Att sälja något man inte äger

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Hockeyallsvenskan, Tele2 Arena, Tierp och många andra har gjort samma misstag. Anders Ericsson synar riskerna med rättigheter till exponering och bilder.
Många förbund och klubbar är lockade av erbjuda bilder digitalt till sina supporters. Men det är lätt att glömma att någon äger rättigheterna och det gäller att få till ett avtal. Foto: TT

 

Att arbeta med paketering och försäljning kräver ett antal olika färdigheter. När det handlar om att vara kreativ kan det emellertid ibland bli lite för mycket av det goda. 

Såg ju möjligheter

Viljan att utveckla eller för den delen desperationen på grund av hotet om konkurs kan ställa till det. Detta kan leda till att det som såg ut att bli en intäkt, istället blev en kostnad och dessutom i en direkt jämförelse en större sådan.

Att begripa vad man kan och får sälja inom ramen för sin verksamhet låter enkelt, men det finns klassiska fallgropar. Nyckelordet i sammanhanget är rättigheter.

Hockeyallsvenskan såg en möjlighet till paketering kopplad till kvalet till SHL. Försäljningen ledde till en produkt som ska eller skulle benämnas Meca Hockey Race.

Problemet som uppstår här är att sammanhanget, det vill säga kvalet, liksom namnet på detsamma ägs av någon annan. I detta fall heter ägaren Svenska Ishockeyförbundet. Fortsättning lär följa.

Bilder som inte alls kunde visas

Ett annat exempel på samma typ av problematik dök upp förra året, när en arenaägare i form av SGA ville skapa mervärden till den betalande publiken på plats i Tele2 Arena. Med hjälp av en applikation skulle besökaren i samband med t ex en allsvensk match kunna se olika typer av rörliga bilder såsom direktsändningar och repriser. 

Det de inblandade parterna – SGA, Tele 2 och Cisco – inte reflekterade över var att bara för att man har tekniken på plats för att kunna visa rörliga bilder, innebär inte att man kan göra det. Det handlar om att man i så fall först måste köpa loss rättigheten till de rörliga bilderna.

Dessa ägs i regel av någon annan, och här utgör exemplet allsvenska matcher inget undantag.

Då flöder idéerna

Ett tredje exempel på missriktad kreativitet är den situation som uppstår när en samarbetspartner ska jobba med sitt avtal gentemot en idrottsorganisation som t ex ett idrottsförbund. I avtalet finns möjligheten till aktivering i samband med ett antal publika evenemang. 

Samarbetspartnern väljer då att köpa in tjänster från ett evenemangsföretag, som genast låter kreativiteten flöda. En klassisk problemsituation uppstår gärna i de fall evenemangsföretaget inte har koll på rättighetsläget och lägger x antal timmar på att skapa en aktivering som, skulle det visa sig, landar rakt in i en annan samarbetspartners rättighetsområde. 

Man inser snabbt att detta problem kan växa i flera olika riktningar och skapa en rad tråkiga diskussioner. Dyr tid går förlorad. Om rättighetsläget är klart för samtliga inblandade ska denna situation aldrig behöva uppstå.

Tierp hade hittat en lösning

Ett exempel på hur desperationen att undvika konkurs gör att man är kreativ i överkant landade en gång på mitt bord. Den gången handlade det om Tierp, som skapade en intäktsmöjlighet via försäljningen av klubbens hemmamatcher i Hockeyallsvenskan till den egna kommunen. 

Matcherna skulle visas i kommunens bredbandsnät. Haken man inte ville se i den desperata jakten på pengar var att dessa bildrättigheter redan var paketerade och sålda på central nivå för hela ligan. 

Tierps kreativitet ledde till att klubben, som redan riskerade konkurs, nu stod inför hotet om sanktioner i flera steg. Dels riskerade man den intäkt som kom från ligans försäljning. Dessutom kunde upplägget medföra skadeståndsanspråk från ligans dåvarande exklusiva TV-partner.

Det samlade beloppet skulle vida överstiga den intäkt man kunde räkna in från kommunen.

Använd det ni äger

En av de vanligaste frågeställningarna jag möter från olika idrottsorganisationer, som t ex föreningar och förbund, handlar om vad organisationen i fråga kan paketera och sälja.

Det enkla svaret på generell basis lyder: med början i ert eget varumärke/klubbmärke, er verksamhet inklusive era publika arrangemang – alla rättigheter ni äger. 

Om ni är det minsta osäkra på rättighetsläget, anta inte att det bara är att köra på. Försäkra er om att ni sitter på de rättigheter som krävs för den paketering ni ämnar göra. 

Gör inte mer än det man kan

Detta ställer för övrigt tydliga krav på idrottsorganisationens operativa ledning rörande förmågan att förhandla förmånliga avtal för verksamheten, som t ex hyresavtal med ägaren av idrottsanläggningen/arenan. 

Den typiska svenska idrottsorganisationen är underbemannad när det handlar om försäljningsarbete. Detta understryker tydligt vikten av att lägga den begränsade tid man har på rätt saker.

Att begripa vad man kan och får sälja inom ramen för sin verksamhet är grunden för att lyckas.

Anders Ericsson

Ledningen i allsvenska fotbollsklubben IFKNorrköping ser ett liv efter detta. På måndagen framkom det att klubben klubben har nått en likviditetslösning.

Det  innebärt primärt att föreningens bank, SEB, utökar sitt samarbete med IFK och klubbens koncernbolag

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

Spelaragenter trängs på läktaren. Det är som färdigserverat buffébord. Här går det att göra fynd. Det är villkoren vid  den tredje upplagan av Malmö Trophy, ungdomsturneringen som lockar många av de mest talangfulla 15-åriga fotbollsspelarna i Europa och världen. 

Den 6-8 juni avgörs matcherna på Stadionområdet och bland flera namnkunniga klubbar märks Real Madrid, Hajduk Split, Sporting CP och Olympique Lyon. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

Svenskarna är vana vid att det finns TV-bilder från allsköns idrott, oavset var och när något utspelas . Nu kommer något alldeles unikt.Streamingtjänsten Pluto TV intyroducerar ett samarbete  via All Women’s Sports och Sportkanalen AWSN Network för att dygnet runt kunna sända damsport tillgängligt för svenska TV-tittare – helt gratis dygnet runt. Utbudet ska omfatta  över 2 500 timmar direktsänd damsport årligen

En drömaffär. Öster från  Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.

Han  har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.