Tjejerna ska ha samma förutsättningar

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Svenska Spel gör en ordentlig satsning på svensk dam- och flickhockey, men vi behöver fler sponsorer som ansluter sig till satsningen för att få till en förändring. Det borde väl vara en självklarhet att flickor och pojkar ska få samma förutsättningar att lyckas med sin idrott?

Tiden går fort, särskilt när världen skakar. Med kriget i Europa känns vinter-OS plötsligt oerhört fjärran, trots att det bara var en månad sedan. Som SOK:s huvudsponsor var och är vi på Svenska Spel grymt stolta över våra idrottare och deras historiskt framgångsrika OS.

Svenska Spel gör en ordentlig satsning på svensk dam- och flickhockey, men vi behöver fler sponsorer som ansluter sig till satsningen för att få till en förändring. Det borde väl vara en självklarhet att flickor och pojkar ska få samma förutsättningar att lyckas med sin idrott?

Stolta över OS

Tiden går fort, särskilt när världen skakar. Med kriget i Europa känns vinter-OS plötsligt oerhört fjärran, trots att det bara var en månad sedan. Som SOK:s huvudsponsor var och är vi på Svenska Spel grymt stolta över våra idrottare och deras historiskt framgångsrika OS.

Idrotten försvinner inte ens under oroliga tider. Det är tryggt. Och som idrottssponsor behöver vi alltid blicka framåt. Om man nu tar OS som exempel: Hur är det med de som inte var med och slogs om framskjutande placeringar. Hur vi kan lyfta de sporterna och de utövarna framåt?

Ett exempel är damkronorna. Vårt landslag lyckades ta sig till kvartsfinal, men där var man chanslösa mot ett överlägset Kanada. Siffrorna 0–11 talar sitt tydliga språk.

Även i OS 2006 fick damkronorna ge sig mot Kanada, men då först i final. Efter hedersamma 1–4 tog tjejerna med sig silvermedaljer hem till Sverige. Till OS i Beijing var vi glada att de överhuvudtaget lyckades kvala in. Vad hände med svensk damhockey?

Söker långsiktighet

För mig är det en fråga om långsiktighet. Man kan alltid ha superårgångar som levererar, men ska vi ska kunna hålla oss kvar på toppnivå över tid måste vi hela tiden kunna fylla på underifrån. Damhockeyn på gräsrotsnivå i Sverige har tyvärr inte hängt med.

Nu har Svenska Spel gått in som hela hockeyns huvudsponsor ända fram till 2026. Där är vi bland annat med och finansierar Svenska Ishockeyförbundets långtidssatsning på damer och flickor.

För ska vi ha framgångsrika landslag i framtiden – och det behöver vi för att attrahera fler tjejer till idrotten – så behöver vi jobba hela vägen, på alla fronter och under lång tid. Stötta allt från småflickor till elitspelare. Säkra allt från bättre kvinnlig styrelserepresentation i klubbarna till bättre istider för flicklagen.

Under avtalsperioden storsatsar vi på att utveckla damernas högsta serie, Svenska Spel Damhockeyligan. Särskilt fokuserar vi på att få fram fler tränare på högsta nivå i damhockeyn.

Resurserna från Svenska Spel gör också att Svenska Ishockeyförbundet nu kan starta flera strategiska satsningar på dam- och flicksidan. Ett exempel är det första nationella juniorslutspelet, som genomförs nu i mars. Intresset har varit stort, drygt 30 lag vill delta i kvalspelet.

Det här ger svensk damhockey en möjlighet att få bättre koll på hur underlaget ser ut för att om något år kunna genomföra regelbundet juniorspel även på tjejsidan, något som behövs för spelarutvecklingen på lång sikt. Det handlar helt enkelt om att bygga från grunden.

Behövs flera elitklubbar

Men det behövs mer satsningar utöver dessa som Svenska Spel är med och möjliggör. Vi behöver ännu fler elitklubbar inom hockeyn som ser värdet av att satsa på dam- och flickverksamhet, även om jag ser att det går åt rätt håll på den här fronten.

Vi behöver bli fler sponsorer som satsar på dam- och flickverksamhet, som öronmärker en del av sitt stöd till damernas och flickornas utveckling. Vi på Svenska Spel gör en ordentlig satsning, men det kommer inte att vara tillräckligt. Vi vill och hoppas att fler ansluter sig till satsningen för att få till en förändring. Det borde väl vara en självklarhet att flickor och pojkar ska få samma förutsättningar att lyckas med sin idrott?

Ishockeyn har en enorm snedfördelning mellan tjejer och killar. Även fast det skett en tillväxt av tjejer de senaste tio åren, så är nio av tio föreningsaktiva hockeyspelare killar. Men att det varit på ett visst sätt under lång tid betyder inte att det måste förbli så. Snarare visar det hur stort behovet är av förändring. Och om jämlikhetstänket börjar finnas med bland klubbar och förbund redan från början, så kommer vi  att kunna uträtta storverk.

Sverige är en av världens ledande hockeynationer. Självklart ska vi vara det även på damsidan! Det är nu det börjar. Vi är framme vid startlinjen och jag är stolt över att Svenska Spel kan vara med och driva utvecklingen. Men vi behöver bli flera!

Patrik Hofbauer

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Efter två mål och sex assist på 32 matcher var SHL-laget Rögles tålamod slut med tidigare NHL-spelaren Jakob Peterson, 25 år. 

 Han värvades in som förste center, och som ersättare för Rodrigo Abols som sent in i säsongen försvann till Philadelphia Flyers.  

Slakthusområdet i Stockholm förvandlas. Söderstadion försvann, Diskussion pågår angående Johanneshovs framtid. Och nu Nu blir Tele2Arena i stället 3Arena. Ett tioårigt avtal träder i kraft i och med årsskiftet. Telekomkonkurrenten Tre blir ny namnsponsor i ett tioårigt avtal.

Den 9 maj är det premiär för hockey-VM i Sverige och Danmark. Tre Kronor inleder turneringen just den dagen mot  Slovakien samma dag.  Räkna med mycket folk på läktarna. Intresset är stort och redan nu är 150 000 biljetter sålda till matcherna i Stockholm.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott. Totalt innebar det 156 miljoner kronor!

Åtskilliga svenskar älskar att med morgon följa skidåkning på tv.  Inte undra på att Viaplay förlänger nu förlänger sitt avtal med Internationella skidförbundet, Fis, till 2030.

– Skidsporten engagerar många i Sverige. Därför känns det väldigt kul att fortsätta ge tittarna det bästa från skidvärlden, bekräftar Viaplays sportchef Erik Westberg.

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.