Tuffa villkor för Mora hockey

Peter Hermodsson, Moras klubbdirektör, har det tufft just nu och medger motvilligt att 16 timmars arbetsdagar är vanliga. Hockeyverksamheten måste ju räddas.
Mora IK har starka traditioner sedan bildandet 1935 och är faktiskt Sveriges äldsta ishockeyförening på landsorten. I dag spelar laget i en ishallen som byggdes om 2004.
Annons

 

”Har man tagit fan i båten får man också ro den i hamn”, skämtar Peter Hermodsson, både klubbdirektör och sportchef sedan fem år tillbaka.

- Man är uppenbarligen lite tokig.

Ansträngt läge

Senare i år fyller han 50 och vill då inte vara en utsliten person, men han erkänner att jobbet tar galet mycket kraft.

- Vi klubbar i Hockeyallsvenskan har det ansträngt, så är det bara. 

Mora IK har ändå skurit i utgifterna och Peter Hermodsson och hans kollegor tycker att de har gjort ett ganska bra jobb.

- Spelarbudgeten är sänkt med 3 miljoner kronor jämfört med för två år sedan. I dag ligger vi på 6,5 miljoner kronor, och notera, det är inklusive sociala avgifter. 

Totala omsättningen är 27 miljoner kronor.

Tacka Leksand...

Mora håller kostnadsbudgeten, men det  är värre med intäkterna.

- Vi får mindre centralt från Hockeyallsvenskan. Vi har dessutom tappat några av de större företagen och när laget spelade dåligt före jul minskade publiken.

Färre åskådare innebär att försäljningen minskar, det blir dubbelt tungt.

Mora IK har heller inte lyckats få en arenasponsor. Trots två handskakningar har det inte lett till ett avtal.

Kuriöst nog har arvfienden Leksand en betydande del av det faktum att situationen kunde ha varit ännu värre. Utan daladerbyt på Globen inför 12 525 åskådare och tillskottet av ett par miljoner kronor hade läget varit ytterst allvarligt.

500 sponsorer

Mora IK har cirka 500 sponsorer, varav cirka 250 är större.

- Alla är fantastiska, vi kan inte verkligen inte klaga. Företagen ställer verkligen upp.

Den här kvällen som många andra har Peter Hermodsson efter ordinarie arbetstid, för andra människor, fortsatt kvällstjänst med besök hos ett antal bolag.

- Det är nu de har tid att träffas. Och det känns ju skönt att det också ger utdelning.

Krävs 3 miljoner

3 miljoner krävs för att täcka den återstående delen av säsongen.

- Vi har täckning för februari, och har nu börjat jobba med mars och sedan april.

I eget kapital har klubben 3,2 miljoner kronor, kravet i Hockeyallsvenskan är 1 miljon kronor.

Arne Grahn, ordförande i klubben, har börjat prata om ”Worst case är betalningsinställelser och degradering”, men det möts av total förnekelse i Mora.

Eggar andra företag

Nu mobiliserar anhängarna bl a på Facebook.

Som företaget ALO Center AB skriver. ”Vi är stolt sponsor av Mora IK och är ett av flera företag som bjuder alla som vill komma och se matchen MIK-Asplöven den 20 feb på fri entré. Dessutom bidrar sponsorerna som deltar i detta event med 1kr per åskådare under matchen. Nu väljer vi att öka insatsen och ALO Center bidrar i stället med 5kr per åskådare till Mora IK. Dessutom utmanar vi nu övriga sponsorer och privatpersoner att göra samma sak, plussa på med 1 kr extra, 2 kr extra eller vad du eller ditt företag är villig att bidra extra med! ”

Via andra uppvaktningar även hos privatpersoner ska pengarna in, jobbigt men oundvikligt, det är den allmänna inställningen.

- Men det går inte att driva hockeyn så här ett år till. Vi måste vara fler som delar på arbetsbördan och vi måste få en annan finansiell situation, inte minst från centralt håll, betonar Peter Hermodsson.

Thomas Ejderhov

IFK Göteborgs 2020 var året med ideliga varningar om ett kraftigt minus i ekonomin. Nu när bokslutet står det klart att spelarförsäljningar blev klubbens räddning.

Den vägen kom det in 22 miljoner.  De pengarna och ett statligt stöd om 18,2 miljoner höll IFK uppe.

Svensk Elitfotboll lanserar en öppningsplan för återgång till publik, "Så ska fotbollssäsongen räddas". 

På onsdagen presenterade Svensk Elitfotboll en öppningsplan som visar hur elitfotbollen ändå ska kunna genomföras. På fredag får Folkhälsomyndigheten se förslaget.

10 miljoner back. Det skulle få vilken klubbkassör som helst att gråta. I BK Häcken tar den ansvarige beskedet med ro. Prognosen i fjol var 40 miljoner! Då är 10 miljoner bra mycket lättare att acceptera. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Prioritet Finans är en av idrotts-Sveriges största sponsorer. Nu har vd:n Nils Wiberg sagt ja till ytterligare en stor satsning. Han startar Team Prioritet som blir nästa steg i en strategi att finansiera idrotten via förebilder för att inspirera barn och unga till en aktiv livsstil. Ett antal individuella idrottare med potential är utvalda och först ut är medeldistanslöparna Simon Sundström och Andreas Kramer.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Enbart en av tio som ser skidor på tv är under 40 år, påvisar en undersökning, utförd på uppdrag av DN och gjord  av mediemätningstjänsten MMS.

En klar majoritet av tv-tittarna gillar skidor , ja egentligen all TV.-idrott, men det är de äldre.

Bekräftelsen från IFK Göteborg dröjer, men på onsdagseftermiddagen gick Sportbladet ut med att IFK Göteborg har klart med stjärnspelarna Marcus Berg och Oscar Wendt.

IFK Göteborg ska ha säkrat ytterligare två hemvändare som innebär att laget förstärks avsevärt.