Fyra skäl till att elitklubbarna undkom

Allsvensk  premiärhelg – med tomma läktare och inga intäkter. Men klubbarna klarar sig rätt bra ändå.  

Trots pandemi och utebliven publik visar EY:s årliga rapport, ”Hur mår svensk elitfotboll?”, att 2020 var ett uppsving ekonomiskt för de allsvenska klubbarna. Inte minst tack vare ett idogt arbete med att anpassa kostnaderna.

I samband med helgens premiär i Herrallsvenskan presenterade rådgivnings- och revisionsföretaget EY den årliga rapporten ”Hur mår svensk elitfotboll?”. Årets rapport av Carlos Esterling  och Mikael Bergsten visar att de allsvenska klubbarna tog pandemins effekter på allvar, och därigenom kunnat uppvisa positiva resultat under årsredovisningarna.

De hade kontroll på ekonomin

– Inför 2020 var Allsvenskan kanske hetare än någonsin och många klubbar hade matchat sin kostnadskostym efter det. Sen precis innan säsongen skulle dra igång vändes i stort sett allt upp och ned över en natt. Vi flaggade för utmaningarna och konsekvenserna i våras, och det är glädjande att se att alla verkligen gjorde sitt yttersta för att minimera kostnaderna under en extra påfrestande säsong, säger Carlos Esterling, ansvarig partner Sports Business Services, EY Sverige.

Enligt rapporten finns det fyra betydande faktorer bakom de positiva siffrorna för 2020; statligt stöd, supporterstöd i olika former, klubbarnas arbete med att minska kostnadskostymen och inte minst de nya centrala avtalen med Unibet och Discovery+.

– Samtidigt som intäkterna minskade så sjönk också kostnaderna under pandemin. Totalt sett har de minskat med 284 miljoner kronor, och 12 av 16 klubbar uppvisar ett positivt resultat. Det egna kapitalet för klubbarna uppgår nästan till 1 miljard kronor.

Det innebär en snittökning på 2,9 miljoner per klubb. Men, utan de fyra faktorerna ovan hade det sett betydligt mörkare ut, säger Mikael Bergsten, ansvarig partner Sports Business Services, EY Sverige.

”Nettoomsättningen ner 21 procent”

2020 uppgick den totala nettoomsättningen i Allsvenskan till 1 399 miljoner kronor. Denna omsättning inkluderar 16 lag, medan jämförelsesiffrorna från 2019 avser 15 lag. 2019 uppgick den totala nettoomsättningen till 1 767 miljoner kronor. Den genomsnittliga nettoomsättningen per klubb uppgick till 87,4 miljoner kronor under 2020. Det är en minskning med 30,4 miljoner kronor, eller 26 procent, jämfört med 2019.

– Tack vare idogt arbete med kostnadsmassan och stöd i olika former så har den totala minskningen med 21 procent faktiskt inte påverkat klubbarna i så hög grad som befarat. Och det, till stor del, tack vare stöttande supportrar och de nya centrala avtalen, säger Carlos Esterling.

Spelarförsäljningarna ökade

Intäkterna från spelarförsäljningar ökade med 24,7 miljoner kronor, eller 10 procent, jämfört med 2019, och uppgår till 280,4 miljoner kronor. Och precis som tidigare år visar årets rapport att klubbarna generellt sett är beroende av intäkter från spelarförsäljningar.

– Spelarförsäljningar är en del av klubbarnas affärsmodell, och givetvis viktigt att ha med i den långsiktiga strategin. Samtidigt visar föregående år vikten av att kontinuerligt utvärdera riskerna och förmåga att kunna hantera extraordinära situationer, vilket 2020-års allsvenska klubbar gjorde på ett alldeles föredömligt sätt, avslutar Mikael Bergsten. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Nu har Svenska Fotbollsförbundet beslutet om hur regeringens stödpaket för perioden januari till april ska fördelas.

32,5 miljoner kronor ut går till de allsvenska klubbarna. Superettan-lagen ska dela  på5 090 410 kronor och de damallsvenska lagen tilldelas 2 539 708 kronor.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Fredag lunch, svensk tid, sker OS-invigningen i japan. Invånarna här är fortsatt tveksamma till spelen. Och en av huvudsponsorerna, Toyota, meddelar att företaget inte ska visa någon OS-relaterad tv-reklam.

Torsdagens nyhet ur svensk synvinkel var att Sarah Sjöström  har gett klartecken till start på sin OS-guldgren 100 meter fjäril. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.