Tjejerna ska ha samma förutsättningar
Svenska Spel gör en ordentlig satsning på svensk dam- och flickhockey, men vi behöver fler sponsorer som ansluter sig till satsningen för att få till en förändring. Det borde väl vara en självklarhet att flickor och pojkar ska få samma förutsättningar att lyckas med sin idrott?

Tiden går fort, särskilt när världen skakar. Med kriget i Europa känns vinter-OS plötsligt oerhört fjärran, trots att det bara var en månad sedan. Som SOK:s huvudsponsor var och är vi på Svenska Spel grymt stolta över våra idrottare och deras historiskt framgångsrika OS.
Svenska Spel gör en ordentlig satsning på svensk dam- och flickhockey, men vi behöver fler sponsorer som ansluter sig till satsningen för att få till en förändring. Det borde väl vara en självklarhet att flickor och pojkar ska få samma förutsättningar att lyckas med sin idrott?
Stolta över OS
Tiden går fort, särskilt när världen skakar. Med kriget i Europa känns vinter-OS plötsligt oerhört fjärran, trots att det bara var en månad sedan. Som SOK:s huvudsponsor var och är vi på Svenska Spel grymt stolta över våra idrottare och deras historiskt framgångsrika OS.
Idrotten försvinner inte ens under oroliga tider. Det är tryggt. Och som idrottssponsor behöver vi alltid blicka framåt. Om man nu tar OS som exempel: Hur är det med de som inte var med och slogs om framskjutande placeringar. Hur vi kan lyfta de sporterna och de utövarna framåt?
Ett exempel är damkronorna. Vårt landslag lyckades ta sig till kvartsfinal, men där var man chanslösa mot ett överlägset Kanada. Siffrorna 0–11 talar sitt tydliga språk.
Även i OS 2006 fick damkronorna ge sig mot Kanada, men då först i final. Efter hedersamma 1–4 tog tjejerna med sig silvermedaljer hem till Sverige. Till OS i Beijing var vi glada att de överhuvudtaget lyckades kvala in. Vad hände med svensk damhockey?
Söker långsiktighet
För mig är det en fråga om långsiktighet. Man kan alltid ha superårgångar som levererar, men ska vi ska kunna hålla oss kvar på toppnivå över tid måste vi hela tiden kunna fylla på underifrån. Damhockeyn på gräsrotsnivå i Sverige har tyvärr inte hängt med.
Nu har Svenska Spel gått in som hela hockeyns huvudsponsor ända fram till 2026. Där är vi bland annat med och finansierar Svenska Ishockeyförbundets långtidssatsning på damer och flickor.
För ska vi ha framgångsrika landslag i framtiden – och det behöver vi för att attrahera fler tjejer till idrotten – så behöver vi jobba hela vägen, på alla fronter och under lång tid. Stötta allt från småflickor till elitspelare. Säkra allt från bättre kvinnlig styrelserepresentation i klubbarna till bättre istider för flicklagen.
Under avtalsperioden storsatsar vi på att utveckla damernas högsta serie, Svenska Spel Damhockeyligan. Särskilt fokuserar vi på att få fram fler tränare på högsta nivå i damhockeyn.
Resurserna från Svenska Spel gör också att Svenska Ishockeyförbundet nu kan starta flera strategiska satsningar på dam- och flicksidan. Ett exempel är det första nationella juniorslutspelet, som genomförs nu i mars. Intresset har varit stort, drygt 30 lag vill delta i kvalspelet.
Det här ger svensk damhockey en möjlighet att få bättre koll på hur underlaget ser ut för att om något år kunna genomföra regelbundet juniorspel även på tjejsidan, något som behövs för spelarutvecklingen på lång sikt. Det handlar helt enkelt om att bygga från grunden.
Behövs flera elitklubbar
Men det behövs mer satsningar utöver dessa som Svenska Spel är med och möjliggör. Vi behöver ännu fler elitklubbar inom hockeyn som ser värdet av att satsa på dam- och flickverksamhet, även om jag ser att det går åt rätt håll på den här fronten.
Vi behöver bli fler sponsorer som satsar på dam- och flickverksamhet, som öronmärker en del av sitt stöd till damernas och flickornas utveckling. Vi på Svenska Spel gör en ordentlig satsning, men det kommer inte att vara tillräckligt. Vi vill och hoppas att fler ansluter sig till satsningen för att få till en förändring. Det borde väl vara en självklarhet att flickor och pojkar ska få samma förutsättningar att lyckas med sin idrott?
Ishockeyn har en enorm snedfördelning mellan tjejer och killar. Även fast det skett en tillväxt av tjejer de senaste tio åren, så är nio av tio föreningsaktiva hockeyspelare killar. Men att det varit på ett visst sätt under lång tid betyder inte att det måste förbli så. Snarare visar det hur stort behovet är av förändring. Och om jämlikhetstänket börjar finnas med bland klubbar och förbund redan från början, så kommer vi att kunna uträtta storverk.
Sverige är en av världens ledande hockeynationer. Självklart ska vi vara det även på damsidan! Det är nu det börjar. Vi är framme vid startlinjen och jag är stolt över att Svenska Spel kan vara med och driva utvecklingen. Men vi behöver bli flera!
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt.
I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.
Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg
Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg
Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.
En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.
Det är ett cykelprojektet som ger Barncancerfonden bara i år totalt 238 miljoner kr.
Över 2 600 cyklister och servicedeltagare gick på lördagen i mål i Paris för barn med svåra sjukdomar. Bakom satsningen står Team Rynkeby som sedan 2002 arrangerat cykellopp och aktiviteter för att samla in pengar till förmån för organisationer som arbetar för barn med svåra sjukdomar.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Viaplay Group värvar Jonas Karlsson som med erfarenhet oh rutin som få andra ansluter till Viaplays sportredaktion där han främst kommer att jobba med golf och vintersport.
– Jag är supertaggad, säger Jonas .
I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.
I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm, valts som nummer tre av Chicago.