Bidragen måste tåla granskning

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Hur mycket ska och kan en kommun sponsra idrotten? Frågan aktualiseras ideligen, beteendet och beloppen varierar kraftigt. Breddidrott ställs mot elitidrott, skriver Anders Ericsson.
Kommunalt stöd till idrotten vållar debatt lite varstans. Rätt eller fel, men framför allt, besluten ska tåla granskning, betonar Anders Ericsson. Foto: TT

 

I en debattartikel i Dagens Samhälle (12 oktober 2015) vänder sig KD-politikern Dennis Larsson mot den egna kommunens samarbete med den lokala idrotten. Elitklubbarna i Luleå – Luleå BC, Luleå Basket, Luleå Hockey samt Luleå Hockey/MMSK – tilldelas 300 000 kr vardera ur den kommunala skattkistan. 

Diskussionerna vanliga

Debattören, som företräder den politiska oppositionen i Luleå, anser att pengarna bör satsas på breddidrott med fokus på kommuninvånarnas utövande snarare än på elitidrott. 

Det socialdemokratiska kommunalrådet Niklas Nordström försvarar kommunstyrelsens beslut bland annat med hänvisning till den reklam elitidrotten via sina namn och sina verksamheter gör för kommunen. Detta leder enligt kommunalrådet till att varumärket Luleå stärks.

Det finns flera aspekter på den här händelsen, som för övrigt är tämligen vanlig i vårt avlånga land. Inledningsvis är detta en idrottspolitisk budgetfråga för kommunen. Det handlar dels om hur mycket pengar idrotten får i budgeten, och dels om vilka prioriteringar mellan olika delar. Här finns det självklart utrymme för olika uppfattningar inom ramen för en gängse kommunal debatt. 

Vilken strategi?

I en fortsatt analys av Luleå kommuns samarbete med elitklubbarna kommer vi dock osökt in på frågor som rör sport marketing. Det finns två delar av aktuellt ämnesområde:

• Marknadsföring av en sport – vilket klubbarna ovan gör i sitt dagliga arbete

• Marknadsföring genom en sport – vilket kommunstyrelsen i Luleå gör i det aktuella fallet

Att på olika sätt marknadsföra sin kommun med hjälp av idrotten är en ytterst vanlig företeelse, som kan ta sig en mängd olika uttryck. Här gäller det som kommunpolitiker att göra en grundlig analys och därefter fatta affärsmässigt försvarbara beslut. Det ska på ett generellt plan handla om professionellt utformade samarbeten, som måste kunna tåla en granskning i fullt dagsljus. 

Alltid transparans

Transparens ska i sammanhanget inte vara en besvärlig, för att inte säga oönskad utmaning, utan snarare något som legitimerar det hela. Med tanke på att det handlar om skattebetalarnas pengar borde detta vara en självklarhet. 

Jag har, liksom många andra, vid flera tillfällen kunnat konstatera att verkligheten inte ser ut på det viset. Det som beskrivs som ett professionellt samarbete till gagn för båda parter visar sig ibland vara en ren subvention från kommunens sida. På det viset kan det bli besvärligt för de ansvariga i kommunen att bli utsatta för dagsljus.

För kommunstyrelsen i Luleå handlar det om att tydligt kommunicera alla delar av aktuellt upplägg med elitklubbarna, inklusive bestämda mål. 

Det talas om att stärka Luleås varumärke. Hur mäts detta? Hur starkt är varumärket Luleå idag? Vilka värden vill kommunstyrelsen uppnå med hjälp av samarbetet? Vilket tidsperspektiv har man lagt? Det finns skäl att anta att det kan finnas andra målsättningar med aktuellt samarbete. 

Tre nyckelord

Det skulle till exempel kunna handla om kommuninvånarnas syn i termer av hur nöjd man är med det kommunala utbudet på idrottsområdet. En annan målsättning skulle kunna vara inflyttning av privatpersoner eller av näringsverksamhet till kommunen. Således, vilka övriga mål har Luleå kommun satt upp för samarbetet? Hur mäts och redovisas dessa? 

Generellt när det handlar om sport marketing, och hur arbetet inom aktuellt område ska bedrivas, finns det tre nyckelord att hålla sig till – professionellt, ansvarsfullt och långsiktigt. 

Med tanke på att kommunstyrelsen hanterar skattebetalarnas pengar går det inte att bortse från denna ordning. Det är vidare kommunstyrelsens uppgift att leda saker och ting i bevis, det vill säga att med relevanta fakta legitimera samarbetet med elitidrotten. 

Jag vill tro att att kommunstyrelsen lyckas med det. Om så är fallet, ja, det blir en fråga för den politiska oppositionen, för lokalmedia och i förlängningen för den lokala väljarkåren så småningom.

Anders Ericsson

Fakta

"Några har insett vikten av att utveckla en tradition och en verksamhet. Att ge ökat stöd. Om ni så vill, de har hittat eller stärkt en affärsidé. Det är egentligen vad alla kommuner kan göra. Bara de upplåter resurser".

Björn Anders Larsson i sin krönika, läs här

AIK bandy var ett mål från SM-guld i 2021 års bandyfinal mot Villa Lidköping, förlust efter förlängning, 5-4. Tre år senare har AIK Bandy upphört att existera och på fredagen dömdes tidigare ordföranden och föreningens storsponsor  Marco Engborg till tre års fängelse och fem års näringsförbud.

Stockholms tingsrätt finner honom skyldig till bokföringsbrott, skattebrott och försvårande av skattekontroll.  Engborg var ordförande i AIK Bandy 2019-2021 och under den tiden värvades flera landslagsmän med målvakten Andreas Bergwall i spetsen. Under en period var Pelle Fosshaug med  sex VM-guld tränare.

Slakthusområdet i Stockholm förvandlas. Söderstadion försvann, Diskussion pågår angående Johanneshovs framtid. Och nu Nu blir Tele2Arena i stället 3Arena. Ett tioårigt avtal träder i kraft i och med årsskiftet. Telekomkonkurrenten Tre blir ny namnsponsor i ett tioårigt avtal.

Efter  Luleå är det nu Brynäs som i bestraffas med böter på 5 000 kronor samt förbud mot supporterartiklar på läktarplats i kommande fem matcher på bortais, så kallat flaggförbud..

Det var efter Brynäs-seger i Leksand, 4-1 den 28 november, som pyrotekniskt material antändes  av Brynäs-klacken i Tegera Arena.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

ATG:s ledning har ägnat mycket tid och ansträngningar till att bygga förtroende.

Nu kommer belöningen. Regeringen vill ge dagens ledning eget ansvar och det innebär att den statliga kontrollen upphör. Nyordningen ska gälla med start under 2025.

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.