Att sälja något man inte äger

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Hockeyallsvenskan, Tele2 Arena, Tierp och många andra har gjort samma misstag. Anders Ericsson synar riskerna med rättigheter till exponering och bilder.
Många förbund och klubbar är lockade av erbjuda bilder digitalt till sina supporters. Men det är lätt att glömma att någon äger rättigheterna och det gäller att få till ett avtal. Foto: TT

 

Att arbeta med paketering och försäljning kräver ett antal olika färdigheter. När det handlar om att vara kreativ kan det emellertid ibland bli lite för mycket av det goda. 

Såg ju möjligheter

Viljan att utveckla eller för den delen desperationen på grund av hotet om konkurs kan ställa till det. Detta kan leda till att det som såg ut att bli en intäkt, istället blev en kostnad och dessutom i en direkt jämförelse en större sådan.

Att begripa vad man kan och får sälja inom ramen för sin verksamhet låter enkelt, men det finns klassiska fallgropar. Nyckelordet i sammanhanget är rättigheter.

Hockeyallsvenskan såg en möjlighet till paketering kopplad till kvalet till SHL. Försäljningen ledde till en produkt som ska eller skulle benämnas Meca Hockey Race.

Problemet som uppstår här är att sammanhanget, det vill säga kvalet, liksom namnet på detsamma ägs av någon annan. I detta fall heter ägaren Svenska Ishockeyförbundet. Fortsättning lär följa.

Bilder som inte alls kunde visas

Ett annat exempel på samma typ av problematik dök upp förra året, när en arenaägare i form av SGA ville skapa mervärden till den betalande publiken på plats i Tele2 Arena. Med hjälp av en applikation skulle besökaren i samband med t ex en allsvensk match kunna se olika typer av rörliga bilder såsom direktsändningar och repriser. 

Det de inblandade parterna – SGA, Tele 2 och Cisco – inte reflekterade över var att bara för att man har tekniken på plats för att kunna visa rörliga bilder, innebär inte att man kan göra det. Det handlar om att man i så fall först måste köpa loss rättigheten till de rörliga bilderna.

Dessa ägs i regel av någon annan, och här utgör exemplet allsvenska matcher inget undantag.

Då flöder idéerna

Ett tredje exempel på missriktad kreativitet är den situation som uppstår när en samarbetspartner ska jobba med sitt avtal gentemot en idrottsorganisation som t ex ett idrottsförbund. I avtalet finns möjligheten till aktivering i samband med ett antal publika evenemang. 

Samarbetspartnern väljer då att köpa in tjänster från ett evenemangsföretag, som genast låter kreativiteten flöda. En klassisk problemsituation uppstår gärna i de fall evenemangsföretaget inte har koll på rättighetsläget och lägger x antal timmar på att skapa en aktivering som, skulle det visa sig, landar rakt in i en annan samarbetspartners rättighetsområde. 

Man inser snabbt att detta problem kan växa i flera olika riktningar och skapa en rad tråkiga diskussioner. Dyr tid går förlorad. Om rättighetsläget är klart för samtliga inblandade ska denna situation aldrig behöva uppstå.

Tierp hade hittat en lösning

Ett exempel på hur desperationen att undvika konkurs gör att man är kreativ i överkant landade en gång på mitt bord. Den gången handlade det om Tierp, som skapade en intäktsmöjlighet via försäljningen av klubbens hemmamatcher i Hockeyallsvenskan till den egna kommunen. 

Matcherna skulle visas i kommunens bredbandsnät. Haken man inte ville se i den desperata jakten på pengar var att dessa bildrättigheter redan var paketerade och sålda på central nivå för hela ligan. 

Tierps kreativitet ledde till att klubben, som redan riskerade konkurs, nu stod inför hotet om sanktioner i flera steg. Dels riskerade man den intäkt som kom från ligans försäljning. Dessutom kunde upplägget medföra skadeståndsanspråk från ligans dåvarande exklusiva TV-partner.

Det samlade beloppet skulle vida överstiga den intäkt man kunde räkna in från kommunen.

Använd det ni äger

En av de vanligaste frågeställningarna jag möter från olika idrottsorganisationer, som t ex föreningar och förbund, handlar om vad organisationen i fråga kan paketera och sälja.

Det enkla svaret på generell basis lyder: med början i ert eget varumärke/klubbmärke, er verksamhet inklusive era publika arrangemang – alla rättigheter ni äger. 

Om ni är det minsta osäkra på rättighetsläget, anta inte att det bara är att köra på. Försäkra er om att ni sitter på de rättigheter som krävs för den paketering ni ämnar göra. 

Gör inte mer än det man kan

Detta ställer för övrigt tydliga krav på idrottsorganisationens operativa ledning rörande förmågan att förhandla förmånliga avtal för verksamheten, som t ex hyresavtal med ägaren av idrottsanläggningen/arenan. 

Den typiska svenska idrottsorganisationen är underbemannad när det handlar om försäljningsarbete. Detta understryker tydligt vikten av att lägga den begränsade tid man har på rätt saker.

Att begripa vad man kan och får sälja inom ramen för sin verksamhet är grunden för att lyckas.

Anders Ericsson

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.