Konsten att paketera - och sälja

Produkten kan vara en enskild idrottsutövare, ett lag, ett arrangemang, en klubb eller en arena. Olika delar – och olika köpare när produkten ska paketeras. Det är det som är konsten.
I Kristianstad är det tämligen enkelt att paketera IFK:s utbud. Om det så är publik eller sponsorer så vill alla vara en del av framgången. Så blir det när man har fullt hus med närmare 5 000 åskådare vid varje match.
Annons

 

I sitt arbete med att skapa olika produkter tittar marknadsföraren av sport inledningsvis på vilka olika delar som finns att laborera med. Därefter sker en marknadssegmentering för att kunna designa de mest attraktiva erbjudandena för varje delmarknad, baserat på differentiering av produkter och priser. Slutligen måste dessa erbjudanden positioneras inom respektive marknadssegment. 

Produkter i en helhet

Inom sport marketing talar vi om paketering när vi skapar olika produkter. Det innebär att erbjudandet bygger på en tänkt helhet. Paketeringen kan gentemot utövare respektive åskådare vara synnerligen enkel, men å andra sidan väldigt omfattande gentemot samarbetspartners. 

Om vi utgår från Vasaloppet som exempel skiljer sig de olika paketeringarna gentemot utövare respektive samarbetspartners naturligt väldigt mycket åt. I just det fallet handlar det däremot inte om några paketeringar gentemot åskådare av lätt självklara skäl.

En arena som sträcker sig över nio mil utgör en avgörande begränsning i sammanhanget. 

Två sätt att paketera

På ett översiktligt plan finns det två sätt att paketera en sportprodukt:

• Obefintlig produktdifferentiering, där utgångspunkten är standardprodukter

• Långt driven produktdifferentiering med inriktning mot individuella lösningar

Det ställer självklart lägre krav på organisationen att arbeta med standardprodukter. Det blir en enklare arbetsprocess. Däremot blir det per automatik inte enklare att nå framgång i termer av försäljning. 

Enskild lösning eller standardpaket

Framgångsrikt arbete med individuella lösningar kräver en tyngre kompetens i den egna organisationen. Det handlar bland annat om att kunna sätta sig in i sportkonsumentens verklighet och utifrån den placera sin sportprodukt i ett relevant sammanhang. Sannolikheten att få nöjda kunder och därmed uppnå återköp är givetvis större när marknadsföraren på ett tydligare sätt tar hänsyn till de behov och önskemål som finns på marknaden.

Det mest klassiska området inom sport marketing när vi talar om paketering handlar om att sätta ihop erbjudanden till sponsorer. Marknadssegmentering och senare produktdifferentiering kan med tillvägagångssätt som alternativ ett här ovan vara obefintlig, vilket innebär att marknadsföraren tar fram en produkt och konstaterar då endast hur många sponsorer som får plats. 

Alternativt sker en grov marknadssegmentering med påföljande produktdifferentiering av enklast möjliga slag, där marknadsföraren delar in marknaden in tre segment som bygger på storlek, alternativt betalningsvilja. 

Det innebär att marknadsföraren i stort sett skapar ett standardpaket i tre olika storlekar och benämner dessa guld-, silver- och bronspaket. Ett enklare sätt att jobba med paketering, vilket ställer lägre krav på organisationens kompetens och resurser. Nackdelen är att det är något mindre sannolikt att båda parter är lika nöjda vid utvärderingen av samarbetet. 

Då finns fler kompromisser

För att sammanfatta problematiken utgår standardprodukten från rättighetsinnehavarens utbud och inte från den enskilde samarbetspartnerns behov. Här är sannolikheten större att köparen är missnöjd, eftersom standardprodukter innebär kompromisser av olika slag. 

En skräddarsydd produkt enligt alternativ två ovan innebär att kompromisserna uteblir. Och på det viset minskar sannolikheten för att att köparen blir missnöjd. 

Med allt detta i åtanke inser vi den djupa problematiken när marknadsföraren dyker upp hos en tänkt samarbetspartner med budskapet att man behöver akut hjälp för att undvika konkurs och/eller degradering. 

Anders Ericsson

Fakta

Det första inslaget i serien om Sport Marketing var infört den 10 mars och du hittar det här.

Mitt i bedrövelsen kommer glädjebeskedet – RF och Fotbollförbundet  har lyckats skrapa ihop 35 miljoner kronor som delas ut som stöd  i stöd till de allsvenska lagen, Klubbarna i herrallsvenskan får dela på nästan 27 miljoner och de i damallsvenskan får  knappt 3 miljoner.

Är det en ny affärsidé, eller..?För att nyttja entréhallen vid Tegera arena som vaccinationscentral tar Leksands IF 3 000 kr per dag. Några mil bort väljer Smedjebackens kommun  att inte ta en krona i betalning för att att regionen ska kunna använda Barken Arena i samma syfte.

Förhoppningen om färre restriktioner för idrotten finns inte i nuläget - i stället förlängs gällande restriktioner på grund av pandemin till den 17 maj. Det gäller både Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd samt begränsningsförordningen vilket innebär fortsatt 8 personer vid offentliga tillställningar och allmänna sammankomster Likaså blir det fortsatt stopp för ungdomar att börja idrotta.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Rådgivnings- och revisionsföretaget EY blir ny huvudpartner till Svensk Innebandy. Det signerade avtalet sträcker sig över 2023 och innebär att EY blir huvudpartner för de svenska landslagen, de allsvenska serierna, SM-finalen samt officiell partner för Svenska Cupen. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

IFK Göteborg förstärker truppen med Marek Hamsik – en sensationell övergång och av många betraktad som allsvenskans fräckaste värvning genom tiderna.

 Denoch slovakiske storstjärnan kom till Göteborg på söndagen, undersöktes av läkare på måndagen då han också besökte Kamratgården och skrev sedan på ett sex månader långt kontrakt med IFK.