Unik inblick i kommersiella frågor
En studie kring elitklubbars styrelsearbete utifrån ett kommersiellt perspektiv presenteras i den s k Styrelserapporten som ger en unik inblick i svenska elitklubbars kommersiella status och inriktning, utifrån ett styrelse-perspektiv. Styrelsens arbetssätt, synsätt och prioriteringar är särskilt intressanta och relevanta att studera i spåren som följer av pandemin.
I studien som fått namnet Styrelserapporten har vi på Rättighetsbyrån intervjuat tolv elitklubbar i fotboll, ishockey, handboll, bandy, basket och innebandy. Samtliga deltagande klubbar har minst ett representationslag i den högsta serien med sitt dam- eller herrlag.

Studien genomfördes via djupintervjuer med styrelseledamöter inom dessa tolv utvalda klubbar.
En rad utmaningar
Idrottsklubbar står nu inför en rad viktiga framtidsfrågor. Hur ska klubben exempelvis hantera digitaliseringens utveckling där innovation genom ny teknik skapar nya möjligheter men också nya behov hos publiken? Hur ska klubben möta det ökade digitala utbud som vuxit sig allt starkare där vi konsumenter dessutom blivit alltmer bekväma? Och vilken roll ska idrotten spela när det gäller frågor kring social, miljömässig och ekonomisk hållbarhet?
I denna krönika delar jag med mig av några intressanta slutsatser från denna studie som lär bli aktuella att fördjupa oss ännu mer kring framöver. Styrelsen har nämligen en helt central och avgörande roll att spela för att skapa en positiv intäktsutveckling och en attraktivare produkt. Då gäller det att både ha koll på konsumentledet (supportrar, fans och medlemmar) och företagsmarknaden (sponsorer).
Framgångsfaktorer
Vi har landat i ett antal framgångsfaktorer som man som klubb behöver fokusera särskilt på. En av de allra viktigaste är att styrelsen ses som ett strategiskt lokomotiv. För att nå dit är det nödvändigt att styrelsen vågar lyfta blicken. Allt fler klubbar prioriterar idag de strategiska och långsiktiga frågorna i styrelsearbetet och har sakta börjat ställa om sitt fokus. Samtidigt är denna bild inte helt entydig.
Vi har fortfarande de elitklubbar vars styrelse handhar frågor av betydligt mer operativ och kortsiktig karaktär. Att lyfta in de strategiska frågorna på mer regelbunden basis kommer bli avgörande för att utveckla klubbens erbjudande. Ett 80/20-förhållande (80% strategisk och 20 procent operativ) är en bra målsättning att sikta mot. På sikt kräver det att professionaliseringen av sportkontoren fortsätter och fler medarbetare anställs.
Klubben behöver också se styrelsen som en kompetensresurs. Den bör som en utvecklare snarare än en förvaltare av verksamheten. För visst är det rätt så talande att så många uttrycker det som att vi sitter i en styrelse? Det borde snarare vara att vi är en aktiv del av en styrelse, som en respondent så klokt uttryckte det.
Denna enkla metafor kan vara nog så värdefull att ta med sig in i framtida styrelseuppdrag. Då är det också värdefullt att ha en mix av personer i styrelsearbetet som har olika erfarenheter, kunskaper och bakgrund att utgå ifrån.
En sista framgångsfaktor som jag vill framhålla är förhållningssättet mellan styrelse och anställda i en klubb. Styrelseledamöter bör ses som en coach till medarbetarna som arbetar i klubben. Många gånger så handlar det mer om att ställa de rätta frågorna, snarare än att alltid ge utvecklade svar. Att ha ett förhållningssätt från styrelsen till de anställda likt en coach, tror jag kan vara klokt att utgå ifrån. Tillit, förtroende och synken mellan styrelseledamöter och medarbetarna i organisationen är helt central för att lyckas.
Tydlig strategi
Avslutningsvis kan vi konstatera att få tillbaka publiken till arenorna kommer vara den allra viktigaste kommersiella framtidsfrågan, enligt våra respondenter. Något som naturligtvis också är en följd av den pandemi som vi har gått igenom.
Såväl supportrars som sponsorers lojalitet har prövats hårt under dryga två år. Vi har under denna tid också omprövat vårt sätt att konsumera upplevelser. Om man arbetar med en tydlig strategi och tydliga fokusområden, som dessutom bygger på forskning och undersökningar, ökar chanserna avsevärt för att kunna lyckas.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
En delseger för Golfförbundet – men Konkurrensverket fortsätter att granska det så kallade maxtaket, och meddelar att ett slutligt ställningstagande kommer att lämnas senare.
Beskedet innebär att cirka 60 000 golfspelare behöver byta klubb.
Begäran om ett interimistiskt beslut om att införa maxtaket avslogs.
Solna stad och AIK Fotboll har nått en överenskommelse.
AIKk får en ny träningsanläggning vid Råsta strandväg i Solna och lämnar därmed Karlberg efter 16 år.
Samtidigt har medlemsantalet vid vecka 25 passerat 530 000, vilket är den högsta noteringen för den tidpunkten sedan 2021. Till och med den sista maj hade 255 000 personer spelat minst en rond, enligt statistik från Svenska Golfförbundet som har sammanställts av Tvmatchen.nu.de bredd- och elitnivå framöver, säger Leopold Neurath.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Du som gillar bordtennis kommer att jubla. Nu står det klart att SVT ska sända världstouren WTT Series och VM till och med 2028 ( först ut är VM i Doha nästa vecka) Satsningen innebär både livesändningar och massor av höjdpunktsklipp. Samtidigt är Jan-Ove Waldner klar som expertkommentator.
En drömaffär. Öster från Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.
Han har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.