Nån missade att göra hemläxan

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Det bestående intrycket var de gapande tomma läktarna, istället för den i idealfallet utsålda folkfest som visionen kring cupfinalen innebär. Varför gjorde ingen hemläxan?
De var där, de var vittnen till hur inte fler än dryga 3 000 åskådare försökte skapa stämning på Friends Arena. Det gick sisådär... Foto: Nils Petter Nilsson, TT

 

Finalen i Svenska Cupen mellan Elfsborg och Helsingborg på Nationalarenan, Friends Arena, i Solna. Diskussionen efteråt rörde inte så mycket Elfsborgs seger som den skrala publiksiffran på drygt 3 000 åskådare. 

Gäller att vara uppdaterad

I arbetet med att paketera olika sportprodukter eller bygga upp en effektiv kommunikation kring dessa gäller för marknadsföraren att kunna så mycket om sina potentiella konsumenter som möjligt.

Att fortlöpande inhämta relevanta kunskaper kring trender, attityder, konsumtionsmönster och liknande innebär att marknadsföraren har den kontakt med verkligheten som är en grundförutsättning för att lyckas. Det handlar bland annat om att hålla koll på:

 Vem är den potentielle sportkonsumenten?

 När och hur ofta sker köp?

 Varför bestämmer sig sportkonsumenten för att köpa?

Att skapa en bild av köparna

Det handlar för marknadsföraren om att skapa en bild av före detta, nuvarande och eventuellt framtida köpare. Vidare behövs kunskap om beteende- respektive köpmönster, och i samband med detta vilken påverkan som styr beslut om köp samt givetvis även varför köp uteblir.

Om en verksamhet befinner sig i en period av tillväxt eller av nedgång är oväsentligt i sammanhanget. För att kunna utveckla verksamheten och lyckas på sikt är kunskap kring konsumenten av sport lika viktig.

I fallet med cupfinalen har ansvariga inom svensk fotboll beslutat att denna ska avgöras varje år på Friends Arena. Kopplat till beslutet finns en vision att man vill skapa en tradition som ska föra tankarna till t ex England, med utsåld cupfinal på Wembley. 

Fanns det en analys?

Frågan är vilken analys som har gjorts kring förutsättningarna för att visionen ska kunna närma sig verkligheten. Friends Arena tar in maximalt 50 000 åskådare i samband med en fotbollsmatch. 

Nästa fråga är vilken siffra som måste uppnås för att arrangören, det vill säga Svenska Fotbollförbundet, ska känna att evenemanget är lyckat och upplevs som en folkfest. En utsåld arena vore givetvis en underbar dröm, men verkligheten ser högst sannolikt mer eller mindre brutalt annorlunda ut. 

En djupare analys av årets båda finallagens publiksiffror de senaste säsongerna ger en hygglig fingervisning om vilket underlag som fanns för cupfinalen 2014. En viktig del i detta är självklart att analysera mönstret kring resandet till bortamatcher. Utan att ge oss in i en alltför utdragen sifferexercis kan vi konstatera att underlaget för en välbesökt cupfinal saknades.

Hur resonerar åskådaren?

Förra årets final hade bättre förutsättningar eftersom den innehöll ett stockholmslag i form av Djurgården. För motståndet stod ett annat storstadslag, IFK Göteborg, vilket ytterligare lade grunden för bra förutsättningar i termer av publikunderlag. 

Trots detta fylldes inte Friends Arena till hälften. Ett stockholmsderby skulle förmodligen ge en bättre åskådarsiffra, men visionen kring finalen kan knappast bygga på en sådan förutsättning.

Slutligen, efter de här finalerna som exempel, måste några frågor ställas kring Svenska Cupen och beslutet att förlägga finalen till Friends Arena på generell basis:

• Vem är den potentielle sportkonsumenten?

• Varför bestämmer sig sportkonsumenten för att köpa?

• Varför uteblir köpet?

Det hade man kunnat förutse

Vikten av kunskaper kring konsumenten av sport kan inte nog betonas, och i det aktuella sammanhanget råder inget undantag.

Det är ytterst osannolikt att en djupare analys av sportkonsumentens och dennes konsumtionsmönster skulle leda fram till att Friends Arena är det optimala valet av plats för en cupfinal oavsett vilka lag som möts.

Nån borde väl ändå ha gjort den självklara hemläxan.

Anders Ericsson

Aldrig någonsin har en svensk idrottstrupp med damer backats upp så massivt och till priset av så många miljoner. EM-slutspelet för damer innebär en jättesatsning från Svenska Fotbollförbundet och innebär en upptrappning till rekordnivåer. Men målet är också att erövra ett EM-guld och nå mångmiljonutdelning från Uefa.

Idrotts-Sverige förändras. Vissa sporter ökar i antal utövare, värre är att flera tappar medlemmar. Dessutom förfaller många idrottsplatser och hallar, ett stort antal är i bedrövligt skick.

Men det finns också ett nytt idrotts-Sverige. Som i Sjötorp, samhället vid Vänern där Göta kanal börjar eller slutar.

Elless idrottsförening är modellen för framtiden.

 

I dag startar vår artikelserie om anläggningar

Svensk Elitfotboll blir en av de första enskilda aktörerna från Idrotten att vilja synas i bruset och mediapådraget under Almedalsveckan.  SEF ska tillsammans med elitfotbollens huvudpartner, Unibet, genomföra två seminarier. Ämnena är ”Hur kan idrott och spelbolag jobba ansvarsfullt tillsammans” respektive ”hur ska matchfixning bekämpas”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsföretaget More SPACE tecknar samarbetsavtal med SVT Sport  och växer som ett av landets ledande sponsorföretag.

Det handlar om ett mycket eftertraktat avtal.  More SPACE blir SVT:s partner i minst tre år och får ansvaret  för att sälja programsponsring till SVT:s stora sportevenemang till och med december 2025.

Totalt handlar det om 19 stora sportevenemang med allt från Friidrotts-VM till Fotbolls EM för damer, Fotbolls VM för herrar, Junior VM i ishockey samt Vinterstudion med världscupen i Skidskytte och Ski Classics

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

Kampen om idrott i tv hårdnar. Många aktörer vill  in här.  Senast - ett unikt avtal mellan Expressen och klubbarna i Hockeyallsvenskan – minst 50 matcher ska sändas på försäsongen. Expressen har köpt rättigheterna till ett paket. 

Avtalet är möjligt genom ett samarbete mellan Expressen, Spring Media och klubbarna i Hockeyallsvenskan.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.