Så mycket betalar spelbolagen
Mediemarknaden generellt har en tuff tid just nu, inte minst de traditionella papperstidningarna. I en sammanställning gjord av Institutet för reklam- och mediestatistik och Institutet för mediestudier har reklaminvesteringarna från nyhetsjournalistiken minskat med 25 procent sedan 2008 – vilket krasst betyder att var fjärde krona har ”försvunnit”.
I denna studie är det utvecklingen för medier med nyhetsjournalistiskt innehåll som har granskats.
"Inget att hymla om"
I dag uppgår det totala presstödet till drygt en halv miljard kronor per år. Det kan jämföras med vad spelbolagen – de reglerade och de oreglerade – lägger på reklam och marknadsföring i svensk media. Under 2015 kommer åtta procent av all tv-reklam från spelbolagen – vilket en kraftig uppgång från tre procent så sent som 2011.
– Vi ser en marginell nedgång i år jämfört med ifjol, men de totala medieinvesteringarna kommer i slutändan att landa på runt 3,2 miljarder kronor när året är över. Över den senaste tioårsperioden har spelbolagen investerat cirka 17 miljarder kronor i reklam och marknadsföring i svenska medier, säger Marie Nilsson, vd på affärsutvecklingsföretaget Mediavision.
Pengar som naturligtvis kommer medierna till nytta. Det bör påpekas att det rör sig om bruttopriser och att eventuella rabatter inte ingår.
– Det är inget att hymla om, att det rör sig om väldigt mycket pengar – som kommer oss till nytta i form av den undersökande och grävande journalistik vi kan bedriva, säger Thomas Mattsson, chefredaktör för Expressen.
Oreglerade bolag särklassigt störst
Hur sker då denna fördelning av reklampengarna ut? Alltså, vem är det som betalar – och till vem? Jo (enligt 2014 års siffror):
* Oreglerade spelbolag, 72 procent.
* Svenska Spel, 17 procent.
* ATG, 5 procent.
* Postkodlotteriet, 3 procent.
* Folkspel, 2 procent.
* Övriga reglerade spelbolag, 1 procent.
TV-bolagen får störst intäkter
Det betyder alltså att de oreglerade spelbolagen kommer att bidra med cirka 2,3 miljarder kronor till svenska medier under 2015, vilket motsvarar presstödet multiplicerat med 4,5.
TV tar naturligtvis den stora kakan där Discovery Channel, MTG och TV4-gruppen är de tre dominerande aktörerna.
Men även tidningsvärlden får sitt. Under årets tre första kvartal uppskattas de oreglerade bolagen investerat totalt 214 miljoner kronor i tryckta medier, och de reglerade bolagen 113 miljoner kronor.
Tobias Jansson
Källor: Sifo, Lotteriinspektionen och Svenska Spel.
Medieköp
Under 2014 hamnade tre spelbolag bland de 25 annonsörer i Sverige som stod för störst medieköp, enligt följande:
4) Svenska Spel, 543 miljoner kronor
11) Unibet, 380 miljoner kronor
18) Betsson, 325 miljoner kronor
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld, kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.