Stjärnornas fantastiska intäkter på nätet

Sociala medier utgör en enorm möjlighet för idrottsstjärnor som vill slå mynt av sitt varumärke. Förutom att sälja egna produkter kan de även förhandla sig till mer lukrativa sponsoravtal om de har många följare på Facebook, Twitter, Instagram och andra plattformar. 

Den som har flest Instagramföljare i världen är fotbollsspelaren Cristiano Ronaldo med drygt 240 miljoner följare, enligt sportsajten speltips.se. Han är också den idrottare som tjänar mest pengar på denna plattform – under förra året drog han in över 450 miljoner kronor enbart på Instagram. Lionel Messi, Barcelonas superstjärna, kom tvåa på samma lista med drygt 220 miljoner kronor i intäkter. 

Zlatan världsfemma

Zlatan Ibrahimovic nådde en femteplats på listan, med strax över 38 miljoner kronor intjänade. Men trots att Zlatan är ett av Sveriges starkaste varumärken är han inte immun mot misslyckade affärsprojekt. Bolaget Amazing Brands, som ligger bakom svenskens parfym- och hygienprodukter, gjorde ifjol en förlust på 15,6 miljoner kronor och gick minus även föregående år. 

Ännu värre gick det för klädmärket A–Z som lanserades 2016. Det skrotades bara två år senare. Satsningen var ett samarbete mellan Zlatan och det norska bolaget Varnergruppen och kostade norrmännen 210 miljoner kronor i förluster innan projektet lades ned. Vidare redovisade Zlatans egna bolag, Unknown AB, en halvering av vinsten 2019 jämfört med året innan. 

Men inte alla idrottare uppskattar sociala medier. Sveriges bästa stavhoppare genom tiderna, Angelica Bengtsson, funderade i våras på att sluta marknadsföra sig på Instagram eftersom det tog energi från OS-satsningen. Några stora sponsoravtal har det inte blivit – för att tjäna extra pengar har Bengtsson under 2020 istället jobbat nattskift på Postnord tre gånger i veckan. I nuläget har hon i alls fall 70 000 följare på Instagram . 

De tjänar mest

Topplista: De idrottare/ex-idrottare i världen  som tjänade mest på Instagram 2019*

1. Cristiano Ronaldo – 457,2 miljoner kronor (fotboll)

2. Lionel Messi – 223,3 miljoner kronor (fotboll)

3. David Beckham – 102,5 miljoner kronor (fotboll)

4. Neymar Jr – 69,1 miljoner kronor (fotboll)

5. Zlatan Ibrahimovic – 38,3 miljoner kronor (fotboll)

6. Ronaldinho – 24.5 miljoner kronor (fotboll)

7. Virat Kohli – 11,3 miljoner kronor (cricket)

8. Gareth Bale – 10,4 miljoner kronor (fotboll)

9. Conor McGregor – 3,2 miljoner kronor (MMA)

10. LeBron James – 2,6 miljoner kronor (basket)

Källor: Buzz Bingo*, DI, Expressen, SVT, Café, Aftonbladet.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

Efter tre års väntan är Ryder Cup äntligen tillbaka.

Europa möter USA i en av idrottsvärldens mest prestigefyllda lagtävlingar - och streamingtjänsten Viaplay direktsänder hela 29 timmar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.