"Ett spelbolag känner också ett ansvar"
Sedan 2020 är vi på Unibet huvudsponsor till Allsvenskan och Superettan samt de 32 medlemsklubbarna. Avtalet är värt upp till 150 miljoner kr om året och är det största sponsorskapet i svensk idrott. Utgångspunkten till varför vi är här är enkel – vi på Unibet älskar svensk fotboll. Vi vill vara med och påverka och utveckla den. Och vi vill såklart bygga vårt varumärke. Unibets målgrupp och fotbollspubliken är en `perfect match´ i många avseenden.
En win-win i mångas ögon helt enkelt. Men inte allas. I olika sammanhang hörs röster som ifrågasätter spelbolags sponsorskap av idrottsrörelsen och pekar på riskerna som är kopplade till vår bransch. Att det finns risker är inget vi på Unibet försöker dölja. Tvärt om så belyser vi dem och arbetar hårt för att eliminera dem. Bland annat genom forskning som ligger till grund för de monitoreringssystem som vi bygger, för att tidigare kunna upptäcka riskfyllt spelmönster hos kunderna, och sätta in åtgärder i tid.
Vid ett förbud, då...
Och riskerna blir inte mindre eller försvinner bara för att man skulle förbjuda sponsring från spelbolag, troligtvis snarare tvärt om. Alla bolag med svensk spellicens råder under strikta regler och lagar som primärt är till för att skydda konsumenten.
Om kunderna väljer att spela hos andra aktörer utan svensk licens försvinner det skyddet helt. Därför måste vi marknadsföra oss mot rätt målgrupp så de väljer oss i första hand och inte försvinner ut på så kallade svarta marknaden. Men vi måste göra det på rätt sätt. Ansvarsfullt.
Mats Enquist, Generalsekreterare för Svensk Elitfotboll, har många gånger sagt att det är mycket bättre att arbeta nära en ansvarstagande partner där de får möjlighet att påverka och gemensamt kunna arbeta för att stärka konsumentskyddet. Hela vårt partnerskap vilar på just det - ansvar. I kontraktet finns öronmärkta pengar för att stödja akademiverksamhetera, jobba för ökad kunskap kring spelansvar och matchfixning hos spelare och ledare, CSR-projekt och utveckling.
Med vår gemensamma kunskap sjösatte vi redan första året en utbildning kring matchfixning och byggde sedan på med en kring spelansvar. Båda är obligatoriska för alla spelare och ledare i klubbarna, i syfte om att höja kunskapsnivån kring dessa ämnen. Förutom fakta kring lagar och regelverk som varje spelare ska känna till, så ingår också en självskattning som man måste genomgå, vilket fungerar som ögonöppnare för vilken nivå man själv spelar på. Matchfixningsutbildningen blir även en del av certifieringsprocessen för akademierna inom Unicoach för att tidigare i spelarnas karriärer bygga kunskap.
Tillsatt en Integrity officer.
Inom ramen för sponsorskapet har samtliga klubbar även tillsatt en Integrity officer. En roll som arbetar nära laget, som får fördjupad kunskap i områdena kring spelansvar och matchfixning och som blir länken mellan klubb, SEF och myndigheter om det inträffar incidenter som kräver klubben engagemang. En tydlig åtgärd för förbättrad kommunikation, fokus och i sista änden konsumentskydd.
Vårt sponsorskap bidrar även till forskning på Karolinska Institutet kring mental ohälsa, som kan vara nära besläktat med spelproblematik. Den forskningen kommer ge oss möjlighet att stärka konsumentskyddet än mer, tillsätta åtgärder och aktivt arbeta för att minimera de risker som finns kopplade till spel.
Även i vår marknadsföring sätter vi ansvar i första rummet. Ett exempel är `Hemmaklubben´ där 20 miljoner kr årligen fördelas mellan klubbarna, baserat på röster från supportrarna på Unibets hemsida. Ett perfekt sätt att engagera både klubbar och publik med en marknadsföring som är relevant. Cyniskt, säger vissa. Vi kallar det ansvar.
Eftersom du inte behöver sätta in några pengar, du behöver inte spela och du behöver inte ta emot någon kommunikation från oss. Tvärt emot hur det fungerar hos vissa konkurrenter som också ger tillbaka till idrotten. Men vill du även spela så är du såklart hjärtligt välkommen till oss. För vi vill växa och ta marknadsandelar men vi göra det med de kunderna som ser spel som den underhållningsform det är, och som det är för ca. 98% av våra kunder.
Vi måste flytta diskussionen bort från frågeställningen ”Om idrotten ska sponsras av spelbolag” till ”Hur kan vi genom sponsorskapen göra spelbranschen säkrare och bättre för konsumenterna”. Om vi; branschen, idrotten, media, politiker och andra intressenter gemensamt hade det fokuset skulle vi snabbare komma framåt i att skapa en så trygg och underhållande miljö som möjligt. Fortsätter vi stångas mot och med varandra riskerar vi att tappa fokus och riskerna ökar – samtidigt som spelet består.
Mest lästa just nu
Skellefteås hockeyforward, Jonathan Jonsson, 31 är den högst avlönade svenske idrottsmannen i våra största vinteridrotter, ishockey, bandy, innebandy, handboll och basket..
Skatteverket siffror, som avser taxeringsåret 2024, visar att Jonssons inkomst av tjänst under 2023 uppgick till 2 390 100 kronor, eller 199 175 kronor i månaden. I SHL:s lönelista följs han närmast av Markus Ljungh, Linköping, 2 189 800 kronor och på tredje plats Färjestads Joel Kellman, 2 148 900 kronor.
Stockholmarna och Göteborg-arna samarbetade. Allt var så bra och samarbetet hyllades flera gånger om och än mera – för samtidigt utnämndes Gamla Ullevi till damlandslagets nationalarena.
Nu är det ingen som skakar hand längre och överenskommelsen rivs
Svenska Fotbollförbundet deklarerar en ny strategi med en visionen ”Fotboll för alla överallt”.
Efter Luleå är det nu Brynäs som i bestraffas med böter på 5 000 kronor samt förbud mot supporterartiklar på läktarplats i kommande fem matcher på bortais, så kallat flaggförbud..
Det var efter Brynäs-seger i Leksand, 4-1 den 28 november, som pyrotekniskt material antändes av Brynäs-klacken i Tegera Arena.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Ingela Mathsson, kassör i IF Hansa, Hoburg sålde en prenumeration på digitala lotten Joyna till maken Thomas. Det blev en dubbelvinst.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.
Skriv kommentar