Så här borde arbetet gå till

Att arbeta strategiskt med marknadsföring inom sport innebär i egentlig mening ingenting unikt eller annorlunda. Det bygger på insikten att den enskilde marknadsföraren måste underkasta sig samma teorier och principer som gäller för såväl klassiska företag i etablerade branscher som för alla konkurrensutsatta organisationer.
Han slår mot kvinnorna
Det handlar i slutänden för t ex ett idrottsförbund om att nå ut med sina verksamhet till önskade målgrupper. Vidare handlar det inte enbart om strikt överlevnad på sikt, utan även om möjligheten att växa och utvecklas. Resonemanget bygger i sin tur på insikten att det finns en avgörande fördel i att göra saker och ting i rätt ordning. Sannolikheten att nå framgång blir på så vis mycket högre.
I en artikel i Dagens Nyheter den 3 november 2016 resonerar ordföranden i Svenska Boxningsförbundet, Tommy Lindström, kring ovanstående.
Här tonas nyttan och nödvändigheten av att arbeta med de olika delarna av den strategiska marknadsföringen ner. En springande punkt i sammanhanget är förbundets brist på värdegrundsarbete som efterlyses av engagerade kvinnor.
Tveksam till prioriteringen
Tommy Lindström ställer sig tveksam till hur prioriterat detta är och ska vara. Istället pågår det ett resonemang kring att andra typer av frågor har prioritet. Det handlar bland annat om att utveckla sporten i olika delar, samt om att rekrytera folk i större omfattning.
Ordföranden belyser inte minst behovet av att rekrytera kompetenta personer till sporten för att denna ska kunna växa och utvecklas. Resonemanget fullföljs med analysen att ”det här strategiska, visionära, får nog komma i andra hand.”
Vad ordföranden missar i sitt resonemang är det faktum att den strategiska marknadsföringen och det operativa arbetet är de två delarna som tillsammans skapar helheten. På temat att göra saker och ting i rätt ordning följer dessutom att det är den långsiktiga strategiska marknadsföringen (framtagen och beslutad på förbundsstyrelsenivå) som anger inriktningen samt utformningen av det operativa arbetet på t ex årsbasis i en verksamhetsplan. Och den formas av den operativa ledningen som förankrar planen i styrelsen.
Värdegrunden är fundamentet
Det innebär här att en värdegrund ska vara en del av det operativa arbetet från dag till dag och ange de etiska ramarna för detta. En värdegrund ska inte vara ett alibidokument som slits fram när media uppmärksammar olika typer av missförhållanden.
På ett övergripande plan riktar sig strategisk marknadsföring inom sport till tre målgrupper:
• Utövare
• Åskådare
• Samarbetspartners
Så skapas en strategi
Dessa kan sedan brytas ner i en rad olika undergrupper. Som aktiva, tränare, instruktörer, ledare, ideella krafter från styrelse och ner genom hela organisationen kopplat till träning- respektive tävlingsverksamhet) och anställda.
Den strategiska marknadsföringen bygger här som nämndes på att det finns två typer av planer för verksamheten:
• En långsiktig strategisk plan för verksamheten
• En kortsiktig verksamhetsplan för organisationens samtliga delar
Avgörande i sammanhanget är att dessa båda harmoniserar, det vill säga att den kortsiktiga planen syftar till att gå ett antal steg i linje med den långsiktiga strategin.
Den långsiktiga planen innehåller bland annat den fastslagna inriktningen, idealtillståndet, uttryckt i en vision. Vidare definieras t ex kärnverksamhet och kärnvärden, eller värdegrund, vilka man konkurrerar med och hur man konkret konkurrerar inom organisationens olika delar för att nå sina mål på kort respektive lång sikt.
Det här saknar Lindström
Jag har en gnagande känsla av att ordföranden ovan skulle behöva ha dessa pusselbitar på plats.
Om Svenska Boxningsförbundet vill arbetet med att t ex attrahera kompetenta människor till olika delar av sin verksamhet är den strategiska marknadsföringen nyckeln till framgång. Genom denna definierar man sig själv och sin verksamhets olika delar, vart man är på väg och vad man står för.
Det budskapet ska nå fram och övertyga målgruppen om att just Svenska Boxningsförbundet är den organisation man vill bli en aktiv del av. Enkelt att säga, svårare att utföra, alldeles tydligt. Det enkla rådet i sammanhanget är att göra saker och ting i rätt ordning.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Brommapojkarna har sålt spelare i rekordomfattning de senaste två åren. Det har varit så lukrativt att styrelsen nu har mod att säga nej till anbud på forwarden Alladoh Det är vad Sportbladet uppger på tisdagseftermiddagen
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
Det låg i luften. En sommarlen junikväll, Stockholms stadion som den perfekta inramningen, Och segersugna favoriter. Och inget gick fel. Det blev en oförglömlig friidrottsgala.
Denne fantastiske Armand ”Mondo” Duplantis . Han hade utlovat en attack på världsrekordet. Sagt det uttryckligen till sin mormor.
Og han är ju så enastående att han med imponerande regelbundenhet håller vad han lovar.
Som han uttryckte det:.
- OS-guld och att slå världsrekordet här på Stockholms Stadion, de två målen hade jag antagit.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
Svenskarna är vana vid att det finns TV-bilder från allsköns idrott, oavset var och när något utspelas . Nu kommer något alldeles unikt.Streamingtjänsten Pluto TV intyroducerar ett samarbete via All Women’s Sports och Sportkanalen AWSN Network för att dygnet runt kunna sända damsport tillgängligt för svenska TV-tittare – helt gratis dygnet runt. Utbudet ska omfatta över 2 500 timmar direktsänd damsport årligen
En drömaffär. Öster från Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.
Han har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.