Känner ett pirr och en förväntan

Göteborg är sig inte riktigt lik utan ett myllrande evenemangsutbud och alla besökare som lyfter staden. Jag vet att hotellen, restaurangerna och övriga näringsidkare känner precis likadant. 

Det känns nästan overkligt. Över ett år av tomma arenor. Förhoppningsvis ska vi aldrig att uppleva detta igen.

Men i dag är det fest  Göteborg fyller 400 år. Vi är på väg att öppna. Liseberg slog upp portarna på torsdagen, vi på Scandinavium är på väg att göra det samma. Och framtidstron är stor.

Annons

Den 6 mars förra året spelade Miriam Bryant i Scandinavium inför 6 800 hängiva fans. Dagen efter mötte Frölunda HV71 i en utsålt arena med 12 044 åskådare. Efter det genomfördes några enstaka hockeymatcher inför 50 personer. Därefter har ingen publik tillåtits. Men vi har genomfört evenemang utan publik.  Vi ser framåt med förväntan.  För egen del ser vi en evenemangskalender som nu stadigt fylls på med nya evenemang förutom de redan framflyttade. 

Bokar artister

Förra veckan blev både Zara Larsson och Molly Sandén klara för Scandinavium. Det ser riktigt lovande ut och vi alla har mycket att ta igen efter mer än ett år av stiltje. 

Vi vet genom olika undersökningar att publiken saknar liveupplevelser och jag tror inte det blir några som helst problem att fylla arenorna framöver. Jag tror snarare det kan bli en utmaning att få plats med alla artister som vill ut på turné och möta sin publik. 

Men till skillnad mot folktomma arenor är det ett angenämt problem för oss som arenaoperatör.

Jag har arbetat på Got Event sedan 2014. Det är sju år sedan men förutom pandemin har det inte varit några år av kris även om utmaningar funnits längs vägen. 

Vi som får lov att vara en del av upplevelseindustrin är lyckligt lottade. Det finns så mycket glädje, kreativitet och magi. Under dessa snart sju år har jag fått uppleva många fantastiska evenemang och många fantastiska människor. Allt från vårt eget årligen återkommande ridsportevenemang Gothenburg Horse Show till Håkan Hellströms utsålda konserter på Ullevi. Det är ståpäls varje gång. 

Konserten vi aldrig glömmer

Jag imponeras av hur transformationen sker mellan olika evenemang, publikatmosfären och hur allt är möjligt. Även det mest oväntade kan hända i live. Jag glömmer aldrig konserten med Foo Fighters 2015 när sångaren David Grohl trillade av Ullevis scen, blev gipsad men kom tillbaka och genomförde konserten. Den initiala paniken som snabbt ersattes av aktion i kulissen, fick läget under kontroll och konserten kunde fortsätta. 

”The show must go on!”  Det var en mäktig upplevelse.

Men nu är det över ett år sedan vi senast välkomnade publik på evenemangen och någonstans kan man känna sig lite ringrostig. Som tur är har vi kunnat hålla igång mer än 250 evenemang i fotboll och hockey även om publiken saknats. 

Men som vi längtar. Det börjar redan nu sprida sig ett pirr och förväntan i korridorerna. Vi är redo.

Något som också bidrar till en positiv framtidstro är Göteborgs återupptagna planer på att ersätta bland annat multiarenan Scandinavium. Jag vet ärligt talat inte vilken gång i ordningen det är men denna gång hoppas jag verkligen det leder hela vägen fram till ett beslut. Jag har stor respekt för utmaningen. Det handlar om stora investeringar men göteborgarna är verkligen värda en ny arena. 

Göteborg är en evenemangsstad och ska vi fortsätta att vara det krävs även en modern infrastruktur. Nu måste jag i och för sig berömma Scandinavium för arenan fungerar förvånansvärt bra även 2021. 

En atmosfär i världsklass

Alla som byggt arenor vet hur svårt det är, i synnerhet om många olika intressen och önskemål ska kunna tillgodoses. Visst, Scandinavium har med dagens mått vissa begränsningar när det gäller logistik och takhöjd men när det väl är dags för nedsläpp eller konsertstart är atmosfären i världsklass. 

Arkitekten Poul Hultberg med medhjälpare gjorde ett enastående jobb 1971, vilket Göteborg och göteborgarna har haft stor glädje av. Historiken talar för sig själv med alla artister och mästerskap som lockat miljontals besökare till arenan. Det ska vi vara glada för. 

Fram tills en ny arena står färdig kommer 50-årsjubilerande Scandinavium att fortsätta leverera magiska ögonblick. Vi är redo för återstart, the show will go on!

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Världsstjärnan Annika Sörenstam fortsätter att ge tillbaka till golfen. Just nu pågår den nionde upplagan av ANNIKA Invitational Europe och ANNIKA Cup på Isaberg Golfklubb i Småland, 15-17 juni. Ett samarrangemang med Svenska Golfförbundet där Annika frikostigt bjuder på sig själv och tips ur sin långa och framgångsrika karriär till morgondagens stjärnor inom damgolfen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.