Bidragen måste tåla granskning

Hur mycket ska och kan en kommun sponsra idrotten? Frågan aktualiseras ideligen, beteendet och beloppen varierar kraftigt. Breddidrott ställs mot elitidrott, skriver Anders Ericsson.
Kommunalt stöd till idrotten vållar debatt lite varstans. Rätt eller fel, men framför allt, besluten ska tåla granskning, betonar Anders Ericsson. Foto: TT
Annons

 

I en debattartikel i Dagens Samhälle (12 oktober 2015) vänder sig KD-politikern Dennis Larsson mot den egna kommunens samarbete med den lokala idrotten. Elitklubbarna i Luleå – Luleå BC, Luleå Basket, Luleå Hockey samt Luleå Hockey/MMSK – tilldelas 300 000 kr vardera ur den kommunala skattkistan. 

Diskussionerna vanliga

Debattören, som företräder den politiska oppositionen i Luleå, anser att pengarna bör satsas på breddidrott med fokus på kommuninvånarnas utövande snarare än på elitidrott. 

Det socialdemokratiska kommunalrådet Niklas Nordström försvarar kommunstyrelsens beslut bland annat med hänvisning till den reklam elitidrotten via sina namn och sina verksamheter gör för kommunen. Detta leder enligt kommunalrådet till att varumärket Luleå stärks.

Det finns flera aspekter på den här händelsen, som för övrigt är tämligen vanlig i vårt avlånga land. Inledningsvis är detta en idrottspolitisk budgetfråga för kommunen. Det handlar dels om hur mycket pengar idrotten får i budgeten, och dels om vilka prioriteringar mellan olika delar. Här finns det självklart utrymme för olika uppfattningar inom ramen för en gängse kommunal debatt. 

Vilken strategi?

I en fortsatt analys av Luleå kommuns samarbete med elitklubbarna kommer vi dock osökt in på frågor som rör sport marketing. Det finns två delar av aktuellt ämnesområde:

• Marknadsföring av en sport – vilket klubbarna ovan gör i sitt dagliga arbete

• Marknadsföring genom en sport – vilket kommunstyrelsen i Luleå gör i det aktuella fallet

Att på olika sätt marknadsföra sin kommun med hjälp av idrotten är en ytterst vanlig företeelse, som kan ta sig en mängd olika uttryck. Här gäller det som kommunpolitiker att göra en grundlig analys och därefter fatta affärsmässigt försvarbara beslut. Det ska på ett generellt plan handla om professionellt utformade samarbeten, som måste kunna tåla en granskning i fullt dagsljus. 

Alltid transparans

Transparens ska i sammanhanget inte vara en besvärlig, för att inte säga oönskad utmaning, utan snarare något som legitimerar det hela. Med tanke på att det handlar om skattebetalarnas pengar borde detta vara en självklarhet. 

Jag har, liksom många andra, vid flera tillfällen kunnat konstatera att verkligheten inte ser ut på det viset. Det som beskrivs som ett professionellt samarbete till gagn för båda parter visar sig ibland vara en ren subvention från kommunens sida. På det viset kan det bli besvärligt för de ansvariga i kommunen att bli utsatta för dagsljus.

För kommunstyrelsen i Luleå handlar det om att tydligt kommunicera alla delar av aktuellt upplägg med elitklubbarna, inklusive bestämda mål. 

Det talas om att stärka Luleås varumärke. Hur mäts detta? Hur starkt är varumärket Luleå idag? Vilka värden vill kommunstyrelsen uppnå med hjälp av samarbetet? Vilket tidsperspektiv har man lagt? Det finns skäl att anta att det kan finnas andra målsättningar med aktuellt samarbete. 

Tre nyckelord

Det skulle till exempel kunna handla om kommuninvånarnas syn i termer av hur nöjd man är med det kommunala utbudet på idrottsområdet. En annan målsättning skulle kunna vara inflyttning av privatpersoner eller av näringsverksamhet till kommunen. Således, vilka övriga mål har Luleå kommun satt upp för samarbetet? Hur mäts och redovisas dessa? 

Generellt när det handlar om sport marketing, och hur arbetet inom aktuellt område ska bedrivas, finns det tre nyckelord att hålla sig till – professionellt, ansvarsfullt och långsiktigt. 

Med tanke på att kommunstyrelsen hanterar skattebetalarnas pengar går det inte att bortse från denna ordning. Det är vidare kommunstyrelsens uppgift att leda saker och ting i bevis, det vill säga att med relevanta fakta legitimera samarbetet med elitidrotten. 

Jag vill tro att att kommunstyrelsen lyckas med det. Om så är fallet, ja, det blir en fråga för den politiska oppositionen, för lokalmedia och i förlängningen för den lokala väljarkåren så småningom.

Anders Ericsson

Fakta

"Några har insett vikten av att utveckla en tradition och en verksamhet. Att ge ökat stöd. Om ni så vill, de har hittat eller stärkt en affärsidé. Det är egentligen vad alla kommuner kan göra. Bara de upplåter resurser".

Björn Anders Larsson i sin krönika, läs här

Nu skärper Björn Eriksson och Riksidrottsförbundet rösten och kravet på regeringen. RF gör bedömningen att den ekonomiska effekten för idrottsrörelsen ligger mellan fyra och sex miljarder kronor för 2021. Till regeringen lämnas därför idag krav på ekonomiskt stöd för kompensation och omställning för idrottsrörelsen på minst två till fyra miljarder kronor beroende på utvecklingen av pandemin och dess konsekvenser under 2021.

Göteborg får en ny jätteanläggning för padel. Det är företaget  Time4Padel som i samarbete med fastighetsbolaget Tuvebacken Förvaltnings AB planerar  ennybyggnation i Torslanda/Björlanda.  Parterna siktar på en unik anläggning som ska öppna i november-december.

Vintern och snön är här med besked och intresset för längdskidåkning är stort runt om i landet. I Vasaloppsarenan är förhållandena just nu i det närmaste idealiska med ett snödjup på närmare metern uppe i Sälen och fina skidspår hela vägen till Mora. Och Vasaloppsorganisationens arbete med att anpassa verksamheten och planera för att alla ska få en härlig och trygg och skidupplevelse i Vasaloppspåret i vinter pågår för fullt.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

IIHF, det internationella hockeyförbundet, trängs allt hårdare mot repen. I ett inlägg på sociala medier skrev på lördagen den tjeckiska biltillverkaren Skoda, som har sponsrat ishockey-VM i 28 år, att företaget väljer att avbryta sitt engagemang – om VM spelas i Belarus som planerat 21maj-6 juni.

- Uppgifter om fixade matcher är vardagsmat för oss.

Den skrämmande bilden ger poliskommissarie Fredrik Gårdare, chef för polisens aktionsgrupp mot idrottsrelaterad brottslighet.

Solidsport, Nordens största plattform för streamingtjänster av idrott, har tecknat ett unikt avtal med Turkiska Basketbollförbundet. Kontraktet innebär att Solidsport blir global distributör av mediarättigheter för den turkiska högsta ligan, TBL (Turkish First League) och rankad trea i Europa.

Enligt SCB bor i Sverige, 2019 års siffror, 104 854 personer som antingen själva var födda i Turkiet, eller hade minst en förälder som var det.

Den 8 november sänkte Varbergs Astrit Selmani, 23 år, Hammarby med tre mål i 5-2-seger hemma på Påskbergsvallen. På fredagen presenterades han som Hammarbys spelare med ett kontrakt på fyra år, och enligt uppgifter är det Hammarbys största transfer någonsin.