Dan Perssons blogg

Dan Persson är Idrottens Affärers bloggare. Han arbetar med kommersiell utveckling av idrott. Dan har stor erfarenhet och kompetens och kan både se och bedöma såväl möjligheter som faror, något som passar Idrottens Affärer ypperligt. Han läser hellre årsredovisningar eller trendrapporter än tittar på sport och för honom är en arena en fastighet vars försäljning ska öka.

Nytt bevis på dagens trend

Golf uppskattas av många. Det förförande inslaget att det finns en boll med i sammanhanget i kombination med en promenad övertygar åtskilliga.

 

All form av gym, promenader, löpning, skidåkning, cykling, golf och kombinationer därav har ökat snabbt, i många fall med tvåsiffriga tillväxttal per år, baserat på en av de starkaste trender.

Golfen ökar igen. Det är roligt. Det är dock en felaktig slutsats då den bygger på fel premisser. 

Det som minskat under tio år är antalet registrerade medlemmar i klubbar anslutna till SGF. Nu har den minskningen övergått till en ökning vilket inte är oväntat. Dock har inte golfen minskat under den här tioårsperioden.

Fria att göra val

Golfen har med undantag av 2009 ökat i omsättning varje år. Antalet spelade rundor har ökat, den totala mängden människor som ser sig som golfare har ökat.

Däremot har viljan att vara med i en ideell förening minskat generellt i samhället och det har påverkat golfen också. Vidare har föreningarna levt kvar med den numera ganska obsoleta modellen lika för alla vilket gjort att de som spelar få gånger per år har valt andra former.

Att golfen ökar är logiskt, naturligt och självklart. Alla utövaridrotter ökar snabbt och golfen borde ha tagit större del av detta. Kul att det kommer nu. Skälet till att golfen inte följt med är förmodligen de organisationsstrukturer som förhindrat den utveckling som skulle gett fler utövare och mera pengar.

Söker lågintensiv motion

All form av gym, promenader, löpning, skidåkning, cykling, golf och kombinationer därav har ökat snabbt, i många fall med tvåsiffriga tillväxttal per år, baserat på en av de starkaste trender vi har inom upplevelseindustrin i form av hälsotrenden.

Golf är efter fyllda 40 ett av de bästa sätten att hålla sig i trim. Lågintensiv motion som är bra för kroppen, stärker kondition, hjärta-lung, tar bort risken för benskörhet bland kvinnor och hjälper oss att hålla vikten i schack. 

Rent statistiskt så minskar golfen tiden mellan fullt frisk och död med fem år, från åtta till tre. Nu har jag ingen statistik på just det området men jag har aldrig hört någon som vill vara gammal och sjuk.

Kundanpassade klubbar

Golf är dessutom bland det roligaste som finns, vi umgås med vänner på banan, reser runt och spelar både i Sverige och utomlands. Stegräknaren tickar in på +20.000 steg varje dag vi spelar 18 hål. Vågen är snäll.

Det som hänt de senaste åren är att ett hundratal klubbar har utvecklat sina kunderbjudande och sin service, så den ökning vi nu ser är logisk och väntad. Fler klubbar följer efter, individanpassad service, upplevelseindustri mer än idrott, fokus på totalupplevelse och så vidare. Det är ingen raketforskning direkt, det är bara kopiera resten av upplevelseindustrin.

För egen del är vi precis tillbaka från två veckor på Woodlands golf, nordväst Helsingborg. En av relativt få anläggningar som lett den här utvecklingen. Vi har mått bra, spelat oceaner av golf, skrattat, varit lyckliga, ätit gott, druckit gott, simmat, solat, umgåtts med nära och kära och varit ute 16 timmar per dygn. Vädret av bättre medelhavsmodell hjälpte till men anläggningen liksom ett antal till är värd en resa.

Söker bekvämlighet och ansträngning

Den nya svarta inom upplevelseindustrin är inte lyx utan ”comfort”. Den bortskämda medelålders medelklassen vill må bra och bekvämlighet är en s.k. ”key success factor”. Här levererar Woodlands, Kallfors, Visby, Omberg, Fågelbro och många, många fler. 

