ISP når 200 miljoner i omsättning i år

Han kunde inte ens drömma om vad som skulle hända. Men det är han själv som med idéer, målmedvetenhet och mycket arbete ligger bakom allt.

Andreas Ottermark är ett bevis på vad målmedvetenhet och entusiasm kan åstadkomma.

Han äger nu ett företag som 2020 beräknas omsätta 200 miljoner. Och som har en tillväxt om minst 50 miljoner per år. Jo, faktiskt, sådan framgång har ISP Sport & Marketing.

Möte hos ISP. Till slottet Stora Torp i Göteborgs utkant kommer många företag, förbund oc klubbar och gör affärer inom sponsring. Foto: Tommy Holl

Andreas Ottermark är pojken med guldbyxor. 32-åringen från Göteborg har svarat för en bedrift. 2009 tog han över ÌSP Sport & Marketing. Grundaren Sven Ivarsson hade byggt upp ett välrenommerat företag och sålt arenareklam med framgång under många år. Men nu kände han att det fick vara nog.

En gyllene resa

Där och då började en gyllene resa. Sedan dess är det här en framgångssaga utan dess like.

Andreas visste tidigt vad han ville skapa. Utbudet skulle bli så mycket större och annorlunda med betoning på sponsring.

- I dag är vi ett mediehus och producerar så mycket mer än enbart sponsring, betonar han. Vi är ett helt annat bolag idag än 2011. Vi har sökt, och hittat, rätt kompetens i rätt personer och kan idag erbjuda våra kunder och uppdragsgivare en helhet som är unik i vår bransch.

ISP har i dag över 30 anställda, med huvudkontor i Göteborg men också verksamhet i såväl Malmö som Stockholm. Medelåldern är låg, men på avlöningslistan finns också namn som Mats Persson, tidigare klubbdirektör i IFK Göteborg, och förre längdchefen i Svenska Skidförbundet, Johan Sares, som senior advisor.

Nya avtal är ständigt aktuella. Som det senaste av format, paketlösningen med Prioritet Finans, Volkswagen och Brixly som som går in i Kopparbergs Göteborg FC samtidigt som huvudsponsorn Kopparberg, Rasta och SKF är kvar.  Större resurser har ingen annan svensk damfotbollsklubb aldrig haft. 

En komplett byrå i dag

- Allt vad vi gör bygger på relation, socialt engagemang, upplevelser och exponering, framhåller Andras.

Han ser hur verksamheten ständigt förändras. I dag handlar det mycket mer om digitalt arbete.

- Vem kunde tro för några år sedan att vi skulle göra film… Men det krävs i dag.

Modellen har framgång. ISP behöver inte jaga kunder eller uppdragsgivare. Företag, föreningar och förbund söker kontakt med ISP och vill förhöra sig om möjligheter.

Vägen in till härligheten och alla kontrakten öppnades via de annorlunda affärerna med Djurgården. Via de avtalen inleddes expansionen i företaget. I dag utgör ISP försäljningsavdelning hos såväl Djurgården Fotboll respektive Djurgården Hockey som Malmö Redhawks. Och notera, det var klubbarna som först kom med förslaget till ett samarbete.

Kontrakt med stora förbund

ISP har också stora, tunga kontrakt med ett flertal förbund, bl a friidrott, fotboll, skidor och handboll. Dominansen kan inte bli så mycket mer markant. 

ISP:s genombrott kom samtidigt med att  Lagardère Sports Scandinavia AB lämnade Sverige.  Det franska företaget packade ihop kontoret i Stockholm och det lämnade utrymme för ISP som i dag är klart största sponsorföretaget i Sverige. Utan konkurrens, ska tilläggas, och det är egentligen märkligt att det inte finns fler aktörer på marknaden. 

Och ISP tänker växa ytterligare. Redan finns planer på att komma in i de andra nordiska länderna. Och utifrån har Andreas fått tipset om att det finns möjligheter på Island.

- Spännande. Det måste vi kolla. Nu skruvar vi upp tempot.

Säger han med ett leende. Han älskar sitt jobb – och det är inte undra på.

Den nya affärsplanen som omfattar fem år innehåller så mycket mer – i alla avseenden.

Thomas Ejderhov

 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Tala om dominoeffekt.  Först lämnar Malmös sportchef Björn Liljander för konkurrenten HV 71 – trots två och ett halvt år kvar på kontraktet. Liljander hade spelat under täcket med Malmö en längre tid, det visar mail i hans dator.

Malmö-duon Mats Larsson, ordförande och Patrik Sylvegård, klubbdirektör, har snabbt ett huvudspår som ersättare, nämligen allsvenska IK Oskarshamns sportchef Oscar Alsenfelt, tidigare just Malmö-målvakt, nu med kontrakt till och med 2027, underskrivet den 8 februari i år, med smålänningarna.

Stockholmarna och Göteborg-arna samarbetade. Allt var så bra och samarbetet hyllades flera gånger om och än mera – för samtidigt utnämndes Gamla Ullevi till damlandslagets nationalarena. 

Nu är det ingen som skakar hand längre och överenskommelsen rivs

Svenska Fotbollförbundet deklarerar en ny strategi med en visionen ”Fotboll för alla överallt”.

Efter  Luleå är det nu Brynäs som i bestraffas med böter på 5 000 kronor samt förbud mot supporterartiklar på läktarplats i kommande fem matcher på bortais, så kallat flaggförbud..

Det var efter Brynäs-seger i Leksand, 4-1 den 28 november, som pyrotekniskt material antändes  av Brynäs-klacken i Tegera Arena.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Utan att uppgörelsen fått särskilt stor uppmärksamhet har Sverige gått in i Macolinkonventionen

Regeringen tog beslutet att Sverige ska bli en del av Europarådets konvention mot matchfixning, den så kallade Macolinkonventionen. Det är ett led i att bekämpa Matchfixning som växer internationellt och utgör ett starkt hot mot idrotten - och  Sverige är inget undantag.   

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.