Nu måste de försvara sig

Infrastruktur och arenabyggen för 43,5 miljarder kronor, varav Olympiastadion kostade 5,3 miljarder kronor och sedan transportåtgärder för 9,8 miljarder kronor. Det är vad London och England ska räkna hem efter OS…
- En biljett önskas. Nähä, det finns inte, men jag ser ju på tv att det finns lediga platser på läktarna… Intresserade åskådare möts av beskedet att mycket ändå är slutsålt. Foto: Vesa Moilanen, Lehtikuva/Scanpix



De många tomma stolarna på OS-läktarna liknas vid en "nationell pinsamhet", skriver media, och enligt tidningen The Daily Telegraph stod minst 12 000 platser tomma i söndags.

Britterna svänger

Nu har OS-generalen Sebastian Coe, beordrat en utredning om skälet till att så många publikplatser gapar tomma.

Annars fanns det så sent som i mars en välvilja hos britterna inför OS. Fyra av tio trodde då att OS skulle ge lika mycket tillbaka som spelaen har inneburit i kostnader.

Oavsett vilket, en missräkning och inte särskilt överraskande sådan är tillströmningen av besökare. De är inte så många som förhandskalkylerna angav, men precis samma utfall har rapporterats tidigare från stora evenemang.

De vanliga turisterna saknas

Det är i synnerhet de vanliga turisterna som tycker att det är bäst att undvika en stad där nästan allt handlar om ett stort evenemang och de befarar trängsel.

100 000 utländska besökare finns i London, men inte de som i första hand ska titta på Big Ben eller Buckingham Palace. Det är de som åker taxi eller buss, de som handlar och går på restauang och pubar.

Nu är de inte där och inte ens i stan. Turismen minskar högst avsevärt och det är bara att fråga taxiförare och andra inom stans kommunikation. Många har får körningar och när de väl får en beställning så fastnar de i trafiken som har blivit svårare eftersom OS har egna vipfiler där ingen annan får köra.

Tveksamma sponsorer

Teatrar, muséum och andra normalt välbesökta platser noterar också hur köerna har avtagit dramatiskt. Det har gått så långt att eftersom hotellen saknar nattgäster har de tvingats sänka priserna. Fast de hade också höjt priserna dubbelt inför de här veckorna.

Jacques Rogge, IOK:s ordförande, måste försvara sig. Å ena sidan gläds han över ökade intäkter, som 3,9 miljarder pund i TV_rättigheter inför OS och cirka 960 miljoner från de ledande sponsorerna, å andra sidan kommer allt skarpare kritik.

Rogge dröjde i det längsta att säga ja till McDonalds, som har varit sponsor för de olympiska spelen sedan 1976, inför ett nytt kontrakt. Snabbmat och ohälsa går stick i stäv med IOK:s utbud.

Finns det ökade krav?

Men han skyddar sig bakom påståendet att både Mc Donalds och Coca Cola lägger allt större resurser på lågkaloriprodukter.

Men Rogge så något märkligt:

- De ökade kraven på lönsamhet gör det svårare för idrottsrörelsen att hålla fast vid sina långsiktiga mål. 

Men det är väl inte meningen att London-OS ska kosta skattebetalarna runt 25 miljarder pund…

Ishockeyns 14 SHL-klubbar står ekonomiskt väl rustade inför framtiden. För tredje säsongen i rad noteras nytt publikrekord med totalt 2 417 984 unika åskådare, vilket ger ett publiksnitt med 6 643 åskådaare per match. Det är det högsta snittet någonsin i ligans historia, det tidigare rekordet var från säsongen 2011-2012 med 6 393 personer per match.

- Det råder kaos på många av Stockholms Friidrottsanläggningar!, Det hävdar

Willy  Berggren, mångårig ledare inom sporten i huvustan. Han om någon har

erfarenhet och kunskap för att kunna betrakta sportens uveckling. Nu har han

skrivit  ett öppet brev och påtalat situation med alla brister och han

vänder sig till  ett stort antal ledare,’

Tennisstjärnornas styrkekamp i Kungliga tennishallen som har varit årligen återkommande sedan 1969 och lockat ett antal världsstjärnor byter nu organisation.

Det arrangemang som svenskarna  känner som Stockholm Open är nu BNP Paribas Nordic Open och faktum är att turneringen är världens äldsta inomhusturnering på ATP-touren.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

I  en intensiv nyhetsflora  försvann förra veckan det här högst anmärkningsvärda  budskapet: ”Via Gräsroten delar Svenska Spel varje år ut 35 miljoner kronor till ungdomsidrotten och föreningslivet i Sverige”. 

I november, då föreningen fyllde 15 år,  kunde ordförande Jerry Sjögren meddela att klubben vunnit 100 000 på JOYNA. Några månader senare var det dags igen. Samma lotteri. Samma summa. Samma glädje.

 – Galet, helt otroligt, säger en glad kassör vid namn Nina Sjögren.

Delstatliga Telia säljer sin tv och media-verksamhet till Schibsted Media. Tidigare förlusttyngda TV4 är den stora delen.

Affären påverkar åtskilliga sportintresserade  människor.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.