fortsättning på en enighet från 2006,  sedan växte och i dag gäller  flera parasportförbund runt om i Europa.
Sveriges Paralympiska Kommitté och Parasport Sverige har lyckats förlänga uppgörelsen med JYSK i ytterligare fyra år och 2006 och nu förstärks avtalet när företaget kliver upp som huvudsponsor. 

Den tolfte vinnaren i Folkspels nya JOYNA-lotteri win-win drogs i fredags och Malin Svensson från Bjärnum vann 100 000 kronor. Farstorps GoIF sålde den vinnande lotten och för det belönades även dem med 100 000 kr, som går direkt till föreningens verksamhet. 

TV4 ochSVT tar armkrok och gör gemensam sak. de köper rättigheterna till fyra OS med start vintern 2026 i Milano Cortina 2026 och  till och med Brisbane 2032

Det är en jätteaffär, men chferna såg väl TV-sändningarna från Paris och blev smittade av euforin och entusiasmen hos TV-personal, funktionärer och deltagare. Inte minst tittarnas förtjusning ochuppskattning sånär som ett antal kritiker 

För ungefär ett år sedan gjorde Malmö FF en kanonaffär. Hugo Larsson värvades av Eintracht Frankfurt och MFF fick in 100 miljoner kronor i övergångssumma. Det var inte bara ett historiskt högt belopp i MFF utan också rekord i Allsvenskan.