Annorlunda sätt att bygga "vi"

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Spelarna som de flesta andra lunchgäster i restaurangen på Lindab Arena i Ängelholm, reste sig upp efter avslutad måltid och lämnade kvar tallrikarna på bordet. Då använde tränaren Chris Abbott det som skedde som ett talande exempel på den linje som ska gälla. 

Rögle har nått viss framgång och nu lämnat jumboplatsen i SHL. Foto Hanna Franzén / TT

Generalordern som uttrycktes var att  ”från och med nu hjälper vi till. Vi är inte här för att bli servade, utan när ni utnyttjar ert privilegium och har ätit er lunch, så tar ni bort era tallrikar och skrapar dem rena.” 

Chris Abbott gav uttryck för att restaurangpersonalen i arenan arbetar i samma organisation som spelarna och det handlar om att visa varandra respekt. Samma organisation. Det förtjänar att lyftas fram och betonas. Mer än en gång.

Bygga klubbkultur

Det visar hur bröderna Cam och Chris ser  på klubbkulturen, och hur denna byggs hos Rögle BK. Oavsett det sportsliga resultatet är det ett bra exempel på viljan att bygga gemenskap och betona vikten av sammanhållning.

Det som beskrivs ovan kan skildras på olika sätt, det vill säga hur enskilda personer och olika grupper av personer ser på sig själva kopplat till sin verksamhet. Det är tämligen svanligt för svensk lagidrott på elitnivå att det finns ett viktigt jobb att göra här. 

Om vi utgår från en elitklubb i ishockey anses det ofta att spelarnas inklusive ledarnas uppgift koncentreras till det som sker på isen, medan övrigt i klubbens verksamhet, såsom t ex marknadsföring och försäljning, är upp till andra att sköta.

finns bara vi, aldrig de

Resonemanget pekar på att den enskilda organisationen är tydligt uppdelad och att var och en sköter sitt. Det innebär i praktiken att det inom ramen för en och samma idrottsorganisation återfinns flera separata organisationer, som lever egna liv. Detta tar sig uttryck som ”vi på sporten gör si, ni på marknad gör så”. Vi och de. 

I en fungerande professionell organisation finns bara vi, aldrig de. Enkelt att säga, svårare att leva upp till. Den stora utmaningen stavas att nå en viktig insikt. Alla är en del av samma helhet. De olika delarna är beroende av och påverkas hela tiden av varandra.

Den som vill lyckas i perspektivet sport marketing måste ta fasta på denna diskussion. Arbetet med sport marketing lever inte ett eget liv i en begränsad del av organisationen. Den avgörande betoningen här ligger på EN organisation.

Garantera kontinuiteten 

Med detta avses att organisationen inte får vara spretig, utan bilden ska vara hel. De olika delarna av verksamheten måste dra åt samma håll, risken är annars att verksamheten bromsas upp och på det hela taget vandrar vilse.

Med en elitklubb i ishockey som exempel är det klubbledningen och framför allt styrelsen som måste garantera kontinuiteten inom aktuellt område.

Anders Ericsson

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt. 

I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.

En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.

Den ekonomiska bilden av Dam-EM 2025 klarnar allt mera.

Via flera fans och besökare vid arenorna har omsättningen ökat avsevärt. Nu avslöjas att 600 000 biljetter är sålda och att de förväntade intäkterna väntas uppgå till inte mindre än 128 miljoner euro och därmed budgeteras prispengarna till 41 miljoner euro. Det står också klart att Dam 2025 redan överträffar alla tidigare arrangemang.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Svensk Hockey-TV har haft sitt mest framgångsrika år hittills under säsongen 2024/2025. Plattformen, som sänder hockey från hela Sverige – från cuper och ungdomsserier till elitnivå – har vuxit kraftigt i både räckvidd och användning. Med över 300 ishallar utrustade med automatiserade och AI-styrda kamerasystem, 2,5 miljoner unika tittare och mer än 7 miljoner strömstarter, har Svensk Hockey-TV blivit en del av den svenska hockeypublikens vardag.

I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.

I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan  Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm,  valts som nummer tre av Chicago.