Konsten att paketera - och sälja
I sitt arbete med att skapa olika produkter tittar marknadsföraren av sport inledningsvis på vilka olika delar som finns att laborera med. Därefter sker en marknadssegmentering för att kunna designa de mest attraktiva erbjudandena för varje delmarknad, baserat på differentiering av produkter och priser. Slutligen måste dessa erbjudanden positioneras inom respektive marknadssegment.
Produkter i en helhet
Inom sport marketing talar vi om paketering när vi skapar olika produkter. Det innebär att erbjudandet bygger på en tänkt helhet. Paketeringen kan gentemot utövare respektive åskådare vara synnerligen enkel, men å andra sidan väldigt omfattande gentemot samarbetspartners.
Om vi utgår från Vasaloppet som exempel skiljer sig de olika paketeringarna gentemot utövare respektive samarbetspartners naturligt väldigt mycket åt. I just det fallet handlar det däremot inte om några paketeringar gentemot åskådare av lätt självklara skäl.
En arena som sträcker sig över nio mil utgör en avgörande begränsning i sammanhanget.
Två sätt att paketera
På ett översiktligt plan finns det två sätt att paketera en sportprodukt:
• Obefintlig produktdifferentiering, där utgångspunkten är standardprodukter
• Långt driven produktdifferentiering med inriktning mot individuella lösningar
Det ställer självklart lägre krav på organisationen att arbeta med standardprodukter. Det blir en enklare arbetsprocess. Däremot blir det per automatik inte enklare att nå framgång i termer av försäljning.
Enskild lösning eller standardpaket
Framgångsrikt arbete med individuella lösningar kräver en tyngre kompetens i den egna organisationen. Det handlar bland annat om att kunna sätta sig in i sportkonsumentens verklighet och utifrån den placera sin sportprodukt i ett relevant sammanhang. Sannolikheten att få nöjda kunder och därmed uppnå återköp är givetvis större när marknadsföraren på ett tydligare sätt tar hänsyn till de behov och önskemål som finns på marknaden.
Det mest klassiska området inom sport marketing när vi talar om paketering handlar om att sätta ihop erbjudanden till sponsorer. Marknadssegmentering och senare produktdifferentiering kan med tillvägagångssätt som alternativ ett här ovan vara obefintlig, vilket innebär att marknadsföraren tar fram en produkt och konstaterar då endast hur många sponsorer som får plats.
Alternativt sker en grov marknadssegmentering med påföljande produktdifferentiering av enklast möjliga slag, där marknadsföraren delar in marknaden in tre segment som bygger på storlek, alternativt betalningsvilja.
Det innebär att marknadsföraren i stort sett skapar ett standardpaket i tre olika storlekar och benämner dessa guld-, silver- och bronspaket. Ett enklare sätt att jobba med paketering, vilket ställer lägre krav på organisationens kompetens och resurser. Nackdelen är att det är något mindre sannolikt att båda parter är lika nöjda vid utvärderingen av samarbetet.
Då finns fler kompromisser
För att sammanfatta problematiken utgår standardprodukten från rättighetsinnehavarens utbud och inte från den enskilde samarbetspartnerns behov. Här är sannolikheten större att köparen är missnöjd, eftersom standardprodukter innebär kompromisser av olika slag.
En skräddarsydd produkt enligt alternativ två ovan innebär att kompromisserna uteblir. Och på det viset minskar sannolikheten för att att köparen blir missnöjd.
Med allt detta i åtanke inser vi den djupa problematiken när marknadsföraren dyker upp hos en tänkt samarbetspartner med budskapet att man behöver akut hjälp för att undvika konkurs och/eller degradering.
Mest lästa just nu
I oktober balanserade Östersunds FK i Superettan på konkursens brant. Föreningen hade en skatteskuld på 3 miljoner kronor som förföll till omedelbar betalning. Ordföranden Anders Cederberg vädjade i media om stöd.
Ett fristående bolag, Östersunds Transferintressenter AB, privatpersoner samt Englands-proffset Ken Sema skyndade till undsättning och säkrade skatteskulden, och mer än så. Totalt förstärktes kassan med 4,7 miljoner kronor.
Förvaltningsrätten, som avgör tvister mellan företag och myndigheter, blir nästa arena för fotbollens skandalderby den 20 oktober på Tele 2.
Idrottsgalan 2025 blir något alldeles extra. Ett koppel av stjärnidrottare kommer att samlas på Strawberry Arena på Idrottsgalan som direktsänds i SVT den 20 januari 2025.
Svenska Idrottsakademins nomineringsjury har sammanträtt och tagit sina beslut. Frågan är om svensk idrott har bestått av ett så starkt kollektivt som just nu - om Sverige haft så många världsstjärnor nån gång.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Ulla Andersson köpte en prenumeration på Joyna – ett digitalt lotteri från ideella Folkspel – och vann 100 000 kronor. En likadan summa tillfaller Ulricehamnbygdens Ridklubb.
– Nu blir det en ny häst till vår verksamhet, säger Anna Castanius, styrelsemedlem och lotteriansvarig i föreningen.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.