Rekordens Vasalopp - och besvikelsens

Vasaloppsveckan 2010 lockade rekordmånga som anmälde sig, som startade och som tog sig i mål. Totalt 50 553 skidåkare innebär också den största omsättningen någon. Mindre positivt är att 513 löpare missade Vasaloppsstarten i söndags beroende på trafikkaos.

När den sista kontrollen i Eldris stängde på söndagskvällen hade totalt 714 åkare brutit loppet, vilket är lika med 4,5 procent. I Smågan bröt 28 åkare, i Mångsbodarna 67, I Risberg 150, i Evertsberg 316, i Oxberg 84, i Hökberg 53 och i Eldris 13.

Det betyder att nästan 15 000 åkare tog sig hela vägen från Sälen till Mora, 15 702 kom till start, 714 bröt.

Tacka högre makter

Vasaloppets frammarsch förklaras främst av vädret. Man hade tumme med högre makter när det blev vinter över hela Sverige i flera månader och massor av människor kunde åka skidor som aldrig förr.

Nio lopp under tio dagar lockade 57 578 anmälda, en ökning med 20 procent jämfört med 2009 då 48 184 anmälde sig. Förra året kom 43 635 åkare till start och 42 263 gick i mål.

I år var det 52 481 startande och 50 553 som nådde målet (inklusive StafettVasans fem sträckor).

Och vid själva Vasaloppet startade 15 702 åkare varav 14 934 passerade målportalen i Mora, vilket gav ytterligare två rekord.

- Det har varit en fantastisk vecka. Att vi skulle få så många anmälda hade ingen kunnat föreställa sig. Men det är jätteroligt och visar ett enormt skidintresse, säger Jonas Bauer, VD för Vasaloppet.

Trafikkaos splittrade glädjen

- Det är också otroligt glädjande att se att så många kommit till start och så många kommit i mål. Jag tror också att folk varit bättre förberedda i år.

- Tittar vi på logistiken så är det ingen tvekan om att det stora intresset ställer väldigt höga krav på både vår organisation och på vår region. Vasaloppsvägen är varken dimensionerad för Vasaloppsveckan eller den övriga trafik som går till Sälenfjällen i dag.

- Det måste ske någonting med Vasaloppsvägen. Tills dess måste vi jobba med trafikfrågorna tillsammans med polisen. Vi beklagar de problem som uppstod, men vi hade en pragmatisk lösning som gjorde att de allra flesta ändå fick en behaglig dag i skidspåren.

Åkare kände sig svikna

Johan Sandler, hans två bröder och pappa hade sett fram emot Vasaloppet. Men besvikelsen var stor, berättar de i Dalarnas Tidningar.

- Vi åkte 04.40 från Mora och skulle vara framme i god tid före starten. Istället hamnade vi i ett fullständigt trafikkaos och när starten gick klockan 08.00 satt vi fortfarande fast i en lång kö, berättar Johan Sandler.

De hade köpt biljetter till en av Vasaloppets egna bussar för att vara säkra på att komma fram i tid, men missade uppladdning och all den stämning som råder i Berga By före starten. Trion Sandler kom fram till ett närmast tomt startfält 15 minuter efter starten.

- Här har man tränat hela vintern och seedat upp sig för att få starta i startled fem, sen får man åka iväg sist från startfältet bara för att arrangörerna säger att de inte kunde veta att så många skulle komma till start, det är ingenting annat än en riktig skandal, menar Johan Sandler.

Det uppstod scener där hundratals skidåkare kastade sig ur bussar och bilar och sprang med sin utrustning längs vägen för att försöka hinna fram i tid.

- Jag var så arg så att det kokade av ilska, jag och mina bröder hade åktupp till Mora med vår pappa som fyllde 60. Vi har vallat våra skidor för 400 kronor vardera, lytt uppmaningen att inte ta bilen utan istället åka med arrangörens buss för 200 kronor per person, och så kan de inte se till att man får vara med på starten.

