Duon ska jaga fram nya golfmiljoner

Tack och adjö, Arlandastad, nu gäller Barsebäck 2009 och sedan åtta år på raken på Bro Hof Golf GC. SAS Masters tar satsen inför framtiden och tandemparet Fredrik Nilsmark och Jesper Parnevik har redan påbörjat jakten på pengar och spelare.

Tävlingen nästa år i Skåne gynnas av ett nytt och senare datum, den 23-26 juli, vilket är veckan efter British Open och det passar stjärnorna bättre eftersom exempelvis amerikanarna har lättare att tänka sig ytterligare en vecka i Europa.
- Vi här kämpat i åratal för ett nytt datum, säger Fredrik Nilsmark, vd för SAS Masters.
Svenska ettan och tillika världssexan Henrik Stenson har närmare till Barsebäck så räkna med hans medverkan nästa år. Frågan är vilka i världseliten som gör honom sällskap.

Representationsmöten i mängd

Nilsmark-Parnevik har de bästa kontakterna, men här räknas pengar i första hand. Sponsorer betyder spelare och tvärtom. Duon har jobbat hårt för att övertyga omvärlden om Masters förträfflighet och de senaste två veckorna har inneburit nära nog dygnet runt-arbete och inte minst i form av representationsmöten av allehanda karaktär.
Masters märkte av konkurrensen med OS. Sommarens idrottsutbud med EM-fotboll och OS har skapat en tuff tillvaro för arrangörer här hemma. Nu kom ändå 90 000 besökare till Arlandastad, enligt arrangörerna.
- Vi hade räknat med ett visst publiktapp. Det är tufft att konkurrera med tv-sändningarna från OS. När dessutom vädret är dåligt väljer folk att stanna hemma, förklarar Nilsmark.

En ny amfibieteater

Förberedelserna inför tävlingen på Barsebäck har startat och en stor tvistefråga är 18:e hålet och att skapa den amfibieteater som har blivit oerhört uppskattad av främst sponsorer. Det är där på viphyllorna, med restauranger och de främsta utsiktsplatserna, som det affärsmässiga umgänget kan ske, det som ofta motiverar sponsorinsatsen förutom själva exponeringen.
För att kunna bygga lika storstilat som på Arlandastad finns nu förslaget om att bygga om banan.
- Jag tycker att det är givet att man avslutar på nian ner mot vattnet. Det skulle bli magiskt. Men det återstår lite övertalning för att lyckas med det, säger Fredrik Nilsmark.
Nu inleds operation övertalning som går ut på att spela banan från hål 10 och avsluta på hål 9.

”Övertro på golftävling”

Det är Nilsmark som driver satsningen om att göra arrangemanget mera spektakulärt och därmed mera lockande. Han hävdar:
- Det finns en övertro på traditionell golftävling. Hade vi fortsatt göra som vi alltid har gjort hade tävlingen varit död. Vi behöver en plattform med ett bra startfält kryddat med några stjärnor. Och jag tror vi behöver dubbla prispengarna inom två-tre år, säger Nilsmark.
Han är väl medveten om vad som krävs när han vill att SAS Masters ska bli en av de två-tre främsta tävlingarna i Europa. Men dit återstår en del. PGA Championship är den näst största tävlingen i Europa och har prispott på nära 40 miljoner, tre gånger så mycket som SAS Master i dag.

Mest egna företagare

Mot den bakgrunden är det intressant att notera att en stor andel av åskådarna är egna företagare.
- Bland dem som är intresserade av att besöka SAS Masters finns 54 procent fler egna företagare än bland svenskarna i gemene man. Man säger sig gärna prova nya saker tidigt och vara en risktagare. De golfspelande företagarna verkar också lyckas med sina satsningar, då hela fyra femtedelar hävdar att de är mycket nöjda med sitt liv, säger MindShares analyschef, Erik Söderberg.
Företagets undersökning visar att 824000 svenskar mellan 15-79 år golfentusiaster. Intresset för tävlingen SAS Masters är stort bland dem. Så många som en fjärdedel kan tänka sig att besöka tävlingen. 70 procent av den gruppen är män, och många i åldern 25-44 år.
- Golf är onekligen en idrott som lämpar sig väl för såväl motion som relationsbyggande, vilket är ett tungt vägande skäl till att företag går in och sponsrar stora golftävlingar, menar Sarah Öhrström, sponsringsstrateg på MindShare.

