Unik inblick i kommersiella frågor

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

En studie kring elitklubbars styrelsearbete utifrån ett kommersiellt perspektiv presenteras i den s k  Styrelserapporten som ger en unik inblick i svenska elitklubbars kommersiella status och inriktning, utifrån ett styrelse-perspektiv. Styrelsens arbetssätt, synsätt och prioriteringar är särskilt intressanta och relevanta att studera i spåren som följer av pandemin.

I studien som fått namnet Styrelserapporten har vi på Rättighetsbyrån intervjuat tolv elitklubbar i fotboll, ishockey, handboll, bandy, basket och innebandy. Samtliga deltagande klubbar har minst ett representationslag i den högsta serien med sitt dam- eller herrlag.

Studien genomfördes via djupintervjuer med styrelseledamöter inom dessa tolv utvalda klubbar. 

En rad utmaningar 

Idrottsklubbar står nu inför en rad viktiga framtidsfrågor. Hur ska klubben exempelvis hantera digitaliseringens utveckling där innovation genom ny teknik skapar nya möjligheter men också nya behov hos publiken? Hur ska klubben möta det ökade digitala utbud som vuxit sig allt starkare där vi konsumenter dessutom blivit alltmer bekväma? Och vilken roll ska idrotten spela när det gäller frågor kring social, miljömässig och ekonomisk hållbarhet?

I denna krönika delar jag med mig av några intressanta slutsatser från denna studie som lär bli aktuella att fördjupa oss ännu mer kring framöver. Styrelsen har nämligen en helt central och avgörande roll att spela för att skapa en positiv intäktsutveckling och en attraktivare produkt. Då gäller det att både ha koll på konsumentledet (supportrar, fans och medlemmar) och företagsmarknaden (sponsorer).

Framgångsfaktorer 

Vi har landat i ett antal framgångsfaktorer som man som klubb behöver fokusera särskilt på. En av de allra viktigaste är att styrelsen ses som ett strategiskt lokomotiv. För att nå dit är det nödvändigt att styrelsen vågar lyfta blicken. Allt fler klubbar prioriterar idag de strategiska och långsiktiga frågorna i styrelsearbetet och har sakta börjat ställa om sitt fokus. Samtidigt är denna bild inte helt entydig.

Vi har fortfarande de elitklubbar vars styrelse handhar frågor av betydligt mer operativ och kortsiktig karaktär. Att lyfta in de strategiska frågorna på mer regelbunden basis kommer bli avgörande för att utveckla klubbens erbjudande. Ett 80/20-förhållande (80% strategisk och 20 procent operativ) är en bra målsättning att sikta mot. På sikt kräver det att professionaliseringen av sportkontoren fortsätter och fler medarbetare anställs. 

Klubben behöver också se styrelsen som en kompetensresurs. Den bör som en utvecklare snarare än en förvaltare av verksamheten. För visst är det rätt så talande att så många uttrycker det som att vi sitter i en styrelse? Det borde snarare vara att vi är en aktiv del av en styrelse, som en respondent så klokt uttryckte det.

Denna enkla metafor kan vara nog så värdefull att ta med sig in i framtida styrelseuppdrag. Då är det också värdefullt att ha en mix av personer i styrelsearbetet som har olika erfarenheter, kunskaper och bakgrund att utgå ifrån.

En sista framgångsfaktor som jag vill framhålla är förhållningssättet mellan styrelse och anställda i en klubb. Styrelseledamöter bör ses som en coach till medarbetarna som arbetar i klubben. Många gånger så handlar det mer om att ställa de rätta frågorna, snarare än att alltid ge utvecklade svar. Att ha ett förhållningssätt från styrelsen till de anställda likt en coach, tror jag kan vara klokt att utgå ifrån. Tillit, förtroende och synken mellan styrelseledamöter och medarbetarna i organisationen är helt central för att lyckas.   

Tydlig strategi

Avslutningsvis kan vi konstatera att få tillbaka publiken till arenorna kommer vara den allra viktigaste kommersiella framtidsfrågan, enligt våra respondenter. Något som naturligtvis också är en följd av den pandemi som vi har gått igenom.

Såväl supportrars som sponsorers lojalitet har prövats hårt under dryga två år. Vi har under denna tid också omprövat vårt sätt att konsumera upplevelser. Om man arbetar med en tydlig strategi och tydliga fokusområden, som dessutom bygger på forskning och undersökningar, ökar chanserna avsevärt för att kunna lyckas.    

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s orsförande, hans von Uthman har bestämda åsikter om Framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.