Få förunnade att bli så omtyckta

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Sverige har haft många stora idrottsstjärnor.

Några av dem har blivit folkkära.

Men det räcker inte med fantastiska prestationer för att bli det. 

 

Lika viktigt är att uppträda på ett sätt som går hem – inte här och där utan brett.

En del tränar på det.

Andra gör sig till.

Naturlig ödmjukhet

Ett fåtal har den där naturligt ödmjuka attityden som gör att vi inte kan annat än att älska dem.

Armand Duplantis är i mina ögon det allra bästa exemplet bland dagens svenska idrottare och kanske ett av de bästa genom alla tider.

Han är öppen, spontan och charmig.

Segerintervjun han gav på svenska efter OS-guldet gav gåshud. 

Den vi såg var inte främst en av världens bästa friidrottare utan en fortfarande lite fjunig kille som ville visa oss att han pluggat och kämpat för att lära sig svenska.

Under medaljceremonin tog han i slutet av nationalsången av sig munskyddet och sjöng med.

-Jag vill visa svenska folket att jag kan den här låten, förklarade han efteråt.

Det gick rakt in i hjärtat.

Ett föredöme för ungdomar

Med sin chosefria attityd är Duplantis ett föredöme för Sveriges alla unga idrottstalanger. 

Ja, inte bara för dem förresten.

Även många etablerade namn har mycket att lära av honom.

De har aldrig varit, är inte och kommer aldrig att vara i närheten av Duplantis framgångar.

Ändå uppträder de som om deras idrott kretsar kring dem när de i själva verket inte blir mer än parenteser i idrottshistorien.

I medieträningen av idrottare använder jag bra och dåliga exempel på intervjuer med såväl svenska som utländska stjärnor. 

Är sitt naturliga jag

Träningen handlar först och främst om att få idrottaren att visa upp sitt naturliga jag för tittarna och/eller läsarna.

Blyg eller utåtriktad spelar ingen roll, det viktigaste är att personen inte drar på sig en mask som inte stämmer med den inre känslan – förr eller senare faller masken ändå av.

Att en idrottare är sig själv räcker inte för att han eller hon ska bli folkkär.

Det krävs också att personens rätta jag är i linje med hur vi anser att en idrottare ska uppträda.

Ytterst sällan passar dessa pusselbitar lika naturligt och perfekt som de gör för Armand Duplantis.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.