Hockeyns junior-VM är mycket speciellt
Junior-VM 2024 i Göteborg – ett viktigt event för svensk ishockeys framtid
I vinter spelas junior-VM i ishockey på hemmaplan. Som idrottssponsor ska vi alltid tänka långsiktigt och det är med stolthet, glädje och spänning som vi på Svenska Spel kommer vara på plats i Göteborg för att se stjärnors födas och morgondagens spelare inspireras att ta sina första skär.
På Svenska Spel är vi stolta över att vara med hela vägen från ungdom till elit. Våra landslag ligger oss otroligt varmt om hjärtat samtidigt som vi investerar över 100 miljoner, cirka en tredjedel av vår totala sponsring, i ungdomsidrott. Läger, klubbor och tränare är alla möjliga tack vare vårt gemensamma arbete med svensk idrott.
Inget tvivel inför sponsorfrågan
Så när frågan kom om vi vill gå in som huvudsponsor till vinterns mästerskap i Göteborg var det självklart för oss att tacka ja. Förutom att vara ett attraktivt event som ger svenska folket glädje och spänning är det ett event för talangerna, såväl dagens som morgondagens.
Med några tunga år i bagaget för Tre Kronor är det allt viktigare att investera i framtiden. Sverige är en hockeynation och för att vi ska kunna vara med och tävla om medaljerna måste det finnas talanger underifrån att fylla på med.
VM på hemmaplan bygger stolthet och engagemang. Framgångar på isen vet vi inspirerar unga att ta sina första skakiga skär på isen. Drömmen om att själv en dag få bära den blågula landslagströjan är bland den bästa motivationen som finns. Och även för de som inte kommer riktigt så långt ger ishockeyn glädje, mening, struktur och vänner för livet. Jag vet, jag har själv upplevt det.
Ett hemma-VM är såklart också en folkfest, ett tillfälle för oss alla att samlas, på läktarna, framför TV-apparaterna och i sportbarerna. En chans att träffas, återse gamla vänner och träffa nya bekantskaper. Idrott förenar, på ett sätt som nästan inget annat.
Intresset för biljetterna till JVM är och har varit stort. Flera av matcherna sålde nästan slut på direkten och alla Sveriges matcher i gruppspelet kommer troligtvis spelas inför fulla läktare. Som före detta ishockeyspelare och vd för bolaget som satsar mest på svensk idrott är det glädjande att se att det svenska folket är investerade i framtiden.
Behövs förebilder
Förebilder är bland det viktigaste som finns. Det ger någon att se upp till, någon att matcha sig mot. När Svenska Ishockeyförbundet presenterade ambassadörerna för JVM i Göteborg log jag för mig själv. Där finns Joel Lundqvist, mannen som har kommit att personifiera lojalitet och Hanna Olsson, damkronornas stora målgörare. Där finns också Kim Martin, en förebild för en hel generation svenska ishockeyspelare och som i höstas utsågs till den bästa svenska spelaren någonsin på damsidan. Och där finns kungen himself, Henrik Lundqvist, precis invald i NHLs Hall of Fame och som inför ett fullsatt Madison Square Garden hyllades som en av största. Vilka bättre finns det att inspirera våra unga att själva ge sig ut på isen.
Den 26 december släpps pucken i Skandium, vi på Svenska Spel kommer vara där för att ge våra partners och kunder nervkittlande underhållning och bygga intern stolthet för våra medarbetare. Vi kommer vara där för att hylla våra juniorkronor, ge svensk ishockey möjligheten att lägga grunden för framtiden och tillsammans möjliggöra för morgondagens stjärnor att också se ljuset.
Jag hoppas verkligen att vi ses på läktarna.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Skriv kommentar