Nu måste de försvara sig

Infrastruktur och arenabyggen för 43,5 miljarder kronor, varav Olympiastadion kostade 5,3 miljarder kronor och sedan transportåtgärder för 9,8 miljarder kronor. Det är vad London och England ska räkna hem efter OS…
- En biljett önskas. Nähä, det finns inte, men jag ser ju på tv att det finns lediga platser på läktarna… Intresserade åskådare möts av beskedet att mycket ändå är slutsålt. Foto: Vesa Moilanen, Lehtikuva/Scanpix



De många tomma stolarna på OS-läktarna liknas vid en "nationell pinsamhet", skriver media, och enligt tidningen The Daily Telegraph stod minst 12 000 platser tomma i söndags.

Britterna svänger

Nu har OS-generalen Sebastian Coe, beordrat en utredning om skälet till att så många publikplatser gapar tomma.

Annars fanns det så sent som i mars en välvilja hos britterna inför OS. Fyra av tio trodde då att OS skulle ge lika mycket tillbaka som spelaen har inneburit i kostnader.

Oavsett vilket, en missräkning och inte särskilt överraskande sådan är tillströmningen av besökare. De är inte så många som förhandskalkylerna angav, men precis samma utfall har rapporterats tidigare från stora evenemang.

De vanliga turisterna saknas

Det är i synnerhet de vanliga turisterna som tycker att det är bäst att undvika en stad där nästan allt handlar om ett stort evenemang och de befarar trängsel.

100 000 utländska besökare finns i London, men inte de som i första hand ska titta på Big Ben eller Buckingham Palace. Det är de som åker taxi eller buss, de som handlar och går på restauang och pubar.

Nu är de inte där och inte ens i stan. Turismen minskar högst avsevärt och det är bara att fråga taxiförare och andra inom stans kommunikation. Många har får körningar och när de väl får en beställning så fastnar de i trafiken som har blivit svårare eftersom OS har egna vipfiler där ingen annan får köra.

Tveksamma sponsorer

Teatrar, muséum och andra normalt välbesökta platser noterar också hur köerna har avtagit dramatiskt. Det har gått så långt att eftersom hotellen saknar nattgäster har de tvingats sänka priserna. Fast de hade också höjt priserna dubbelt inför de här veckorna.

Jacques Rogge, IOK:s ordförande, måste försvara sig. Å ena sidan gläds han över ökade intäkter, som 3,9 miljarder pund i TV_rättigheter inför OS och cirka 960 miljoner från de ledande sponsorerna, å andra sidan kommer allt skarpare kritik.

Rogge dröjde i det längsta att säga ja till McDonalds, som har varit sponsor för de olympiska spelen sedan 1976, inför ett nytt kontrakt. Snabbmat och ohälsa går stick i stäv med IOK:s utbud.

Finns det ökade krav?

Men han skyddar sig bakom påståendet att både Mc Donalds och Coca Cola lägger allt större resurser på lågkaloriprodukter.

Men Rogge så något märkligt:

- De ökade kraven på lönsamhet gör det svårare för idrottsrörelsen att hålla fast vid sina långsiktiga mål. 

Men det är väl inte meningen att London-OS ska kosta skattebetalarna runt 25 miljarder pund…

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.