Nån missade att göra hemläxan
Finalen i Svenska Cupen mellan Elfsborg och Helsingborg på Nationalarenan, Friends Arena, i Solna. Diskussionen efteråt rörde inte så mycket Elfsborgs seger som den skrala publiksiffran på drygt 3 000 åskådare.
Gäller att vara uppdaterad
I arbetet med att paketera olika sportprodukter eller bygga upp en effektiv kommunikation kring dessa gäller för marknadsföraren att kunna så mycket om sina potentiella konsumenter som möjligt.
Att fortlöpande inhämta relevanta kunskaper kring trender, attityder, konsumtionsmönster och liknande innebär att marknadsföraren har den kontakt med verkligheten som är en grundförutsättning för att lyckas. Det handlar bland annat om att hålla koll på:
Vem är den potentielle sportkonsumenten?
När och hur ofta sker köp?
Varför bestämmer sig sportkonsumenten för att köpa?
Att skapa en bild av köparna
Det handlar för marknadsföraren om att skapa en bild av före detta, nuvarande och eventuellt framtida köpare. Vidare behövs kunskap om beteende- respektive köpmönster, och i samband med detta vilken påverkan som styr beslut om köp samt givetvis även varför köp uteblir.
Om en verksamhet befinner sig i en period av tillväxt eller av nedgång är oväsentligt i sammanhanget. För att kunna utveckla verksamheten och lyckas på sikt är kunskap kring konsumenten av sport lika viktig.
I fallet med cupfinalen har ansvariga inom svensk fotboll beslutat att denna ska avgöras varje år på Friends Arena. Kopplat till beslutet finns en vision att man vill skapa en tradition som ska föra tankarna till t ex England, med utsåld cupfinal på Wembley.
Fanns det en analys?
Frågan är vilken analys som har gjorts kring förutsättningarna för att visionen ska kunna närma sig verkligheten. Friends Arena tar in maximalt 50 000 åskådare i samband med en fotbollsmatch.
Nästa fråga är vilken siffra som måste uppnås för att arrangören, det vill säga Svenska Fotbollförbundet, ska känna att evenemanget är lyckat och upplevs som en folkfest. En utsåld arena vore givetvis en underbar dröm, men verkligheten ser högst sannolikt mer eller mindre brutalt annorlunda ut.
En djupare analys av årets båda finallagens publiksiffror de senaste säsongerna ger en hygglig fingervisning om vilket underlag som fanns för cupfinalen 2014. En viktig del i detta är självklart att analysera mönstret kring resandet till bortamatcher. Utan att ge oss in i en alltför utdragen sifferexercis kan vi konstatera att underlaget för en välbesökt cupfinal saknades.
Hur resonerar åskådaren?
Förra årets final hade bättre förutsättningar eftersom den innehöll ett stockholmslag i form av Djurgården. För motståndet stod ett annat storstadslag, IFK Göteborg, vilket ytterligare lade grunden för bra förutsättningar i termer av publikunderlag.
Trots detta fylldes inte Friends Arena till hälften. Ett stockholmsderby skulle förmodligen ge en bättre åskådarsiffra, men visionen kring finalen kan knappast bygga på en sådan förutsättning.
Slutligen, efter de här finalerna som exempel, måste några frågor ställas kring Svenska Cupen och beslutet att förlägga finalen till Friends Arena på generell basis:
• Vem är den potentielle sportkonsumenten?
• Varför bestämmer sig sportkonsumenten för att köpa?
• Varför uteblir köpet?
Det hade man kunnat förutse
Vikten av kunskaper kring konsumenten av sport kan inte nog betonas, och i det aktuella sammanhanget råder inget undantag.
Det är ytterst osannolikt att en djupare analys av sportkonsumentens och dennes konsumtionsmönster skulle leda fram till att Friends Arena är det optimala valet av plats för en cupfinal oavsett vilka lag som möts.
Nån borde väl ändå ha gjort den självklara hemläxan.
Mest lästa just nu
SHL-laget Leksand IF:s ekonomiska kostym håller på att spricka, och över 30 miljoner saknas när lagets utländska spelare ska ha betalt.
I ett pressmeddelande läggs en stor del av det ekonomiska haveriet på tidigare vd:n Anders Hedbom som på egen begäran lämnade föreningen för 14 dagar sedan
Förvaltningsrätten, som avgör tvister mellan företag och myndigheter, blir nästa arena för fotbollens skandalderby den 20 oktober på Tele 2.
Svenska guldolympier trimmas vanligen på SOK:s träningsanläggning på kanarieön Fuerteventura, 100 km utanför Afrikas nordvästra kust i Atlanten. Här vajar palmer längs milslånga sandstränder, det var här den sista finslipningen skedde inför succén i Paris OS i somras med 11 svenska medaljer – det högsta antalet sedan Sydney-OS 2000.
Det guldvinnande paret i beachvolleyboll, David Åhman/Jonatan Hellvig har sin egen beach – 3 000 kvadratmeter sand på Novavägen 35 i Huddinge.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Totalt har svenskt föreningsliv tjänat 319 miljoner på att sälja lotter från ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, under det senaste verksamhetsåret.
– En fantastisk siffra och en ökning med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år, säger vd Hans Sahlin.
Se hela listan över vilka föreningar som sålt mest och hur mycket som har betalats ut till respektive län, idrott, Riksorganisation och förbund.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.