7 miljoner back, ändå succé

Det fanns inte mer reklamplatser att sälja. Då tog Brynäs beslutet att lansera en reklamfri matchdress. I dag och trots 7 miljoner back står det klart – försäljningen och intäkterna har ökat.
Brynäs reklamfri dräkt är uppmärksammad och har enligt Johan Cahling gett större intäkter än om klubben hållit fast vid den gamla dressen med ett flertal företagsloggos. Foto: Mats Åstrand, TT

 

Johan Cahling, vice klubbdirektör och marknadschef, berättar om resultaten av den nya partnerstrukturen och hur Brynäs i framtiden ska stärka sitt varumärke ytterligare.

Förra säsongen lanserade Brynäs en helt ny partnerstruktur och ett nytt affärskoncept för försäljningen till företag. Det innebar bland annat både nya partnernivåer och produkter.

- Vår gamla struktur hade nått taket. Det var helt enkelt fullt, och vi hade inte fler platser att sälja. 

- Kan vi inte sälja mer så kan vi inte heller tjäna mer pengar. 

Tvingade till att skifta strategi

I det läget fanns det egentligen inget alternativ.

- Vi behöver öka föreningens intäkter och för att göra det så måste vi bland annat höja våra intäkter från företag.  

I det nya affärskonceptet och partnerstrukturen finns idag två högre nivåer, officiell partner och huvudpartner. De ligger på prisnivåer som inte funnits tidigare. Johan Cahling berättar öppet:

- Huvudpartnernivån ligger på 4 miljoner kronor per år, och där gjorde vi förra säsongen klart med tre nya huvudpartners vilket vi inte haft tidigare. Officiella partners ligger på 1 miljon kronor per år, och där har vi idag fem företag på plats. 

- Dessutom har vi platser kvar för två huvudpartners och fem officiella partners. Det innebär en potential för ytterligare 13 miljoner kronor per år.

Fler avtal aktuella

Kan ni få in ytterligare partners?

- Vi har flera intresserade företag på både huvudpartnernivå och officiell partner nivå, så ja det kommer att komma in fler.

Johan Cahlin är väl medveten om det pågår en strukturomvandling inom sponsringen.

- Företag söker nya värden som är kopplade till mångfald, hållbarhet och samhällsengagemang. Fokus ligger på association till starka rättigheter och varumärken som skapar goda värden för andra i samhället och som gärna sticker ut, berättar Cahling. 

- För att anpassa oss bättre till det så gjorde vi om partnerstrukturen och affärskonceptet.

"Reklamfria dres gynnar oss"

Samtidigt togs också det vågade beslutet att ha en reklamfri matchdräkt. Det enda som skulle synas på matchtröjan var UNICEF och den nya verksamheten. 

De nya reklamfria tröjorna väckte stor uppmärksamhet och älskades av fansen. Men det fanns och finns också tvivlare för att inte säga kritiker. Klubben sa nej till intäkter, tyckte många.

- Den rena dräkten är en del av hela konceptet runt En bra start och UNICEF och är därmed kopplad till våra nya partnernivåer. Istället för att vår dräkt skulle vara fylld till gränsen med reklam ville vi att den skulle bli en symbol för det arbete som vi gör för barns rättigheter tillsammans med UNICEF, våra partners och fansen. 

- Den rena dräkten bryter av från det traditionella och stärker vårt varumärke. Det märker vi inte minst just nu i vår införsäljning för kommande säsonger. Att dräkten dessutom är snygg och gör att vi sticker ut i Hockeysverige är en bonus.

450 företag och fler tillkommer

Vad är då resultatet i dag av hela omvandlingen?

- Trots att vi tog bort all reklam från matchdräkterna så har vi i år ökat vår egen reklamförsäljning med 1,4 miljoner kronor i grundserien. Vi är såklart nöjda att vi ökar försäljningen, samtidigt som det är nu som vi ska växla upp fullt ut.

Brynäs har en bas med 450 företag, men den gruppen växer. 

- Vi har lyckats att attrahera befintliga och nya företag till helt nya nivåer i våra huvud- och officiella partnerskap.

Trots ökningen tvingas Brynäs IF redovisa en förlust på nästan 7 miljoner kronor i bokslutet. Hade ni inte ökat intäkterna ännu mer om ni behållit dräktreklamen?

- Nej, tvärtom, vi hade som sagt redan slagit i taket. Vi hade inga fler reklamplatser att sälja, och inga nya produkter. Utan förändringen så hade vi inte kunnat öka den lokala reklamen. 

Förlusten beror på andra skäl

- Årets förlust hänger inte alls ihop med vårt nya affärskoncept, utan beror på minskade publikintäkter och kostnader för att ersätta skadade spelare och ett tränarbyte.

Han betecknar det nya konceptet som lyckat.

- Det var absolut värt det för oss och det också är vår överlevnadsstrategi, säger Johan Cahling. 

Mjällbys genombrott i svensk fotboll är inte fullt så överraskande som det kan tyckas.Nu framkommer att klubben årligen har förbättrat resurserna sedan 2017 och stärkt sin ekonomi.

I dag säger Magnus Emeus, klubbens ordförande:

– Vi hade ett eget kapital som var minus 4,5 miljoner 2016. Men 2021 hade det förbytts till ett plus på 15 miljoner och nu har vi byggt ett eget kapital på 46 miljoner.  

Kärt barn har många namn, brukar det heta. Ursprungliga Swedbank Arena blev Friends Arena som skiftade till  Strawberry Arena och nu kunde det vara Pride Arena,. Multiarenan i Solna  firar nämligen ett år med Nordens största Prideflagga.

I samband med att Strawberry Arena har  ett årsjubileum är hotellkoncernen stolt huvudsponsor till Stockholm Pride, och tar sitt engagemang ett steg längre. Under Prideveckan kommer förvandla största arenaN till en gigantisk, lysande Prideflagga för att markera allas lika rätt och värde.

Festveckor av allehanda slag arrangeras runt om i Sverige i skarven mellan sommaren och jobb igen. Men ingen slår Kalmar. Här är man värst. 

4 000 atleter kommer till stan för världens bästa Ironmanevenemang – utsett av deltagarna själva.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Hon tog emot Guldskölden ovh hyllades som årets kvinnliga programledare för ett par dagar sedan. På tisdagen fick Karin Frick huvudrollen igen Hon är utvald som ny  programledare i Mästarnas mästare och ska ersätta en person som har blivit mycket uppskattad  av tittarna. Micke Leijnegard. har i 17 år  varit den trygga rösten med intensiv närvaro i SVT:s folkkära program Plötsligt flyttas han åt sidan… Och bakomvarande skäl  vill inte SVT:s ledning prata högt om.

. Det är Bäckström-feber i svensk ishockey. Brynäs ”hemvändare”, Nicklas Bäckström, 38 år i november, och 18 säsonger i NHL, är det bästa som hänt SHL-ishockeyn på år och dag! Ligalagens ekonomiansvariga säljer säsongbiljetter som aldrig tidigare och kryssar för i almanackan när Brynäs kommer på besök.

En försmak ges redan på torsdagskvällen, den 14 august. TV 4 finns på plats i Holmen Center i Hudiksvall, invigd 1989 och med 1 565 som publikrekord från finalen i Hockeyettan i våras, Hudik Hockey mot Troja Ljungby.