Hockeyns junior-VM är mycket speciellt

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Junior-VM 2024 i Göteborg – ett viktigt event för svensk ishockeys framtid 

I vinter spelas junior-VM i ishockey på hemmaplan. Som idrottssponsor ska vi alltid tänka långsiktigt och det är med stolthet, glädje och spänning som vi på Svenska Spel kommer vara på plats i Göteborg för att se stjärnors födas och morgondagens spelare inspireras att ta sina första skär.

På Svenska Spel är vi stolta över att vara med hela vägen från ungdom till elit. Våra landslag ligger oss otroligt varmt om hjärtat samtidigt som vi investerar över 100 miljoner, cirka en tredjedel av vår totala sponsring, i ungdomsidrott. Läger, klubbor och tränare är alla möjliga tack vare vårt gemensamma arbete med svensk idrott. 

Inget tvivel inför sponsorfrågan

Så när frågan kom om vi vill gå in som huvudsponsor till vinterns mästerskap i Göteborg var det självklart för oss att tacka ja. Förutom att vara ett attraktivt event som ger svenska folket glädje och spänning är det ett event för talangerna, såväl dagens som morgondagens. 

Med några tunga år i bagaget för Tre Kronor är det allt viktigare att investera i framtiden. Sverige är en hockeynation och för att vi ska kunna vara med och tävla om medaljerna måste det finnas talanger underifrån att fylla på med. 

VM på hemmaplan bygger stolthet och engagemang. Framgångar på isen vet vi inspirerar unga att ta sina första skakiga skär på isen. Drömmen om att själv en dag få bära den blågula landslagströjan är bland den bästa motivationen som finns. Och även för de som inte kommer riktigt så långt ger ishockeyn glädje, mening, struktur och vänner för livet. Jag vet, jag har själv upplevt det.

Ett hemma-VM är såklart också en folkfest, ett tillfälle för oss alla att samlas, på läktarna, framför TV-apparaterna och i sportbarerna. En chans att träffas, återse gamla vänner och träffa nya bekantskaper. Idrott förenar, på ett sätt som nästan inget annat. 

Intresset för biljetterna till JVM är och har varit stort. Flera av matcherna sålde nästan slut på direkten och alla Sveriges matcher i gruppspelet kommer troligtvis spelas inför fulla läktare. Som före detta ishockeyspelare och vd för bolaget som satsar mest på svensk idrott är det glädjande att se att det svenska folket är investerade i framtiden.

Behövs förebilder

Förebilder är bland det viktigaste som finns. Det ger någon att se upp till, någon att matcha sig mot. När Svenska Ishockeyförbundet presenterade ambassadörerna för JVM i Göteborg log jag för mig själv. Där finns Joel Lundqvist, mannen som har kommit att personifiera lojalitet och Hanna Olsson, damkronornas stora målgörare. Där finns också Kim Martin, en förebild för en hel generation svenska ishockeyspelare och som i höstas utsågs till den bästa svenska spelaren någonsin på damsidan. Och där finns kungen himself, Henrik Lundqvist, precis invald i NHLs Hall of Fame och som inför ett fullsatt Madison Square Garden hyllades som en av största. Vilka bättre finns det att inspirera våra unga att själva ge sig ut på isen. 

Den 26 december släpps pucken i Skandium, vi på Svenska Spel kommer vara där för att ge våra partners och kunder nervkittlande underhållning och bygga intern stolthet för våra medarbetare. Vi kommer vara där för att hylla våra juniorkronor, ge svensk ishockey möjligheten att lägga grunden för framtiden och tillsammans möjliggöra för morgondagens stjärnor att också se ljuset. 

Jag hoppas verkligen att vi ses på läktarna.  

Patrik Hofbauer

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Det egentliga  verklighetsfrämmande sker. En klubb i fotbollsallsvenskan  hotas i sin grund mitt under pågående seriespel. Den ekonomiska krisen är total och nu varslas alla anställda om uppsägning i IFK Norrköping.

Underskottet från i fjol om 43,8 miljoner tynger ekonomin och ledningen skriver nu: ”Det ekonomiska läget är extremt ansträngt”.

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

Med 55 000 anmälda deltagare till Göteborgsvarvet och i dagsläget över 70 000 anmälda till Varvetveckan, väntar en  närmast sanslös löparfest fylld av 100 000-tals åskådare och gemenskap , rörelseglädje och gemenskap i ett av väst-Sveriges största event som är årligen återkommande..

– Det här är inte bara ett lopp, det är en del av Göteborgs själ. I år firar vi 45 år av löparglädje och det kommer märkas – både på banan, i publiken och i hela upplevelsen runt omkring, säger Eva-Lena Frick, förbundschef på Göteborgs Friidrottsförbund.

Och inte minst - intäkterna ökar, vilket berikar Göteborgsidrotten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.

- Det känns grymt kul, menar  Viaplays sportchef Erik Westberg.

– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.

I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.

På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen. 

Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.