Tuffa villkor för Mora hockey
”Har man tagit fan i båten får man också ro den i hamn”, skämtar Peter Hermodsson, både klubbdirektör och sportchef sedan fem år tillbaka.
- Man är uppenbarligen lite tokig.
Ansträngt läge
Senare i år fyller han 50 och vill då inte vara en utsliten person, men han erkänner att jobbet tar galet mycket kraft.
- Vi klubbar i Hockeyallsvenskan har det ansträngt, så är det bara.
Mora IK har ändå skurit i utgifterna och Peter Hermodsson och hans kollegor tycker att de har gjort ett ganska bra jobb.
- Spelarbudgeten är sänkt med 3 miljoner kronor jämfört med för två år sedan. I dag ligger vi på 6,5 miljoner kronor, och notera, det är inklusive sociala avgifter.
Totala omsättningen är 27 miljoner kronor.
Tacka Leksand...
Mora håller kostnadsbudgeten, men det är värre med intäkterna.
- Vi får mindre centralt från Hockeyallsvenskan. Vi har dessutom tappat några av de större företagen och när laget spelade dåligt före jul minskade publiken.
Färre åskådare innebär att försäljningen minskar, det blir dubbelt tungt.
Mora IK har heller inte lyckats få en arenasponsor. Trots två handskakningar har det inte lett till ett avtal.
Kuriöst nog har arvfienden Leksand en betydande del av det faktum att situationen kunde ha varit ännu värre. Utan daladerbyt på Globen inför 12 525 åskådare och tillskottet av ett par miljoner kronor hade läget varit ytterst allvarligt.
500 sponsorer
Mora IK har cirka 500 sponsorer, varav cirka 250 är större.
- Alla är fantastiska, vi kan inte verkligen inte klaga. Företagen ställer verkligen upp.
Den här kvällen som många andra har Peter Hermodsson efter ordinarie arbetstid, för andra människor, fortsatt kvällstjänst med besök hos ett antal bolag.
- Det är nu de har tid att träffas. Och det känns ju skönt att det också ger utdelning.
Krävs 3 miljoner
3 miljoner krävs för att täcka den återstående delen av säsongen.
- Vi har täckning för februari, och har nu börjat jobba med mars och sedan april.
I eget kapital har klubben 3,2 miljoner kronor, kravet i Hockeyallsvenskan är 1 miljon kronor.
Arne Grahn, ordförande i klubben, har börjat prata om ”Worst case är betalningsinställelser och degradering”, men det möts av total förnekelse i Mora.
Eggar andra företag
Nu mobiliserar anhängarna bl a på Facebook.
Som företaget ALO Center AB skriver. ”Vi är stolt sponsor av Mora IK och är ett av flera företag som bjuder alla som vill komma och se matchen MIK-Asplöven den 20 feb på fri entré. Dessutom bidrar sponsorerna som deltar i detta event med 1kr per åskådare under matchen. Nu väljer vi att öka insatsen och ALO Center bidrar i stället med 5kr per åskådare till Mora IK. Dessutom utmanar vi nu övriga sponsorer och privatpersoner att göra samma sak, plussa på med 1 kr extra, 2 kr extra eller vad du eller ditt företag är villig att bidra extra med! ”
Via andra uppvaktningar även hos privatpersoner ska pengarna in, jobbigt men oundvikligt, det är den allmänna inställningen.
- Men det går inte att driva hockeyn så här ett år till. Vi måste vara fler som delar på arbetsbördan och vi måste få en annan finansiell situation, inte minst från centralt håll, betonar Peter Hermodsson.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld, kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.