Tjejerna förtjänar mera stöd

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Sedan några veckor tillbaka är den efterlängtade svenska hockeysäsongen igång. Lite i skymundan av SHL och Hockeyallsvenskan har även damernas högsta serie, Svenska Spel Damhockeyligan, inletts. 

Ja, lite i skymundan, skriver jag. För trots att SDHL ökar i både intresse och professionalism och trots att ishockey är en av de mest folkkära idrotterna i Sverige är nio av tio föreningsaktiva hockeyspelare män.

Foto: Tommy Holl

Visst, det har skett en tillväxt av tjejer även inom hockeyn, men man befinner sig mil från andra stora idrotter, som till exempel fotbollen.

Och snedfördelningen mellan killar och tjejer gör att hockeytjejerna inte har så många kända förebilder att se upp till. Jämför med en annan klassisk svensk vinteridrott, längdskidor, och skillnaden blir slående. Där får vi ständigt nya fixstjärnor på damsidan. Charlotte Kalla, Ebba Andersson, Maja Dahlqvist, Frida Karlsson…det bara fortsätter. Unga satsande skidtjejer har alltid någon att se upp till, någon att matcha sig mot.

Om de ska orka

Dit behöver vi komma även inom damhockeyn. Talangfulla tjejer behöver förebilder att spegla sig om de ska orka ta sig hela vägen. För att sätta fokus på frågan gjorde vi på Svenska Spel något som aldrig gjorts förut. Tillsammans med Svenska Ishockeyförbundet och Svenska Spel Damhockeyligan (SDHL) lät vi 3D-printa damfigurer till bordshockeyspel. Dels spelare från Damkronorna, dels från Brynäs och Djurgården.

Jag förstår om det kan verka trivialt. Vi säljer heller inte figurerna. Men för oss är det en fråga om symbolvärde: Vi vill att snacket ska gå. Att fler förstår hur viktigt det är att kvinnliga hockeyspelare får glänsa. Varje tjej ska veta att en karriär inom ishockey är möjlig.

Idag kan inte ens den yppersta sverigeeliten inom damhockey försörja sig på sin idrott. På ett seminarium som SDHL höll inför säsongsstarten berättade de om ett av målen: 2025 ska minst 25 procent av spelarna i ligan kunna leva på hockey.

Stöd påpå isen och i styrelserummet

Möjligheten att kunna bli hockeyproffs, fler stjärnor och ett framgångsrikt landslag kan attrahera fler tjejer till idrotten. Men för att nå dit behöver vi jobba hela vägen, på alla fronter och under lång tid. Stötta allt från unga tjejer till elitspelare. Säkra allt från bättre kvinnlig styrelserepresentation i klubbarna till bättre istider för tjejlagen.

Jag tycker att det finns tecken på att det går åt rätt håll. I två mästerskap i rad nu – OS och VM – har Damkronorna tagit sig till kvartsfinal. Det är ett steg framåt. Men Sverige är en hockeynation. Vi ska vara med och slåss om guld. Och då måste vi kunna bygga på med talanger underifrån.

Tillsammans med Svenska Ishockeyförbundet har vi inlett en historisk långsiktig satsning som handlar om att ta svensk hockey till toppen. SDHL har efterlyst en sponsor som ”inte bara är en logga”, utan aktivt engagerar sig i att göra skillnad. Svenska Spel är och vill vara den sponsorn. Det är så vi jobbar med alla de idrotter vi stöttar.

"gjorde allt vi kunde.”

Vägen för damhockeyn är lång, men nödvändig. Som SDHL uttryckte det i samband med seminariet: ”Vi ska kunna se alla hockeyälskande tjejer i ögonen och säga att vi gjorde allt vi kunde.” Exakt så.

Men då behöver vi fler hockeyklubbar som ser värdet av att satsa på damsidan. Fler företag som öronmärker en del av sitt stöd till tjejernas utveckling.

Jag vill att alla företag, klubbar och makthavare som brinner för ishockey och för jämställdhet inom idrotten ska kunna säga det om damhockeyn: Vi gjorde allt vi kunde. Det borde väl vara självklart att killar och tjejer ska få samma förutsättningar att utöva den idrott de älskar?

Patrik Hofbauer

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Bygget av en jättelik commumity för svensk idrott växer. Nu avslöjas att det bakomvarande företaget, Wimt med vd:n Sebastian och projektets initiativtagare Sebastian Lundgren i spetsen, har fått investeringar på närmare 40 miljoner kr.  Och pengarna fortsätter att rulla in.
- Det har blivit möjligt tack vare en framgångsrik beta-lansering med klubbar som Frölunda HC och Växjö Lakers och det arbetet fortsätter. På tur står bl a Brommapojkarna, säger Sebastian

Det är Peter Stordalens stora dag.Friends Arena blir Strawberry Arena efter att Stockholm Live, som sköter driften av arenan, slutit avtal med Petter Stordalens hotellkedja Strawberry. Avtalet med den norske entreprenören löper på tio år och handlar om en affär på över 100 miljoner kronor

Bygget av arenan var starten för utvecklingen av Arenastaden och är fortsatt en katalysator för områdets attraktionskraft.  

Göteborg är fyllt till bristningsgränsen av idrottsungdomar, det vet ni vid det här laget.  Så här ser det ut varje år.Detär handbollslag frånPartillecCup som har avslutats, men alla har inte hunnit lämna stan. Och nu kommer dagligen allt flera av  fotbollslagen i Gothia Cup, de som förbereder inledningen på på världens största fotbollsturnering för ungdomar. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Malmö Redhawks  bygger nytt och  förstärker laget succesivt.Och byggde nytt, det var precis vad Percy Nilsson gjorde för ett antal år sedan när Malmö Arena tillkom.  Den arena som idag är inte bara hemmarink för klubben utan också en huvudpartner. Ett nytt avtal är undertecknat i dagarna. Över hela uppgörelsen svävar Percys intentioner.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.