ISP når 200 miljoner i omsättning i år

Han kunde inte ens drömma om vad som skulle hända. Men det är han själv som med idéer, målmedvetenhet och mycket arbete ligger bakom allt.

Andreas Ottermark är ett bevis på vad målmedvetenhet och entusiasm kan åstadkomma.

Han äger nu ett företag som 2020 beräknas omsätta 200 miljoner. Och som har en tillväxt om minst 50 miljoner per år. Jo, faktiskt, sådan framgång har ISP Sport & Marketing.

Möte hos ISP. Till slottet Stora Torp i Göteborgs utkant kommer många företag, förbund oc klubbar och gör affärer inom sponsring. Foto: Tommy Holl

Andreas Ottermark är pojken med guldbyxor. 32-åringen från Göteborg har svarat för en bedrift. 2009 tog han över ÌSP Sport & Marketing. Grundaren Sven Ivarsson hade byggt upp ett välrenommerat företag och sålt arenareklam med framgång under många år. Men nu kände han att det fick vara nog.

En gyllene resa

Där och då började en gyllene resa. Sedan dess är det här en framgångssaga utan dess like.

Andreas visste tidigt vad han ville skapa. Utbudet skulle bli så mycket större och annorlunda med betoning på sponsring.

- I dag är vi ett mediehus och producerar så mycket mer än enbart sponsring, betonar han. Vi är ett helt annat bolag idag än 2011. Vi har sökt, och hittat, rätt kompetens i rätt personer och kan idag erbjuda våra kunder och uppdragsgivare en helhet som är unik i vår bransch.

ISP har i dag över 30 anställda, med huvudkontor i Göteborg men också verksamhet i såväl Malmö som Stockholm. Medelåldern är låg, men på avlöningslistan finns också namn som Mats Persson, tidigare klubbdirektör i IFK Göteborg, och förre längdchefen i Svenska Skidförbundet, Johan Sares, som senior advisor.

Nya avtal är ständigt aktuella. Som det senaste av format, paketlösningen med Prioritet Finans, Volkswagen och Brixly som som går in i Kopparbergs Göteborg FC samtidigt som huvudsponsorn Kopparberg, Rasta och SKF är kvar.  Större resurser har ingen annan svensk damfotbollsklubb aldrig haft. 

En komplett byrå i dag

- Allt vad vi gör bygger på relation, socialt engagemang, upplevelser och exponering, framhåller Andras.

Han ser hur verksamheten ständigt förändras. I dag handlar det mycket mer om digitalt arbete.

- Vem kunde tro för några år sedan att vi skulle göra film… Men det krävs i dag.

Modellen har framgång. ISP behöver inte jaga kunder eller uppdragsgivare. Företag, föreningar och förbund söker kontakt med ISP och vill förhöra sig om möjligheter.

Vägen in till härligheten och alla kontrakten öppnades via de annorlunda affärerna med Djurgården. Via de avtalen inleddes expansionen i företaget. I dag utgör ISP försäljningsavdelning hos såväl Djurgården Fotboll respektive Djurgården Hockey som Malmö Redhawks. Och notera, det var klubbarna som först kom med förslaget till ett samarbete.

Kontrakt med stora förbund

ISP har också stora, tunga kontrakt med ett flertal förbund, bl a friidrott, fotboll, skidor och handboll. Dominansen kan inte bli så mycket mer markant. 

ISP:s genombrott kom samtidigt med att  Lagardère Sports Scandinavia AB lämnade Sverige.  Det franska företaget packade ihop kontoret i Stockholm och det lämnade utrymme för ISP som i dag är klart största sponsorföretaget i Sverige. Utan konkurrens, ska tilläggas, och det är egentligen märkligt att det inte finns fler aktörer på marknaden. 

Och ISP tänker växa ytterligare. Redan finns planer på att komma in i de andra nordiska länderna. Och utifrån har Andreas fått tipset om att det finns möjligheter på Island.

- Spännande. Det måste vi kolla. Nu skruvar vi upp tempot.

Säger han med ett leende. Han älskar sitt jobb – och det är inte undra på.

Den nya affärsplanen som omfattar fem år innehåller så mycket mer – i alla avseenden.

Thomas Ejderhov

 

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

SHL-laget Leksands IF vädjar nu hos Leksands kommun om ekonomisk hjälp. Av ett pressmeddelande framgår att föreningen ansöker om att förlänga och utöka det befintliga borgensåtagandet samt att förlänga hyresavtalet kring arenan.

Resultatet för verksamhetsåret 2024-2025 pekar på ett minusresultat på omkring 20 miljoner kronor  för koncernen Leksands AB, med den ideella föreningen Leksands IF..

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Ishockeyns SM-final, Brynäs-Luleå ger inte bara miljonintäkter till finallagen, boksluten i maj/juni blir oftast  rolig läsning, 

Undantaget är Skellefteå AIK som efter förra våren SM-guld bokförde ett ekonomiskt minusresultat på 4,8 miljoner .Ökade personalkostnader, det vill

säga löner, angavs som främsta anledning.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

 

I rena glädjeyran storspelade  Beachvolleyduon David Åhman och Jonatan Hellvig och är klara för kvartsfinal på världstourtävlingen Elite 16 i Saquarema, Brasilien. Svenskarna besegrade fransmännen Rémi Bassereau och Calvin Ayé med 2–0 i set och det var som att fira att de stadigt återkommer i SVT i år.

SVT har nämligen säkrat sändningsrättigheterna till den högsta divisionen på proffstouren, Elite 16, under 2025 och 2026. Det blir beachvolleyboll med lag Åhman/Hellvig i mängd de kommande två säsongerna.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.