Intensiv granskning av arenaboomen

SvT-sporten har gjort en intensiv granskning av Arenaboomen i ett flertal reportage, där Idrottens Affärers Dan Persson har varit återkommande kommentator. I hans blogg och i kategorin Arena kan du läsa alla artiklar, med alla villkor och förutsättningar runt arenabyggandet.

Se också alla länkar till SvT:s rapportering i slutet av den här texten.

Det är stor pengar i rullning. Bara i Stockholm byggs två arenor för 6 miljarder kronor, men på flera platser i landet har anläggningar för ett par hundra hundra miljoner kronor, och på vissa ställen mer, fått växa upp.

Alltid med en grupp med anhägnare och en grupp med kritiker.

Kommunerna satsar mera

Mitt i den mest intensiva debatten om det vettiga i satsningarna kommer rapporten om att kommunernas stöd till idrotten ökade i år i 67 kommuner. 24 procent av 278 kommuner svarade på Riksidrottsförbundets (RF) enkät och resultatet visade att endast 6 procent av kommunerna som sänkte stödet.

"Det kommunala stödet består inte bara av kontanta bidrag. I de flesta kommuner är stödet i form av idrottsanläggningar ännu viktigare", skriver RF i ett pressmeddelande.

Men övertygelsen om att vägen till framgång är att bygga nytt och stort utgör en bjär kontrast mot larmrapporterna.

Tvingas lämna den flotta anläggningen

Fenomenet gäller också i våra grannländer. I norska Stabaek finns det en magnifik arena som svenskarna har sneglat lite avundsjukt mot.

Men nu kan inte elitklubben stanna kvar där.

- Det visade sig att de kalkyler som man använde som grund för hur många sponsorer, pengar, publik, konserter och evenemang man skulle ha, och hur mycket man skulle tjäna, var för optmistiska, säger Stabaekledaren Ingebrigt Steen Jensen till SVT Sport.

Om Stabaek flyttar till sin gamla arena måste den renoveras för minst 50 miljoner kronor. Men det blir ändå billigare att spela där jämfört med den flotta arenan.

Nytt Scandinavium för 2 miljarder

Arenakriget i Stockholm med två nybyggen är en del av debatten. En annan gäller Göteborg där de tre stora arenorna gör en sammanlagd förlust på närmare 100 miljoner kronor per år.

I ”Evenemangsstaden Göteborg” finns också frågor. Rapporten om kostnaderna kommer mitt i funderingarna runt ett nytt Scandinavium, där kostnadskalkylen börjat närma sig 2 miljarder kronor.

- Göteborg kan inte vara enda stad i landet som skattefinansierar nya arenor. En förutsättning för projektet är privat kapital, tycker jag. Kommunen kan stå för annat, säger kommunalrådet Jonas Ransgård (M) till GP och då avser han mark och tycker samtidigt att ”någon annan” kan stå för driften.

Gamla Ullevi läcker

En projektgrupp ska presentera ett förslag till nya Scandinavium om ungefär ett år. Arenan ska byggas i samma område som dagens Scandinavium och är tänkt att också kompletteras med butiker, hotell, restauranger etc

- Vi är överens om att våra arenor tillför andra värden till stan. Och det är okej att de går med förlust så länge vi vet med hur mycket. Ullevi och Scandinavium håller ju sig ändå inom budget, konstaterar Jonas Ransgård.

Gamla Ullevi  står för det största underskottet och ett årligt minus blir alltid större än prognosen.

Här finner du mer läsning

Klicka dig in på Arena eller se Dan Perssons krönikor så hittar du ännu mera läsning. Här är ytterligare några länkar:

Lars-Åke Lagrell till mottattack

Arenakrig i Stockholm

En oro även bland ansvariga

Kommunerna arga inför alla krav

Göran Lantz (inte verifierad)

mån, 2011-10-31 11:53

1. Motsägelsefull debatt

Det finns en stor form av motsägelser i debastten av arenor. Det konstateras att det finns inga arenor av det här slaget som kan drivas med vinst, men samtidigt sägs från flera håll att det vore bättre att arenor byggs med privat kapital istället för med kommunala skattepengar. Men om arenor av det här slaget går med förlust, hur ska man kunna tro att det finns privat kapital som vill bygga och driva dem? Det är bara kommuner som kan driva arenor med förlust, för att sedan (ofta i glädjekalkyler) motivera arenan i ökade skatteintäkter, turistekonomisk effekt och liknande. En privat aktör har inga såna gungor och karuseller, den har inga kringintäkter och effekter som väger upp förlusten. Den privata arenan måste gå med vinst, punkt slut.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.