Typiske Mastersbesökaren

Så här ser den SAS Masters-intresserade gruppen ut generellt:

  • 70 procen är män, många i åldern 25-44 år
  • Flertalet är stadgade. 42 procent är gifta och 34 procent sambo
  • En femtedel är par utan barn.
  • 60 procent är heltidsarbetande
  • De tjänar markant bättre än medelsvensson. 79 procent tjänar över 300 000 kronor om året, vilket är mer än 35 procent högre än snittet
  • Golfen upptar en stor del av fritiden. Gruppen är även intresserad av tennis, innebandy, värdepapper, aktier och utlandssemestrar.
  • Alkohol betraktas som en normal del av vardagen.
  • Favoritbilar är Audi och BMW och man vill gärna ha en 5-dörrars kombi vid nästa bilköp.

På nätet gamblar man, laddar hem musik, surfar om finansiell info och kollar på golfsajter.
Förutom golfmagasin kikar man gärna i mansmagasin och i titlar som berör ekonomi och affärer.
En köpstark grupp. Just vad Masters behöver.

Maktkampen om golfens digitala bokningssystem är över, en rättsprocess som inleddes under mars 2023.  Techbolaget Sweetspot utmanade Svenska Golfförbundets. SGF:s så kallade GIT-system och klagade hos Konkurrensverket gällande missbruk av dominerande ställning.

Sweetspots vd. Henrik Ahlin menade i sin klagan att landets cirka 460 golfklubbar mer eller mindre tvingas att använda GIT vid bokning av speltid. Konkurrensverket fann inte skäl att utreda frågan vidare.

Svenska Skidskytteförbundet  har inte bara aktiva som utmärker sig på bred front. Där finns också en styrelse med sällsynt stark framåtanda och vilja att åskadkomma mera, mycket mera. 

För ett år sedan presenterades en anläggningsfond  där skidskytteförbundet gick in med 10 miljoner. Titeln påvisade vad som fanns ytterligare i sikte och förbundet gick satsade så pass som 10 miljoner i startkapital.

Fföreningar runt om i landet ska  få möjlighet att möjlighet att söka ekonomiskt stöd för att utveckla och bygga egna ändamålsenliga och  trygga anläggningar fram till 2031. 

Arbetet inför skid-VM på Lugnet i Falun i mars fortgår. Här, som vid alla stora evenemang handlar det mycket om pengar.  Nu har Stora Enso presenterats som huvudsponsor, vilket betyder att koncernen värnar om sitt mångåriga engagemang vid stora skidmästerskap 

Dessutom - flera näringslivsprofiler, bl a Marcus Wallenberg, är klara för en nybildad ekonomigrupp. Och, Kajsa Sjösvärd, tidigare säkerhetschef, är utsedd till ny vd, efter Jonas Peterson plötsliga uppsägning

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Från Rambergsvallen till Bravida Arena till Nordic Wellness Arena enligt ett nytt femårsavtal med Häcken. Samma Samma plats, samma ändamål - men nya pengar. Avtalet är i hamn.Det heter att "Sveriges största gymkedja bryter nya barriärer för att inspirera till träning och bidra till folkhälsan." men faktum är  att parterna har en hel del gemensamt.Nordic Wellness grundades  nämligen 997 i en källarlokal vid Backaplan, på Hisingen. Därifrån har träningskedjan vuxit från inte bara störst i Göteborg utan i hela landet med så många som 550 000 medlemmar på 390 klubbar.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Nej, många svenskars favoriter i skidspåret, trion Ebba Andersson, Frida Karlsson och William Poromaa  kommer inte att synas i TV vid Världscupen i Davos i helgen. De föredrar att ladda inför kommandeuppgifter, i synnerhet Tour de Ski .

Dagens fotbollsnyheter, Nu står det klart att IFKNorrköping tappar tre spelare;rt: Mittfältaren Kevin Höög  flyttar efter tre år i IFK. Samtidigt flyttar också Yahya Kalley och Amadeus Sögaard.