Unik inblick i kommersiella frågor

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

En studie kring elitklubbars styrelsearbete utifrån ett kommersiellt perspektiv presenteras i den s k  Styrelserapporten som ger en unik inblick i svenska elitklubbars kommersiella status och inriktning, utifrån ett styrelse-perspektiv. Styrelsens arbetssätt, synsätt och prioriteringar är särskilt intressanta och relevanta att studera i spåren som följer av pandemin.

I studien som fått namnet Styrelserapporten har vi på Rättighetsbyrån intervjuat tolv elitklubbar i fotboll, ishockey, handboll, bandy, basket och innebandy. Samtliga deltagande klubbar har minst ett representationslag i den högsta serien med sitt dam- eller herrlag.

Studien genomfördes via djupintervjuer med styrelseledamöter inom dessa tolv utvalda klubbar. 

En rad utmaningar 

Idrottsklubbar står nu inför en rad viktiga framtidsfrågor. Hur ska klubben exempelvis hantera digitaliseringens utveckling där innovation genom ny teknik skapar nya möjligheter men också nya behov hos publiken? Hur ska klubben möta det ökade digitala utbud som vuxit sig allt starkare där vi konsumenter dessutom blivit alltmer bekväma? Och vilken roll ska idrotten spela när det gäller frågor kring social, miljömässig och ekonomisk hållbarhet?

I denna krönika delar jag med mig av några intressanta slutsatser från denna studie som lär bli aktuella att fördjupa oss ännu mer kring framöver. Styrelsen har nämligen en helt central och avgörande roll att spela för att skapa en positiv intäktsutveckling och en attraktivare produkt. Då gäller det att både ha koll på konsumentledet (supportrar, fans och medlemmar) och företagsmarknaden (sponsorer).

Framgångsfaktorer 

Vi har landat i ett antal framgångsfaktorer som man som klubb behöver fokusera särskilt på. En av de allra viktigaste är att styrelsen ses som ett strategiskt lokomotiv. För att nå dit är det nödvändigt att styrelsen vågar lyfta blicken. Allt fler klubbar prioriterar idag de strategiska och långsiktiga frågorna i styrelsearbetet och har sakta börjat ställa om sitt fokus. Samtidigt är denna bild inte helt entydig.

Vi har fortfarande de elitklubbar vars styrelse handhar frågor av betydligt mer operativ och kortsiktig karaktär. Att lyfta in de strategiska frågorna på mer regelbunden basis kommer bli avgörande för att utveckla klubbens erbjudande. Ett 80/20-förhållande (80% strategisk och 20 procent operativ) är en bra målsättning att sikta mot. På sikt kräver det att professionaliseringen av sportkontoren fortsätter och fler medarbetare anställs. 

Klubben behöver också se styrelsen som en kompetensresurs. Den bör som en utvecklare snarare än en förvaltare av verksamheten. För visst är det rätt så talande att så många uttrycker det som att vi sitter i en styrelse? Det borde snarare vara att vi är en aktiv del av en styrelse, som en respondent så klokt uttryckte det.

Denna enkla metafor kan vara nog så värdefull att ta med sig in i framtida styrelseuppdrag. Då är det också värdefullt att ha en mix av personer i styrelsearbetet som har olika erfarenheter, kunskaper och bakgrund att utgå ifrån.

En sista framgångsfaktor som jag vill framhålla är förhållningssättet mellan styrelse och anställda i en klubb. Styrelseledamöter bör ses som en coach till medarbetarna som arbetar i klubben. Många gånger så handlar det mer om att ställa de rätta frågorna, snarare än att alltid ge utvecklade svar. Att ha ett förhållningssätt från styrelsen till de anställda likt en coach, tror jag kan vara klokt att utgå ifrån. Tillit, förtroende och synken mellan styrelseledamöter och medarbetarna i organisationen är helt central för att lyckas.   

Tydlig strategi

Avslutningsvis kan vi konstatera att få tillbaka publiken till arenorna kommer vara den allra viktigaste kommersiella framtidsfrågan, enligt våra respondenter. Något som naturligtvis också är en följd av den pandemi som vi har gått igenom.

Såväl supportrars som sponsorers lojalitet har prövats hårt under dryga två år. Vi har under denna tid också omprövat vårt sätt att konsumera upplevelser. Om man arbetar med en tydlig strategi och tydliga fokusområden, som dessutom bygger på forskning och undersökningar, ökar chanserna avsevärt för att kunna lyckas.    

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Inför hot om att tvingas lämna RF-familjen, uttalat av Riksidrottsstyrelsen , RS, i april år, fann Svenska Ishockeyförbundet för gott att krypa till korset och ta bort den omstridda paragrafen 6:1 i sina tävlingsbestämmelser. 

Hockeyettan-laget Boden som hävdat sin suveränitet, och vägrat medlemskap i ligaorganisationen Hockeyettan AB, kan idag utropa sig till segrare. 

1932 flyttade Stockholms Golfklubb till Kevinge gård i Danderyd och en bana som engelsmannen Harry Colt designat och golfklubben anlagt. På lördagen firar firar klubben 90 år på Kevinge med en bana restaurerad för 18 miljoner – och ser fram emot ett samarbete med Danderyds kommun när det gäller golf för unga med funktionsnedsättning, spontangolf för tjejer samt träningsmöjligheter vintertid för 13-20-åringar. 

Intresset för en aktiv semester på hemmaplan har hållit i sig  på SkiStars destinationer. Säsongen fortsätter hos fjällturismbolaget under sensommaren och hösten med evenemang, men dessutom dessutom investeras i fler nyheter redan till nästa sommar. De som frontar för en total satsning på totalt 622 miljonerär en rad idrottskändisar, som Nils van der Poel, Maria Pietilä Holmner, Sanna Kallur och Jenny Kallur Olsson samt Hans Olsson.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

IKEA säljer möbler till svenskar i allmänhet. Ja, till några andra också, för den delen.Men som sponsor till Sveriges största folkrörelse har koncernen aldrig gjort sig ett namn. 

Men plötslgt händer det!

IKEA:s Varuhus i Uppsala  hade öppet som vanligt. Men det fanns en markant skillnad. 1 400 orienterare rusade omkring i jakten på skärmar i nya påhittet ”O-Ringen Indoor”.

Dörrarna öppnades och orienterarna släpptes in!

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

En dag innan fotboll-EM startar har SVT fått klartecken. Expert-team under de kommande matcherna blir förre fotbollsdomaren Jonas Eriksson och  Tony Gustavsson, tidigare tränare. Men inte nog med det. De backas upp av SVT Sports Daniel Nannskog och tidigare landslagsspelarna Nilla Fischer, och Lisa Dahlkvist. Det ska uppenbarligen aldrig få bli tyst…

ishockeyspelare och nu senast bandyspelaren Simon Jansson.

De fullföljer kontrakt med ryska klubbar och i samtliga fall blir de avstängda från landslagsspel. De kände till premisserna, men valde pengarna i stället.