Annorlunda sätt att bygga "vi"

Spelarna som de flesta andra lunchgäster i restaurangen på Lindab Arena i Ängelholm, reste sig upp efter avslutad måltid och lämnade kvar tallrikarna på bordet. Då använde tränaren Chris Abbott det som skedde som ett talande exempel på den linje som ska gälla. 

Rögle har nått viss framgång och nu lämnat jumboplatsen i SHL. Foto Hanna Franzén / TT
Annons

Generalordern som uttrycktes var att  ”från och med nu hjälper vi till. Vi är inte här för att bli servade, utan när ni utnyttjar ert privilegium och har ätit er lunch, så tar ni bort era tallrikar och skrapar dem rena.” 

Chris Abbott gav uttryck för att restaurangpersonalen i arenan arbetar i samma organisation som spelarna och det handlar om att visa varandra respekt. Samma organisation. Det förtjänar att lyftas fram och betonas. Mer än en gång.

Bygga klubbkultur

Det visar hur bröderna Cam och Chris ser  på klubbkulturen, och hur denna byggs hos Rögle BK. Oavsett det sportsliga resultatet är det ett bra exempel på viljan att bygga gemenskap och betona vikten av sammanhållning.

Det som beskrivs ovan kan skildras på olika sätt, det vill säga hur enskilda personer och olika grupper av personer ser på sig själva kopplat till sin verksamhet. Det är tämligen svanligt för svensk lagidrott på elitnivå att det finns ett viktigt jobb att göra här. 

Om vi utgår från en elitklubb i ishockey anses det ofta att spelarnas inklusive ledarnas uppgift koncentreras till det som sker på isen, medan övrigt i klubbens verksamhet, såsom t ex marknadsföring och försäljning, är upp till andra att sköta.

finns bara vi, aldrig de

Resonemanget pekar på att den enskilda organisationen är tydligt uppdelad och att var och en sköter sitt. Det innebär i praktiken att det inom ramen för en och samma idrottsorganisation återfinns flera separata organisationer, som lever egna liv. Detta tar sig uttryck som ”vi på sporten gör si, ni på marknad gör så”. Vi och de. 

I en fungerande professionell organisation finns bara vi, aldrig de. Enkelt att säga, svårare att leva upp till. Den stora utmaningen stavas att nå en viktig insikt. Alla är en del av samma helhet. De olika delarna är beroende av och påverkas hela tiden av varandra.

Den som vill lyckas i perspektivet sport marketing måste ta fasta på denna diskussion. Arbetet med sport marketing lever inte ett eget liv i en begränsad del av organisationen. Den avgörande betoningen här ligger på EN organisation.

Garantera kontinuiteten 

Med detta avses att organisationen inte får vara spretig, utan bilden ska vara hel. De olika delarna av verksamheten måste dra åt samma håll, risken är annars att verksamheten bromsas upp och på det hela taget vandrar vilse.

Med en elitklubb i ishockey som exempel är det klubbledningen och framför allt styrelsen som måste garantera kontinuiteten inom aktuellt område.

Anders Ericsson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Riksidrottsförbundet drabbades i maj 2018 för olaga i ntrång i IT-systemet. Nu hävdar Säpo att  hackergruppen Fancy Bears på uppdrag av rysk underrättelsetjänst, GRU, låg bakom brottet, 

Är det en ny affärsidé, eller..?För att nyttja entréhallen vid Tegera arena som vaccinationscentral tar Leksands IF 3 000 kr per dag. Några mil bort väljer Smedjebackens kommun  att inte ta en krona i betalning för att att regionen ska kunna använda Barken Arena i samma syfte.

Smått fantastiska 3 000 personer  har redan anmält sig. Trots att över fyra månader återstår till start. Men redan nu har Salming Idre Fjällmaraton nått deltagartaket 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Rådgivnings- och revisionsföretaget EY blir ny huvudpartner till Svensk Innebandy. Det signerade avtalet sträcker sig över 2023 och innebär att EY blir huvudpartner för de svenska landslagen, de allsvenska serierna, SM-finalen samt officiell partner för Svenska Cupen. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

IFK Göteborg förstärker truppen med Marek Hamsik – en sensationell övergång och av många betraktad som allsvenskans fräckaste värvning genom tiderna.

 Denoch slovakiske storstjärnan kom till Göteborg på söndagen, undersöktes av läkare på måndagen då han också besökte Kamratgården och skrev sedan på ett sex månader långt kontrakt med IFK.