Förbunden riskerar att tappa sponsorer

Avtal och åter avtal. Ett papper med skyldigheter och rättigheter. Då vet båda parter vad som gäller och inget nytt fall typ simningens ”kreativa” tjejer uppstår.
Simlandslagets förbundskapten Ulrika Sandmark (fr v), sportchefen Henrik Forsberg och förbundsordförande Ulla Gustavsson vid en pressträff i Stockholm där de ger ytterligare information kring varför Jennie Johansson och Michelle Coleman stoppades från landslagsdeltagande. Foto: Jessica Gow, TT
Annons

 

En vital del av en idrottsorganisations, t ex ett specialidrottsförbunds, arbete är att öka affärsutvecklingen. Dvs förbättra och skärpa försäljningen. 

En viktig del är då att identifiera och slå vakt om rättigheter och möjligheter. Avgörande är att behålla kontrollen över sina produkter.  

Då på reträtt

Under de senaste veckorna har vi kunnat följa den infekterade situationen inom svensk simning, där två i landslaget, Michelle Coleman och Jennie Johansson, på olika sätt har valt att gå emot förbundets sponsorer. 

Hela bilden kring konflikten är för utomstående betraktare inte helt klar, men de båda har bland annat retuscherat en sponsors logotyp på bilder som har lagts upp i sociala medier. 

När förbundet uppmärksammade simmerskornas upprepade brott mot förbundets regelverk blev de inte heller uttagna till kortbane-VM i Kanada. 

Först då valde de båda att slå till reträtt via en gemensam vandring till Canossa.

Allt vanligare

Ett närliggande exempel på samma typ av situation kan vi följa i Norge, där alpinstjärnan Henrik Kristofersen valde att gå sin egen väg och uttalade en vilja att teckna egna sponsorer. Han har hamnat i konflikt med sitt förbund som har förbjudit honom att agera på egen hand. Kristofersens svar blev att bojkotta tävlingar och dessutom stämma sitt förbund. Fortsättning följer, alltså.

De här exemplen är inte unika utan liknande konfliktsituationer finns att hitta på fler håll. Det blir vanligare framöver och ett allt större problem för förbunden. 

Konkurrensen om samarbetspartners blir allt hårdare, dels mellan olika idrotter, men även för idrotten gentemot andra företeelser inom underhållningsindustrin. Att konkurrensen dessutom hårdnar inom en och samma idrott gör inte livet enklare för den som jagar resurser för att bedriva och utveckla sin verksamhet. 

Och har förbundet inte full kontroll över sina produkter lär detta synas i resultaträkningen tämligen omgående. Starka individer kan förvandlas från tillgång till belastning som innebär stora negativa konsekvenser.

Petas ur landslaget

Det är inte bara förbunden som måste fundera på vad olika beslut kan leda fram till. De individer som likt Kristofersen vill gå sin egen väg löper i vissa fall en stor risk. De är beroende av sitt sammanhang för att kunna genomföra en kommersialisering på individuell basis. 

Om egna avtal gör att en idrottare blir mer anonym, kanske inte får ingå i landslaget eller till och med blir avstängd eroderas den enskildes attraktivitet och kommersiella potential betänkligt.

Frågan är hur hårt ett förbund ska gå fram när aktiva väljer att skriva sina egna regler eller att bygga en individuell verksamhet. Hur ser konsekvensanalysen ut på kort respektive lång sikt? Vad är bäst för sporten å ena sidan samt för förbundets verksamhet och utveckling å andra sidan? 

Ska man vara benhårt principfast och proklamera att om man önskar representera sitt land i landslagssammanhang gäller 100 procent och inget annat? Eller finns det utrymme för en gyllene medelväg där man hittar ett förhållningssätt som alla parter inte bara kan acceptera, utan förhoppningsvis även vinner på? 

Jo du, sponsor, nu är det...

Det är inga lätta frågor att svara på, men de kräver likafullt svar. Problemet sätter tydligt ljuset på hur viktigt försäljningsarbetet är i t ex landslagssammanhang, det vill säga hur ett förbund bygger relationen till de aktiva. Optimalt vore givetvis om man kan förhindra att liknande situationer uppstår. Historien straffar den som kommer för sent.

Som i det norska exemplet, det blir en pedagogisk utmaning att förklara för en potentiell (eller befintlig) samarbetspartner hur produkten landslaget egentligen ser ut. ”Jodå, du samarbetar med hela landslaget, fast du har inte tillgång till åkare X, Y och Z. Dessa har egna samarbetspartners som de är lojala mot, inte minst i kraft av gällande avtal. I och för sig ryms bland dessa en konkurrent till dig, men den kommer inte att synas där du är med...” 

Förhandlingsläget är svårt för att inte säga uruselt. Produkten är urvattnad, alternativt tömd på en del attraktivt innehåll, och värdet devalveras i köparens ögon. Allt påverkar prislappen negativt. 

I värsta fall...

I värsta fall är vägen framåt stängd; en idrottsutövare med uttalad stjärnstatus med tillhörande lyskraft kan blockera en hel bransch med sitt personliga avtal. 

I den bästa av världar finnas det en möjlighet förbundet och samarbetspartnern att bygga ut samarbetet, vilket skulle innebära att det i nästa steg omfattar hela landslaget istället för bara en individ. Åter, i den bästa av världar... 

Men i ett negativt scenario kan det lika gärna innebära att en befintlig samarbetspartner ber att tacka för sig, eller att en potentiell samarbetspartner bestämmer sig för att avstå.

Anders Ericsson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Mitt i bedrövelsen kommer glädjebeskedet – RF och Fotbollförbundet  har lyckats skrapa ihop 35 miljoner kronor som delas ut som stöd  i stöd till de allsvenska lagen, Klubbarna i herrallsvenskan får dela på nästan 27 miljoner och de i damallsvenskan får  knappt 3 miljoner.

Är det en ny affärsidé, eller..?För att nyttja entréhallen vid Tegera arena som vaccinationscentral tar Leksands IF 3 000 kr per dag. Några mil bort väljer Smedjebackens kommun  att inte ta en krona i betalning för att att regionen ska kunna använda Barken Arena i samma syfte.

I Jens Linds hyllade TV- dokumentär om Sven Tumba berättas om  en insamlingsstiftelse till förmån för barn och ungdomar i Sydafrika. Målbilden är att utföra en samhällsnyttig insats, bland annat genom att utbilda lärare och bygga skolor i Durban-regionen.

Det officiella namnet var Sven Tumba Sport for Education Insamlingsstiftelse.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Rådgivnings- och revisionsföretaget EY blir ny huvudpartner till Svensk Innebandy. Det signerade avtalet sträcker sig över 2023 och innebär att EY blir huvudpartner för de svenska landslagen, de allsvenska serierna, SM-finalen samt officiell partner för Svenska Cupen. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

IFK Göteborg förstärker truppen med Marek Hamsik – en sensationell övergång och av många betraktad som allsvenskans fräckaste värvning genom tiderna.

 Denoch slovakiske storstjärnan kom till Göteborg på söndagen, undersöktes av läkare på måndagen då han också besökte Kamratgården och skrev sedan på ett sex månader långt kontrakt med IFK.