Långsiktig strategi styr idrottens sälj

Ett framgångsrikt försäljningsarbete bedrivs med fördel på långsiktig basis. Marknadsföraren av sport formulerar en strategisk plan byggd på tydlighet samt relevans, och håller sig sedan till denna. I planen återfinns bland annat en beskrivning av kärnverksamheten samt en vision som anger vart man är på väg, vilket idealtillstånd man eftersträvar. 

Att vara påläst, dvs att ha gjort henläxan, är det viktigaste för en säljare, oav sett om de gäller idrott eller bransch i yrkeslivet.
Annons

Ett framgångsrikt försäljningsarbete bedrivs med fördel på långsiktig basis. Marknadsföraren av sport formulerar en strategisk plan byggd på tydlighet samt relevans, och håller sig sedan till denna. I planen återfinns bland annat en beskrivning av kärnverksamheten samt en vision som anger vart man är på väg, vilket idealtillstånd man eftersträvar. 

Här anges också verksamhetens kärnvärden, vilka man bygger sitt försäljningsarbete på. Kopplat till detta skapas sedan affärsplaner på kort sikt, ofta per säsong.

Alla skavara överens

I förekommande fall tränger sig den omgivande verkligheten på, och när detta sker kan ovanstående utmanas. Är hela organisationen, från styrelsen och ut i de olika delarna, med på tåget? Tror alla på den rådande ordningen, eller börjar det komma önskemål om modifieringar, större eller mindre, av den inriktning som gäller? Om och när detta sker gäller det styrelsen och den operativa ledningen att hålla tungan rätt i mun. Panik och liknande tillstånd, som tenderar att kasta långsiktigheten överbord, måste undvikas.

Den spanska fotbollsklubben Athletic Bilbao står inför ett intressant, och för denne krönikör kittlande dilemma. Klubbens läge i tabellen är något utsatt, vill det sig illa kan säsongen sluta med degradering ur La Liga, vilket aldrig tidigare har inträffat. Det kan således behövas förstärkningar i truppen. 

Klubben har som uttalad ambition att vara baskisk. Detta innebär i perspektivet spelare att endast den som har en stark anknytning till regionen kan ikläda sig tröjan i fråga. Man måste vara född i, eller ha varit bosatt i Baskien sedan unga år för att kunna komma på fråga. 

Vad händer om den kompetens som eventuellt krävs för att rädda kontraktet ej står att finna utifrån de tydliga kriterierna? Ska klubben göra ett undantag, eller stå fast vid sin långsiktiga plan och i värsta fall ramla ur?

Måste finnas uthållighet

Frågan är ytterst vad som är viktigast. Ska en verksamhet vara lojal gentemot den långsiktiga inriktning som har fastslagits, eller är det resultatet den enskilda säsongen som ska styra besluten? 

Det försäljningsarbete som en idrottsverksamhet bedriver riktar sig mot utövare, åskådare och samarbetspartners. Arbetet bygger på det aktuella varumärket, och de förutsättningar som detta ger. Ett nyckelord i sammanhanget stavas trovärdighet. 

I exemplet Athletic Bilbao ovan kan vi utläsa att försäljningsarbetet i termer av t ex relationsbyggande gentemot olika målgrupper baseras på en regional identitet. Det är den som står i centrum. Det är den olika intressenter köper och vill vara en del av. Om detta skulle ändras via ett undantag skadas trovärdigheten. 

Slutsatsen blir att om man viker från den långsiktiga strategin räddar man möjligen situationen kortsiktigt, men samtidigt kan de långsiktiga konsekvenserna bli så mycket värre. Ett försäljningsarbete vars trovärdighet skadas, eller till och med går förlorad, kommer att tappa fart. Detta till stora och växande problem för verksamheten. 

Rådet till den baskiska klubben blir att hålla sig till planen. Ett varumärkes styrka byggs under lång tid. Ett enda felaktigt beslut kan på ett ögonblick rasera alltihop. Hellre då att, om det skulle gå så illa, starta om i den lägre divisionen med den uttalade målsättningen att åter etablera sig på högsta nivå när livet så medger. Deras anhängare kommer knappast att överge dem i den utmaningen.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

En svensk seger som öppnar perspektivet. Polen härnäst, men nu kan man se konturerna av ett avancemang. Då handlar det inte enbart om sportsliga värden utan i lika hög grad om pengar i belöning. Faktum är att Sverige redan har tjänat 100 miljoner kronor!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.