"Ett spelbolag känner också ett ansvar"

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Sedan 2020 är vi på Unibet huvudsponsor till Allsvenskan och Superettan samt de 32 medlemsklubbarna. Avtalet är värt upp till 150 miljoner kr om året och är det största sponsorskapet i svensk idrott. Utgångspunkten till varför vi är här är enkel – vi på Unibet älskar svensk fotboll. Vi vill vara med och påverka och utveckla den. Och vi vill såklart bygga vårt varumärke. Unibets målgrupp och fotbollspubliken är en `perfect match´ i många avseenden.

En win-win i mångas ögon helt enkelt. Men inte allas. I olika sammanhang hörs röster som ifrågasätter spelbolags sponsorskap av idrottsrörelsen och pekar på riskerna som är kopplade till vår bransch. Att det finns risker är inget vi på Unibet försöker dölja. Tvärt om så belyser vi dem och arbetar hårt för att eliminera dem. Bland annat genom forskning som ligger till grund för de monitoreringssystem som vi bygger, för att tidigare kunna upptäcka riskfyllt spelmönster hos kunderna, och sätta in åtgärder i tid.

Vid ett förbud, då...

Och riskerna blir inte mindre eller försvinner bara för att man skulle förbjuda sponsring från spelbolag, troligtvis snarare tvärt om. Alla bolag med svensk spellicens råder under strikta regler och lagar som primärt är till för att skydda konsumenten.

Om kunderna väljer att spela hos andra aktörer utan svensk licens försvinner det skyddet helt. Därför måste vi marknadsföra oss mot rätt målgrupp så de väljer oss i första hand och inte försvinner ut på så kallade svarta marknaden. Men vi måste göra det på rätt sätt. Ansvarsfullt.

Mats Enquist, Generalsekreterare för Svensk Elitfotboll, har många gånger sagt att det är mycket bättre att arbeta nära en ansvarstagande partner där de får möjlighet att påverka och gemensamt kunna arbeta för att stärka konsumentskyddet. Hela vårt partnerskap vilar på just det - ansvar. I kontraktet finns öronmärkta pengar för att stödja akademiverksamhetera, jobba för ökad kunskap kring spelansvar och matchfixning hos spelare och ledare, CSR-projekt och utveckling. 

Med vår gemensamma kunskap sjösatte vi redan första året en utbildning kring matchfixning och byggde sedan på med en kring spelansvar. Båda är obligatoriska för alla spelare och ledare i klubbarna, i syfte om att höja kunskapsnivån kring dessa ämnen. Förutom fakta kring lagar och regelverk som varje spelare ska känna till, så ingår också en självskattning som man måste genomgå, vilket fungerar som ögonöppnare för vilken nivå man själv spelar på. Matchfixningsutbildningen blir även en del av certifieringsprocessen för akademierna inom Unicoach för att tidigare i spelarnas karriärer bygga kunskap. 

Tillsatt en Integrity officer.

Inom ramen för sponsorskapet har samtliga klubbar även tillsatt en Integrity officer. En roll som arbetar nära laget, som får fördjupad kunskap i områdena kring spelansvar och matchfixning och som blir länken mellan klubb, SEF och myndigheter om det inträffar incidenter som kräver klubben engagemang. En tydlig åtgärd för förbättrad kommunikation, fokus och i sista änden konsumentskydd. 

Vårt sponsorskap bidrar även till forskning på Karolinska Institutet kring mental ohälsa, som kan vara nära besläktat med spelproblematik. Den forskningen kommer ge oss möjlighet att stärka konsumentskyddet än mer, tillsätta åtgärder och aktivt arbeta för att minimera de risker som finns kopplade till spel.

Även i vår marknadsföring sätter vi ansvar i första rummet. Ett exempel är `Hemmaklubben´ där 20 miljoner kr årligen fördelas mellan klubbarna, baserat på röster från supportrarna på Unibets hemsida. Ett perfekt sätt att engagera både klubbar och publik med en marknadsföring som är relevant. Cyniskt, säger vissa. Vi kallar det ansvar.

Eftersom du inte behöver sätta in några pengar, du behöver inte spela och du behöver inte ta emot någon kommunikation från oss. Tvärt emot hur det fungerar hos vissa konkurrenter som också ger tillbaka till idrotten. Men vill du även spela så är du såklart hjärtligt välkommen till oss. För vi vill växa och ta marknadsandelar men vi göra det med de kunderna som ser spel som den underhållningsform det är, och som det är för ca. 98% av våra kunder.

Vi måste flytta diskussionen bort från frågeställningen ”Om idrotten ska sponsras av spelbolag” till ”Hur kan vi genom sponsorskapen göra spelbranschen säkrare och bättre för konsumenterna”. Om vi; branschen, idrotten, media, politiker och andra intressenter gemensamt hade det fokuset skulle vi snabbare komma framåt i att skapa en så trygg och underhållande miljö som möjligt. Fortsätter vi stångas mot och med varandra riskerar vi att tappa fokus och riskerna ökar – samtidigt som spelet består.

 

 

 

 

 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
I NHL talas om en ”sweep”, en svepning, fyra raka segrar i en serie om sju matcher och allvarligt förödmjukade motståndare. Att bli ”swept” är varje hockeyspelares mardröm –  spelarna i Färjestad och Luleå sveptets på onsdagskvällen av Rögle och Växjö efter 4-0 i respektive matchserie. 
Förudmjukade värmlänningar

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy. 

I  Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet   ”folket älskar Villa, inte bandy”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.