Medlem i förening eller ensam på gym?
Utövare hos en idrottsförening eller kund inom träningsindustrin – vem väljer vad?
I takt med att våren går mot sommar fokuserar många människor på sin träning. Vissa kör pass i olika grupper medan andra tränar på egen hand. En del i den senare kategorin använder sig gärna av en personlig tränare för att hålla motivationen på topp

Utövare hos en idrottsförening eller kund inom träningsindustrin – vem väljer vad?
I takt med att våren går mot sommar fokuserar många människor på sin träning. Vissa kör pass i olika grupper medan andra tränar på egen hand. En del i den senare kategorin använder sig gärna av en personlig tränare för att hålla motivationen på topp.
En PT kostar en rejäl slant, men betalningsviljan är god hos många. Ett vanligt upplägg är att kunden köper ett paket med t ex tio timmar för mellan 700-1 400 kr per timme.
Det rör sig alldeles tydligt om avgiftsnivåer som vanliga idrottsföreningar bara kan drömma om. Är det verkligen värt pengarna? Det avgör den som betalar.
Man kan möta en viss förvåning, och en ännu större frustration hos vissa idrottsföreningar, när det handlar om gymindustrin och hur mycket folk är beredda att betala för att träna där till skillnad mot en idrottsförening. Just
föreningarna skulle kunna erbjuda samma typ av träning för en betydligt billigare peng. Sådana är villkoren, men kan en idrottsförening erbjuda samma produkt som ett affärsdrivande gym? Det finns inte alltid ett så enkelt svar som det verkar. Flexibilitet är ett nyckelord i sammanhanget.
Det ligger en stor utmaning i att möta kundernas önskemål baserade på just flexibilitet när det handlar om till exempel tillgängliga träningsdagar respektive träningstider under en vanlig vecka.
För den idrottsförening som klarar att ta upp kampen finns möjligheter att bygga verksamhet, som kan generera goda resurser att använda för att utveckla föreningens kärnverksamhet.
Vem föredrar och väljer att vara medlem i en idrottsförening respektive att vara kund hos en privat aktör? Frågan är givetvis lika intressant för idrottsföreningen som för det privatägda gymmet.
I grunden handlar det om för marknadsföraren att begripa sin egen verksamhet i termer av vilka behov den fyller för den enskilde sportkonsumenten. Vem väljer oss, och varför? Vad är driver den enskilde? Vilket behov fyller vi för den enskilde medlemmen?
Regelbundet genomförs olika undersökningar inom dt här området (t ex av RF). En viktig kunskap som finns att hämta från sådana undersökningar är skillnader mellan mäns och kvinnors idrottande/motionerande.
Män verkar i större utsträckning idrotta/motionera i förening än kvinnor som i sin tur oftare gör det på egen hand eller som kund. Det är mönster som har setts tidigare, där bland annat yngre kvinnor i större utsträckning lämnar föreningsidrotten för träningsindustrin. Skälet kan vara att utövandet som föreningsmedlem innebär ett större mått av anpassning till vad föreningen bestämmer och önskar, medan utövandet som kund innebär större möjlighet att vara flexibel.
Det har visat sig att yngre kvinnor i högre utsträckning prioriterar skola/arbete vilket gör att flexibilitet blir en viktig parameter för deras motionerande. En utmaning för föreningsidrotten, således.
Mest lästa just nu
Maktkampen om golfens digitala bokningssystem är över, en rättsprocess som inleddes under mars 2023. Techbolaget Sweetspot utmanade Svenska Golfförbundets. SGF:s så kallade GIT-system och klagade hos Konkurrensverket gällande missbruk av dominerande ställning.
Sweetspots vd. Henrik Ahlin menade i sin klagan att landets cirka 460 golfklubbar mer eller mindre tvingas att använda GIT vid bokning av speltid. Konkurrensverket fann inte skäl att utreda frågan vidare.
Hällefors kommun har lagt ett bud på ishallen på Hällevi. De styrande är beredda att betala 1krona..
Kommunen erbjuder Hällefors IK, som äger ishallen, så pass för att ta över ägandet och därmed hela ansvaret för ishallen. En krona. Kalla det vad ni vill, men det måste betraktas som närheten til ett skambud
Ni såg väl hur Fifas ordförande Gianni Infantino fjantade sig och slutligen gav USA:s president Donald Trump ett s k fredspris inför miljoner TV-tittare och inte minst fotbollsvärldens representanter. Nu kommer den reella reaktionen i form av att den intenationella organisationen, Fairsquare , anser att Infantino vid fyra tillfällen brutit mot Fifas stadgar om att agera ”neutralt när det kommer till politik och religion”
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Från Rambergsvallen till Bravida Arena till Nordic Wellness Arena enligt ett nytt femårsavtal med Häcken. Samma Samma plats, samma ändamål - men nya pengar. Avtalet är i hamn.Det heter att "Sveriges största gymkedja bryter nya barriärer för att inspirera till träning och bidra till folkhälsan." men faktum är att parterna har en hel del gemensamt.Nordic Wellness grundades nämligen 997 i en källarlokal vid Backaplan, på Hisingen. Därifrån har träningskedjan vuxit från inte bara störst i Göteborg utan i hela landet med så många som 550 000 medlemmar på 390 klubbar.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Nej, många svenskars favoriter i skidspåret, trion Ebba Andersson, Frida Karlsson och William Poromaa kommer inte att synas i TV vid Världscupen i Davos i helgen. De föredrar att ladda inför kommandeuppgifter, i synnerhet Tour de Ski .
Dagens fotbollsnyheter, Nu står det klart att IFKNorrköping tappar tre spelare;rt: Mittfältaren Kevin Höög flyttar efter tre år i IFK. Samtidigt flyttar också Yahya Kalley och Amadeus Sögaard.



























































Skriv kommentar