Miljardköpet som kan gynna Lagrell

Miljardköpet av engelsk fotboll till nordiska tittare kan gynna svensk fotboll och Lars-Åke Lagrell kan drömma om en jätteaffär. När det inte längre är självklart att Canal+ får behålla rättigheterna till toppmatcherna i Premier League de närmaste tre åren blir allsvenskan och landslaget plötsligt mera attraktiv.

Agenten Rune Hauge och Kentaro har just inlett uppdraget från Svenska Fotbollförbundet att sälja rättigheterna till elitfotbollen. I det läget kommer nyheterna om förändringarna för Premier League. Konsekvenserna kan bli att svensk fotboll får tjäna som en backup inför risken att intressenterna tappar all fotboll.

Snuvade jättarna

På tisdagen blev det klart att det svenska bolaget Medge Consulting köpt de nordiska rättigheterna till Premier League till och med 2012 för drygt 1 miljard kronor. Det lilla bolaget snuvade jättar som Bonnier och MTG på juvelen i tv-utbudet.

Frågan är med vilka konsekvenser jätteaffären genomförs. Inte minst för alla älskare av engelsk tv-fotboll. Köparna låter förstå att de kan vilja förändra tv-landskapet.

- Vi har lite nya idéer på hur det här kan distribueras. Vi har fått bra respons från marknaden. Det kan se olika ut för olika länder i slutändan, menar Medges representanter, Timothy Smart och Peter Liljestrand som säkert kan tänka sig att stycka upp rättigheterna.

Nya, men erfarna

Canal+ har varit leverantören och det givna valet av tv-abonnemang för engelsk toppfotboll. Det är många människor som har lockats och som har varit beredda att betala för matcherna som är så många som nära 300 per säsong.

När det blev dags för en ny upphandling var Medge Consulting på hugget. Bolaget är nybildat, inte ens ett år gammalt och med endast tre innehavare, å andra sidan desto mera erfarna.

Timothy Smart har jobbat som försäljningsdirektör på Canal+ och Peter Liljestrand som sportchef (då med efternamnet Harrysson).

- Jag har förvärvat rättigheterna fyra gånger tidigare när jag jobbade på Canal Plus och har goda kontakter, säger Peter Liljestrand till Dagensmedia.se.

Inte självklar leverantör

De första diskussionerna mellan Medge Consulting och företrädare för Premier League om ett köp skedde för omkring ett år sedan. Ett fullbordande skulle innebära en mycket spektakulär affär, insåg alla inblandade, i synnerhet när Canal+ har betraktats som en självklar leverantör som det bolag med de nuvarande rättigheterna.

Att Timothy Smart och Peter Liljestrand har fördel av ett stort förtroende hos ansvariga för Premier League påvisar den slutliga överenskommelsen. Något som också Liljestrand själv framhåller:

- Jag är stolt över att Premier League gett oss det här förtroendet, säger han till tidningen SvD.

- Vi har dessutom fungerat som bollplank och utvecklat rättighetsförfarandet för Premier Leagues räkning.

Säkrat finansiering

För en dryg vecka sedan läckte de första uppgifterna om en begynnande affär ut. Köparna medger att de senaste dagarna har varit oerhört intensiva. Det var nu den finansiella garantin skulle få sin lösning.

- Det har handlat om att presentera vissa finansiella säkerheter och nu är de sista formaliteterna lösta, bekräftar Peter Liljestrand.

Han och Smart låter yppa att det är via internationella kontakter som inte kommer från den traditionella rättighetsmarknaden som så stora pengar har kommit fram.

- Det är en oberoende internationell finansiär och det är varken en agent eller industriell aktör.

Enligt sajten Kampanje.com fick Medge betala 1,5 miljarder för rättigheterna.

- Det är Nordens mest exklusiva rättigheter alla kategorier och det var inte billigt. Men jag kan inte säga någon siffra, kommenterar Peter Liljestrand.

Räkna hem affären

Frågan är hur de tänker utnyttja rättigheterna till Premier League i tv, webb och mobil för hela Norden. I samma grad är frågan hur de har tänkt sig att räkna hem affären. 

Nu inleds förhandlingarna och här uppstår omgående ett spel mellan aktuella parter. Hur gör Bonnier som ägare till både TV4 och Canal+? Och hur resonerar MTG med Viasat?

Uppgifter gör dessutom gällande att en ren Premier League-kanal kan startas i Sverige under 2010, men här finns ett mycket starkt tvivel bland branschbedömare.

Timothy Smart och Peter Liljestrand ger sken av att det  finns nya planer på hur köpet ska finansieras och att de då inte bara tänker på de två självklara och potentiella köparna, Canal Plus och Viasat. I intervjuer säger de också att Canal+ inte är tillfrågat och att likaså ska inte heller Rune Hauge eller Kentaro vara inblandade. Däremot vill Smart-Liljestrand hävda att de också sneglar mot rättigheterna för La Liga och Serie A.

Thomas Ejderhov

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

Fotbollen och handbollen storsatsar på hållbarhet – och det är två fotbollsälskare med ett hjärta som klappar för Blåvitt som får ansvaret: Caroline Waldheim för Svenska Fotbollförbundets arbete och Thomas Björn för VM i handboll 2023.
Hållbarhet är begrepp som blivit allt viktigare i samhället – även inom idrotten och då speciellt våra större och mest folkkära idrotter såsom fotboll, handboll, skidor, innebandy, golf, basket, ishockey och brottning.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.