Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Hur man inte laddar ett varumärke

Boo FF har byggt upp en mycket stor och omfattande ungdomsverksamhet som ofta framhålls som ett föredöme. Men nu börjar klubben snegla mot elit... Tre killar med en boll på väg hem i sommarsverige efter en dag på stranden på Kalmarsandsbadet i Bålsta. De är klädda i kortbyxor och har bara överkroppar. Foto Fredrik Sandberg, TT Nyheter


När den där tanken på att avancera i seriesystemet kommer smygande. När resurserna inte riktigt räcker och någon kommer på idén att hos ungdomslagen finns det pengar. Då...

Vi bor i Saltsjö-Boo, ett gigantiskt sammanhållet område av villor av typisk medelklasskaraktär öster om Stockholm.

Här finns Boo FF som en aktiv väl fungerande förening dit alla, säger alla, skickar sina barn så fort de blivit gamla nog. Boo FF är en av landets större föreningar med tusentals barn och ungdomar som spelar fotboll i föreningens regi. Här är det tidigare tydligt uttalat att man fokuserar på bredd och att de ungdomar som har mer talang skall man slussa vidare mot de som satsar på elit. Min fru var under många år ungdomsledare för det lag hennes dotter spelade i och beskriver en mycket väl fungerande verksamhet med stort engagemang från ledare och föräldrar.

Slå inte sönder grunden

För föräldrar i medelklassen är barnens idrottande något naturligt att lägga tid och pengar på. Vi vet att barnen utvecklas bättre motoriskt och får bättre möjligheter att lyckas i skolan, vilket numera är vetenskapligt bevisat. Och vi vet också att aktiva barn minskar risken för barnfetma och vi är inte dummare än att vi inser att IT-samhället innebär ökad vikt och vi måste se att se till att barnen rör på sig.

Föreningslivet utvecklar barnen socialt och många av oss förstår att det man lär sig på fotbollsträningen utöver fotboll är att fungera i grupp, komma i tid, göra som tränaren säger och göra sitt yttersta. Dvs barnen blir anställningsbara när de växer upp. De har dessutom kul.

Boo FF:s styrelse borde i sömnen kunna inse att målgruppen för deras varumärke är föräldrar i närområdet och att man får deras pengar för att man på ett tryggt, moraliskt och säkert sätt har hand om våra barn. Här finns hela grunden för föreningen, här finns tryggheten ekonomiskt såväl som framtiden.  Boo FF har utöver barnen i området, föräldrar i området, äldre i området (som köper barnens lotter) och kommunen ingen annan att utveckla varumärket mot.

Någon annan måste betala

Med detta som grund blir det nog så förvånande att Boo FF numera också lägger energi på att utveckla ett elitlag, i det här fallet med seniorspelare och division II som mål för herrar och division I för damer. Dvs intäkter, styrelsefokus och ledarresurser skall numera också delas med elitlaget. Att tjäna pengar på ett division II-lag eller damfotboll är omöjligt, att ta sig till den nivån att man kan tjäna pengar är också omöjligt.

Det grundläggande problemet är självfallet att bara en mycket liten del av elitverksamhet är lönsamt och då samhällsnytta är begränsad så uppstår behovet av att någon annan betalar. I den gamla solidariska folkrörelsemodellen gick det för sig, men försöker Boo finansiera sin elitsatsning via föräldrarna så kommer systemet att smälla.

Om klubbens ledning och ledare drivs av elittanken men kunderna bara är beredd att betala för bredd så får man problem. Det här är på väg att bli en del av idrottens största problem.

Bodström borde förstå konsekvenserna

Signalen Boo FF skickar med sin elitsatsning går att sammanfatta i tre delar.

  • Kunderna (föräldrarna) lär sig att deras pengar inte oavkortat kommer att gå till barnen, dvs betalningsviljan minskar.
  • Varumärket Boo FF skall stå för något mer än en fantastisk breddverksamhet gentemot barn och ungdomar, dvs blir urvattnat
  • Det finns ett elitfokus hela vägen ner i åldrar, dvs en utslagning. Det är just nu inte den mest politiskt korrekta signalen att skicka.

Hade jag suttit i Boo FFs styrelse och hetat Thomas Bodström hade jag gjort en helt annan analys och byggt verksamhet och varumärke utifrån vad kunderna egentligen köper.

Dan Persson

Kaj Edenborg (inte verifierad)

fre, 2013-11-29 10:56

1. Tack Dan...Så klockrent..Jag

Tack Dan...Så klockrent..Jag hoppas att fler föreningar inser detta och inte bara Boo FF.

Helmer (inte verifierad)

fre, 2013-11-29 23:35

2. Bra artikel. Problemet är att

Bra artikel. Problemet är att få förstår att föreningar kan se ut på olika sätt. Vill man satsa på att bli elitspelare väljer man en klubb i Allsvenskan. Vill man spela på bredden väljer man typ Boo FF. I fotbollen finns plats för alla oavsett ambition. (Profilen är ju varumärket) Problemen i Stockholm (där Boo FF finns) är två. 1. Den lilla föreningen känner det som ett misslyckande om spelaren byter föreningen för en elitsatsning. De borde vara stolta. 2. De stora föreningarna rekryterar spelarna för tidigt. Låt de spela med polarna tills de är mogna att satsa i den större klubben. Det vägskälet kommer naturligt.

Elithockey: Ishockeyns mästarlag, koncernen Färjestad,  med den ideella föreningen, fastighetsbolag och eventbolag närmar sig 200-miljoner strecket i omsättning, eller för att vara exakt 190 577 miljoner kronor.

 Samtidigt växer det egna kapitalet till 130 miljoner från 114 miljoner föregående säsong. Årets resultat var succékantat, 10:e SM-guldet och plus 12 miljoner.

Idrotts-Sverige förändras. Vissa sporter ökar i antal utövare, värre är att flera tappar medlemmar. Dessutom förfaller många idrottsplatser och hallar, ett stort antal är i bedrövligt skick.

Men det finns också ett nytt idrotts-Sverige. Som i Sjötorp, samhället vid Vänern där Göta kanal börjar eller slutar.

Elless idrottsförening är modellen för framtiden.

 

I dag startar vår artikelserie om anläggningar

Svensk Elitfotboll blir en av de första enskilda aktörerna från Idrotten att vilja synas i bruset och mediapådraget under Almedalsveckan.  SEF ska tillsammans med elitfotbollens huvudpartner, Unibet, genomföra två seminarier. Ämnena är ”Hur kan idrott och spelbolag jobba ansvarsfullt tillsammans” respektive ”hur ska matchfixning bekämpas”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nära 7 miljoner kronor utlovas till de klubbar som kvalar till internationellt gruppspel

Europafonden ska hjälpa svenska klubbar att nå ett gruppspel i Champions League, i Europa League eller i Europa Conference League. Pengarna kommer från den så kallade Europafonden som finansieras av elitfotbollens huvudsponsor Unibet. 

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

Kampen om idrott i tv hårdnar. Många aktörer vill  in här.  Senast - ett unikt avtal mellan Expressen och klubbarna i Hockeyallsvenskan – minst 50 matcher ska sändas på försäsongen. Expressen har köpt rättigheterna till ett paket. 

Avtalet är möjligt genom ett samarbete mellan Expressen, Spring Media och klubbarna i Hockeyallsvenskan.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.