Johan Sandleer hade, enligt Dalarnas Tidningar, räknat på utgifterna och kommit fram till att var och en betalade 2 350 kronor per person utöver kringkostnader och en dags frånvaro på jobbet.

513 löpare missade starten

513 löpare missade starten eftersom de satt fast i köerna på vägarna.

- Det största problemet vi har att brottas med är personbilstrafiken. I många bilar färdas bara en eller två personer, säger Jonas Bauer i tidningen.

- Personbilstrafiken måste helt enkelt begränsas, men hur det ska lösas är frågan. För vår egen del tror jag vi måste ha en person som bara arbetar med trafik- och parkeringsproblematiken.

- Nu är Vasaloppsvägen som den är och en önskan på sikt är att den ska breddas, men på kort sikt måste på något sätt personbilstrafiken begränsas. Kanske ett sätt vore att enbart tillåta framkomst av bilar som medför minst fyra personer.

Mats (inte verifierad)

ons, 2010-03-10 09:59

1. Vasaloppskaoset

Nu skriver ni bara om starten vid Vasaloppet. Jag och tre kollegor åkte Öppet Spår söndagen innan. Då var det "bara" 9000 startande. Vi fastnade i trafikkaoset och kom 1 tim 40 min för sent till starten. Nu kanske inte det gör så mycket kan tyckas när det är rullande start mellan 08.00 och 09.30, men problemet, för de som inte är elitåkare, är att repen dras i stort ordinarie tider ändå. Vilket medförde att många "sent" startande inte hann fram till kontrollerna före repen drogs. Helt klart är att Mora med omnejd (regionen) inte sväljer ett sånt här stort arrangemang. Det var köer överallt: in till Mora, till vallningen, nummerlappsutdelningen, till starten. Varför måste alla långsloppsarrangören ha ambitionen att växa för varje år. Ok, trycket ökar bland mer och mer friskisktänkande människor och det är bra, men man måste kunna ta emot betalande deltagare på ett acceptabelt sätt. Jag tycker Vasaloppsarrangörerna nu borde hejda sig i sitt expansionstänk tills bygden kan svälja ett arrangemang av denna art. Inte minst beroende på en undermålig infrastruktur. Kan tänka mig att väldigt många reklamerar sina kostnader i anslutning till årets olika lopp.

Tala om dominoeffekt.  Först lämnar Malmös sportchef Björn Liljander för konkurrenten HV 71 – trots två och ett halvt år kvar på kontraktet. Liljander hade spelat under täcket med Malmö en längre tid, det visar mail i hans dator.

Malmö-duon Mats Larsson, ordförande och Patrik Sylvegård, klubbdirektör, har snabbt ett huvudspår som ersättare, nämligen allsvenska IK Oskarshamns sportchef Oscar Alsenfelt, tidigare just Malmö-målvakt, nu med kontrakt till och med 2027, underskrivet den 8 februari i år, med smålänningarna.

Stockholmarna och Göteborg-arna samarbetade. Allt var så bra och samarbetet hyllades flera gånger om och än mera – för samtidigt utnämndes Gamla Ullevi till damlandslagets nationalarena. 

Nu är det ingen som skakar hand längre och överenskommelsen rivs

Svenska Fotbollförbundet deklarerar en ny strategi med en visionen ”Fotboll för alla överallt”.

Efter  Luleå är det nu Brynäs som i bestraffas med böter på 5 000 kronor samt förbud mot supporterartiklar på läktarplats i kommande fem matcher på bortais, så kallat flaggförbud..

Det var efter Brynäs-seger i Leksand, 4-1 den 28 november, som pyrotekniskt material antändes  av Brynäs-klacken i Tegera Arena.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

ATG:s ledning har ägnat mycket tid och ansträngningar till att bygga förtroende.

Nu kommer belöningen. Regeringen vill ge dagens ledning eget ansvar och det innebär att den statliga kontrollen upphör. Nyordningen ska gälla med start under 2025.

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.