2 000 personer sökte "drömjobbet"...

Här kan man snacka om drömjobb – om man gillar att färdas mellan himmel och helvete. Att under nio månader uppleva Volvo Ocean race som journalist på en trång båt som saknar värme...
Lugna dagar har besättningen relativt lugnt. Och även ombordreportern. Här gär han en intervju och tycker att tillvaron är rätt behaglig. Andra kan det vara något annorlundare... Foto: Volvo Ocean Race

 

"Du kommer varken av eller på båtarna utan har du väl gått ombord är det vad som gäller under den 39 379 sjömil långa tävlingen runt jorden som startar i oktober 2014", ungefär så löd arbetsbeskrivningen.

Det är allt från sol till storm i alla avseenden. Med enorma penninginsatser.

Volvo Ocean Race är ett av de största sponsoreventen. I den förra tävlingen kostade en kampanj för ett lag cirka 25 miljoner euro.

Ett miljardprojekt

Det blir något billigare i nästa upplaga då kostnaden har bantats tack vare förändringar av tävlingsorganisationen. Nu gäller en ny entypsklass där alla båtar är exakt likadana. Dessutom ska ett centralt serviceteam serva hela tävlingsfältet.

Men kostnaden för varje företagslag 2014-15 beräknas blir minst 12-14 miljoner euro.

Varje båt ska ha en journalist ombord. Den personen ska bevaka händelserna i bild, text och ljud.

Först och lyckligast

Tom Bushell tycker i dag att han har fått världens chans.

- Det “bästa o värsta mediejobbet i världen”, skrattar han.

Ytterligare journalister ska rekryteras och faktum är att det kom 2 000 ansökningar från hela världen till tävlingskontoret.

I hård konkurens med andra sökande har TV-sportpresentatören Tom Bushell säkrat den första platsen till ett av de tuffaste mediejobben i världen – att vara ombordreporter i Volvo Ocean Race.

Efter tester är Tom Bushell uttagen som den förste ombordreportern. Nio månader och 39 379 sjömil väntar för den lycklige engelsmannen. Till vänster Rick Deppe från Volvo Ocean Race.                

Han testades först

I januari inleddes en kampanj i sociala medier för att söka talangfulla mediapersoner som ville ta plats som reportrar ombord på varje båt i startfältet. Trots att uppgiften fick rubriken ”det bästa och tuffaste jobbet i mediebranschen” översvämmades tävlingens högkvarter i Alicante, Spanien med ansökningar. 

Rick Deppe, som leder projektet för ombordreportrarna (OBR), har nu valt bland de sökande och skapat en lista på alternativ till de lag som hittills tillkännagivit att de ska delta i tävlingen.

Tom Bushell blev Abu Dhabi Ocean Racings val efter en rad tester på land och på havet under överseende av lagets skeppare Ian Walker.

Offrar jobbet

- Det finns inte många jobb i världen där journalister själva får delta i en tävling tillsammans med ett lag. Detta är ett av väldigt få, om inte det enda jobbet inom sportens värld, där man verkligen är mitt i smeten, säger Tom Bushell.

- När man rapporterar om fotboll kan man se att en spelare blir arg när han missar en målchans, men här är man med och upplever allt tillsammans och bredvid honom.

Tom Bushell är från Storbritannien, 31 år gammal och bosatt i Dubai. Han slutar sitt prestigefulla jobb som sportchef på Arabian Radio Network för att börja det nya jobbet i februari 2014 och bland sina imponerande meriter finns även ett jobb programledare på den regionala TV-kanalen City 7.

"Som att vara krigsreporter"

I februari börjar han träna för fullt för att vara redo för den nio månader och 39 379 sjömil långa tävlingen runt jorden som startar i oktober 2014.

- Vi är övertygade att Tom har rätt färdigheter och personlighet för att ta sig an den här mycket krävande uppgiften, säger tävlingens mediechef Jon Bramley.

- Det är som att vara krigsreporter utan att ha en chans att fly skottlinjen förrän man nått torra land. Det är därför det kallas ”det bästa och värsta mediejobbet i världen” – men vilken uppgift!

Ombordreportrar för första gången

Ombordreportrarna har fått utmaningen att visa resten av världen hur livet ser ut på riktigt ombord på tävlingsbåtarna Volvo Ocean 65 och hur de män och kvinnor som seglar på dem lyckas med otroliga prestationer i livsfarliga situationer, dag efter dag under nio månader.

- Tidigare har seglarna tenderat att låta sitt sjömanskap tala för sig självt. Men nu vill vi komma in under huden på dem och prata om deras tvivel, rädsla och motgångar likväl som deras stunder av glädje, tillägger Bramley.

- Vi vill se dem som riktiga och ofullkomliga människor som gör något som kräver år av erfarenhet och talang att genomföra.

Får inte bidra till seglingen

På de trånga 65-fot långa kappseglingsmaskinerna ska varje reporter dagligen att producera video-, ljud-, foto- och textmaterial med målet att locka fler människor via TV, web, sociala medier, radio, tidningar och magasin.

Dessutom, notera, ombordreportrarna får inte segla båtarna på något sätt.

I de två senaste tävlingarna har varje båt haft en lagmedlem ombord som bidragit till att skapa medialt material. Efter den sista omgången 2011-12 beslutade man att höja kvalifikationskraven för att försäkra att endast professionella reportrar skulle vara behöriga till ett jobb som onboard reporter.

Hittills har fyra lag tillkännagivit att de ska delta i Volvo Ocean Race 2014-15; Abu Dhabi Ocean Racing, Team SCA, Dongfeng Race Team och Team Brunel.

En fotograf ombord på en tävlingsbåt på Volvo Ocean Race har mycket speciella arbetsvillkor. Foto: Volvo Ocean race.

Svensk fotbolls ledarduo, ordföranden Fredrik Reinfeldt och generalsekretaren Andrea Möllerberg har efter framgångsrikt lobbying arbete inom RF öppnat för ett förändrat ”tak” vad gäller RF:s ekonomiska stöd till specialidrottsförbunden, som SvFF, Svenska Fotbollförbundet..

Vid kommande Riksidrottsforum i Norrköping finns på dagordningen bland annat ett nytt förslag gällande det ekonomiska stödsystemet för perioden 2026-2035.

Svenska Skidskytteförbundet gör en historisk satsning på anläggningar – 10 miljoner kronor avsätts till en ny anläggningsfond. Det är det största enskilda projektet i förbundets historia,

Syftet är att ge föreningar runt om i landet möjlighet att nå utveckling med förbundets bygge som mall. Med den här investeringen  finns förhoppningen att säkra sportens tillväxt.

Nu kommer notan för det avbrutna fotbollsderbyt, Hammarby-Djurgården den 20 oktober. Polisens insatser har hittills kostat skattebetalarna 3 miljoner kronor, ett belopp som kommer att stiga då kostnader för övertid ännu inte har räknats klart.

 Derbyt fick avbrytas, och spelades klart påföljande måndag, med Hammarby-seger 2-0. Det var efter oroligheter för Djurgårds-sektionen som polisen ansåg sig tvingade att dra in arrangörtillståndet för arrangören, Hammarby IF.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Folkspel är föreningslivet eget lotteribolag. Sedan i våras erbjuder de föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

Senaste dragningen var det Kungälvs HK som hade en vinnare och som dessutom genererade lika mycket till den egna klubbkassan.

Ordförande Björn Norberg:

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.