Golfen är inte bara bland de bästa i Idrottssverige på att leverera samhällsnytta utan skapar tillsammans med fotboll, ishockey, ridsport och några till tiotals miljarder i skatteintäkter för samhället.

Samhällstrenderna är rätt entydiga, Golfen som lågintensiv motion kommer att fortsätta vara attraktiv. Det enda lilla som nu krävs är att 300 klubbar till börjar se sig som leverantörer av folkhälsa och upplevelse och inte bara som en idrottsförening.

Dan Persson

Dan Persson

David Hamilton (inte verifierad)

tors, 2014-08-07 15:47

1. Klockren beskrivning. Ett

Klockren beskrivning. Ett av samhällets stora mysterium, vilket du snuddar vid, är golfens fantastiska allmännytta och betydelse för folkhälsan. Golfen till skillnad från allehanda andra sporter fortsätter vara en obegriplig paria bland beslutsfattarna. Det såg länge ut som en principhållning för sosseregeringen medan Alliansen "lovade" att golfen skulle inbegripas bland avdragsgilla sporter. Tyvärr kohandlades beslutet bort i sista sekund efter valet 2006 (om jag minns rätt). Det skulle antagligen vara en nettoförtjänst för samhället att inbegripa golfsporten och samtidigt ge kämpande golfklubbar - som inte har resurser och kompetens likt de goda exemplen som du beskriver - chansen att få sina anläggningar att blomstra istället för att förfalla. Vad gör Golfförbundet, borde inte deras lobbyister jobba på fullvarv för detta. Om vänstern på nytt får makten lär en ändring dröja ytterligare några mandatperioder...

Aldrig någonsin har en svensk idrottstrupp med damer backats upp så massivt och till priset av så många miljoner. EM-slutspelet för damer innebär en jättesatsning från Svenska Fotbollförbundet och innebär en upptrappning till rekordnivåer. Men målet är också att erövra ett EM-guld och nå mångmiljonutdelning från Uefa.

Idrotts-Sverige förändras. Vissa sporter ökar i antal utövare, värre är att flera tappar medlemmar. Dessutom förfaller många idrottsplatser och hallar, ett stort antal är i bedrövligt skick.

Men det finns också ett nytt idrotts-Sverige. Som i Sjötorp, samhället vid Vänern där Göta kanal börjar eller slutar.

Elless idrottsförening är modellen för framtiden.

 

I dag startar vår artikelserie om anläggningar

Svensk Elitfotboll blir en av de första enskilda aktörerna från Idrotten att vilja synas i bruset och mediapådraget under Almedalsveckan.  SEF ska tillsammans med elitfotbollens huvudpartner, Unibet, genomföra två seminarier. Ämnena är ”Hur kan idrott och spelbolag jobba ansvarsfullt tillsammans” respektive ”hur ska matchfixning bekämpas”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsföretaget More SPACE tecknar samarbetsavtal med SVT Sport  och växer som ett av landets ledande sponsorföretag.

Det handlar om ett mycket eftertraktat avtal.  More SPACE blir SVT:s partner i minst tre år och får ansvaret  för att sälja programsponsring till SVT:s stora sportevenemang till och med december 2025.

Totalt handlar det om 19 stora sportevenemang med allt från Friidrotts-VM till Fotbolls EM för damer, Fotbolls VM för herrar, Junior VM i ishockey samt Vinterstudion med världscupen i Skidskytte och Ski Classics

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

Kampen om idrott i tv hårdnar. Många aktörer vill  in här.  Senast - ett unikt avtal mellan Expressen och klubbarna i Hockeyallsvenskan – minst 50 matcher ska sändas på försäsongen. Expressen har köpt rättigheterna till ett paket. 

Avtalet är möjligt genom ett samarbete mellan Expressen, Spring Media och klubbarna i Hockeyallsvenskan.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.