Nån missade att göra hemläxan

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Det bestående intrycket var de gapande tomma läktarna, istället för den i idealfallet utsålda folkfest som visionen kring cupfinalen innebär. Varför gjorde ingen hemläxan?
De var där, de var vittnen till hur inte fler än dryga 3 000 åskådare försökte skapa stämning på Friends Arena. Det gick sisådär... Foto: Nils Petter Nilsson, TT

 

Finalen i Svenska Cupen mellan Elfsborg och Helsingborg på Nationalarenan, Friends Arena, i Solna. Diskussionen efteråt rörde inte så mycket Elfsborgs seger som den skrala publiksiffran på drygt 3 000 åskådare. 

Gäller att vara uppdaterad

I arbetet med att paketera olika sportprodukter eller bygga upp en effektiv kommunikation kring dessa gäller för marknadsföraren att kunna så mycket om sina potentiella konsumenter som möjligt.

Att fortlöpande inhämta relevanta kunskaper kring trender, attityder, konsumtionsmönster och liknande innebär att marknadsföraren har den kontakt med verkligheten som är en grundförutsättning för att lyckas. Det handlar bland annat om att hålla koll på:

 Vem är den potentielle sportkonsumenten?

 När och hur ofta sker köp?

 Varför bestämmer sig sportkonsumenten för att köpa?

Att skapa en bild av köparna

Det handlar för marknadsföraren om att skapa en bild av före detta, nuvarande och eventuellt framtida köpare. Vidare behövs kunskap om beteende- respektive köpmönster, och i samband med detta vilken påverkan som styr beslut om köp samt givetvis även varför köp uteblir.

Om en verksamhet befinner sig i en period av tillväxt eller av nedgång är oväsentligt i sammanhanget. För att kunna utveckla verksamheten och lyckas på sikt är kunskap kring konsumenten av sport lika viktig.

I fallet med cupfinalen har ansvariga inom svensk fotboll beslutat att denna ska avgöras varje år på Friends Arena. Kopplat till beslutet finns en vision att man vill skapa en tradition som ska föra tankarna till t ex England, med utsåld cupfinal på Wembley. 

Fanns det en analys?

Frågan är vilken analys som har gjorts kring förutsättningarna för att visionen ska kunna närma sig verkligheten. Friends Arena tar in maximalt 50 000 åskådare i samband med en fotbollsmatch. 

Nästa fråga är vilken siffra som måste uppnås för att arrangören, det vill säga Svenska Fotbollförbundet, ska känna att evenemanget är lyckat och upplevs som en folkfest. En utsåld arena vore givetvis en underbar dröm, men verkligheten ser högst sannolikt mer eller mindre brutalt annorlunda ut. 

En djupare analys av årets båda finallagens publiksiffror de senaste säsongerna ger en hygglig fingervisning om vilket underlag som fanns för cupfinalen 2014. En viktig del i detta är självklart att analysera mönstret kring resandet till bortamatcher. Utan att ge oss in i en alltför utdragen sifferexercis kan vi konstatera att underlaget för en välbesökt cupfinal saknades.

Hur resonerar åskådaren?

Förra årets final hade bättre förutsättningar eftersom den innehöll ett stockholmslag i form av Djurgården. För motståndet stod ett annat storstadslag, IFK Göteborg, vilket ytterligare lade grunden för bra förutsättningar i termer av publikunderlag. 

Trots detta fylldes inte Friends Arena till hälften. Ett stockholmsderby skulle förmodligen ge en bättre åskådarsiffra, men visionen kring finalen kan knappast bygga på en sådan förutsättning.

Slutligen, efter de här finalerna som exempel, måste några frågor ställas kring Svenska Cupen och beslutet att förlägga finalen till Friends Arena på generell basis:

• Vem är den potentielle sportkonsumenten?

• Varför bestämmer sig sportkonsumenten för att köpa?

• Varför uteblir köpet?

Det hade man kunnat förutse

Vikten av kunskaper kring konsumenten av sport kan inte nog betonas, och i det aktuella sammanhanget råder inget undantag.

Det är ytterst osannolikt att en djupare analys av sportkonsumentens och dennes konsumtionsmönster skulle leda fram till att Friends Arena är det optimala valet av plats för en cupfinal oavsett vilka lag som möts.

Nån borde väl ändå ha gjort den självklara hemläxan.

Anders Ericsson

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.