Annorlunda sätt att bygga "vi"

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Spelarna som de flesta andra lunchgäster i restaurangen på Lindab Arena i Ängelholm, reste sig upp efter avslutad måltid och lämnade kvar tallrikarna på bordet. Då använde tränaren Chris Abbott det som skedde som ett talande exempel på den linje som ska gälla. 

Rögle har nått viss framgång och nu lämnat jumboplatsen i SHL. Foto Hanna Franzén / TT

Generalordern som uttrycktes var att  ”från och med nu hjälper vi till. Vi är inte här för att bli servade, utan när ni utnyttjar ert privilegium och har ätit er lunch, så tar ni bort era tallrikar och skrapar dem rena.” 

Chris Abbott gav uttryck för att restaurangpersonalen i arenan arbetar i samma organisation som spelarna och det handlar om att visa varandra respekt. Samma organisation. Det förtjänar att lyftas fram och betonas. Mer än en gång.

Bygga klubbkultur

Det visar hur bröderna Cam och Chris ser  på klubbkulturen, och hur denna byggs hos Rögle BK. Oavsett det sportsliga resultatet är det ett bra exempel på viljan att bygga gemenskap och betona vikten av sammanhållning.

Det som beskrivs ovan kan skildras på olika sätt, det vill säga hur enskilda personer och olika grupper av personer ser på sig själva kopplat till sin verksamhet. Det är tämligen svanligt för svensk lagidrott på elitnivå att det finns ett viktigt jobb att göra här. 

Om vi utgår från en elitklubb i ishockey anses det ofta att spelarnas inklusive ledarnas uppgift koncentreras till det som sker på isen, medan övrigt i klubbens verksamhet, såsom t ex marknadsföring och försäljning, är upp till andra att sköta.

finns bara vi, aldrig de

Resonemanget pekar på att den enskilda organisationen är tydligt uppdelad och att var och en sköter sitt. Det innebär i praktiken att det inom ramen för en och samma idrottsorganisation återfinns flera separata organisationer, som lever egna liv. Detta tar sig uttryck som ”vi på sporten gör si, ni på marknad gör så”. Vi och de. 

I en fungerande professionell organisation finns bara vi, aldrig de. Enkelt att säga, svårare att leva upp till. Den stora utmaningen stavas att nå en viktig insikt. Alla är en del av samma helhet. De olika delarna är beroende av och påverkas hela tiden av varandra.

Den som vill lyckas i perspektivet sport marketing måste ta fasta på denna diskussion. Arbetet med sport marketing lever inte ett eget liv i en begränsad del av organisationen. Den avgörande betoningen här ligger på EN organisation.

Garantera kontinuiteten 

Med detta avses att organisationen inte får vara spretig, utan bilden ska vara hel. De olika delarna av verksamheten måste dra åt samma håll, risken är annars att verksamheten bromsas upp och på det hela taget vandrar vilse.

Med en elitklubb i ishockey som exempel är det klubbledningen och framför allt styrelsen som måste garantera kontinuiteten inom aktuellt område.

Anders Ericsson

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

  Succévåren med semifinal i Conference League, och en nettovinst på 150 miljoner kronor på cupspelet,  har bytts mot kris rubriker och ledarflykt. Banderoller på Stockholms Stadion och träningsanläggningen Kaknäs har till och med krävt sportchefen Bosse Anderssons avgång.  

Inför sommaruppehållet parkerar Djurgården på nionde plats i tabellen med hela 15 poäng upp till tabell ledande Mjällby. Och vad värre är, endast åtta gjorda mål är sämst i hela ligan

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

En dags biljett kostade 300 kr, två dagars entré minst 500 kr.

Åskådarna trängdes i varenda backe, utförslöpa, ja överallt under tävlingsdagarna.

Ändå tvingas nu de ansvariga medge att skid-VM drabbas av minst 1 miljon kronor i förlust, men det finns farhågor om mera.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

En drömaffär. Öster från  Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.

Han  har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.