Gör nu slut på den trista verkligheten

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

2020 blev ett förlorat år - nu behövs rätt förutsättningar för omstart med publik. Nu hoppas vi att regeringen lyssnar på branschen och ger oss möjlighet att successivt välkomna publik på evenemangen. Vi är redo och vi är övertygade om att publiken är redo. Sakta men säkert vill vi komma igång.

Scandinavium gör sig som tom och tyst

Nu har det gått ett år sedan pandemin svepte in över Sverige. Både arenor och stora delar av övriga samhället fick snabbt stängas ner. Den 11 mars fick 500 personer gå på ett evenemang för att två veckor senare begränsas ytterligare till endast 50 personer. 

Sedan Frölunda Indians match mot HV71 här i Göteborgden 7 mars förra året har i princip ingen publik kunnat besöka någon av våra nio arenor.

Då, 90 evenemang med 350 000 besökare

För oss och våra arrangörer har det varit förödande. De två första månaderna förra året genomfördes 90 evenemang med ungefär 350 000 besökare. 

Resterande del av året genomfördes ytterligare 170 evenemang. Helt utan publik. Inklusive konsekvensen av stängda restauranger, barer och loger. Det får naturligtvis stora konsekvenser när vi som arenaoperatör måste upprätthålla en stor del av verksamheten samtidigt som intäkterna i princip försvinner helt. Ishockey- och fotbollsföreningarna går så klart miste om ännu större summor.

Korttidsarbete har varit en livlina för många. Jag är också glad att vi lyckades ställa om internt så kostnader kunde kapas i tid. Klubbarna fick hyresfritt vilket vi i vår tur fått kompensation för från Göteborgs Stad.

Något som inte lyfts fram så ofta är vilka konsekvenser “publikfria” evenemang får för Göteborg som stad och region. Förutom den uppenbara förlusten av turistekonomiska effekter i miljardklassen påverkar det även jobbtillfällen och människors mentala hälsa. När inga evenemangsturister kommer till Göteborg och bor på hotell, äter på krogar eller shoppar i butiker märks det direkt. Got Events bidrag till stadens turistekonomiska omsättning brukar beräknas till drygt 1 miljard kronor. I Göteborg är det bara giganterna Svenska Mässan och Liseberg som matchar den siffran.

Vi kan ta två exempel, ett från kulturens värld och ett från sportens värld, Melodifestivalen och det årligen återkommande världsevenemanget Gothenburg Horse Show.

Melodifestivalen har genomförts i Scandinavium sedan 2003 och lockade förra året över 25 000 besökare till Scandinavium. 64 procent var turister som spenderade omkring 30 miljoner kronor i samband med sin vistelse i staden. I år blev det ingen Melodifestival i 50-årsjubilerande Scandinavium. Det var tomt och tyst.

Gothenburg Horse Show har sedan 1977 levererat makalösa ridsporttävlingar i Scandinavium. Under 2020 hann vi faktiskt genomföra evenemanget. Då vallfärdade 70 000 entusiastiska hästfans till arenan för att uppleva magi i manegen. Nästan 80 procent av besökarna var turister vilket innebar cirka 70 miljoner i turistekonomiska intäkter. I år genomförs visserligen tävlingarna mellan den 31 mars och 4 april men vi saknar 70 000 besökare och deras påverkan på staden.

Missar gemenskap och  stämning

Utöver att Göteborg blir fattigare på både upplevelser och intäkter blir det alltså inte heller några arbetstillfällen för alla de som normalt jobbar bakom kulisserna eller för våra egna timanställda medarbetare. Under ett vanligt år har vi till exempel 600 timanställda medarbetare på lönelistan.

Men pengar är långt ifrån allt. Vi vet att publiken saknar liveevenemang och att fotbollsfansen längtar efter att se sitt favoritlag på Gamla Ullevi eller Bravida Arena. Undersökningar visar att människor helt enkelt mår lite sämre av att inte få uppleva den gemenskap, stämning och starka känslor som ett publikevenemang skapar.

Därför är det så oerhört viktigt att reglerna för att kunna öppna arenorna för publik igen blir logiska, transparenta och anpassade till verkligheten. Den kanske viktigaste faktorn är att tillåta ett publiktak utifrån arenans totala kapacitet istället för ett maxtak som gäller oavsett storlek på arenan. Självklart ska bedömningen ta hänsyn till aktuell smittspridning och de åtgärder som arrangören kan vidta för att genomföra evenemanget på ett säkert sätt.

Vi har under hela 2020, tillsammans med övriga branschen och våra olika arrangörer, förberett arenorna för säkra evenemangsupplevelser. Till exempel genom att fokusera på publikflöden vid utsatta områden som entréer, toaletter, restauranger och kiosker. Allt för att minimera risken ansikte mot ansikte-situationer.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Sportchefen Daniel Andersson och klubbdirektören Niclas Carléntycker att livet är  ganska behagligt just nu.Malmö FF fortsätter att förstärka sin maktposition inom svensk fotboll. Om MFF besegrar Rangers i dubbelmötet finns 90 miljoner inom räckhåll. Det är bara början på utbetalningarna om framgångarna fortsätter.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Svenska Tennisförbundet har hamnat i en synnerligen annorlunda och motsägelsefull situation. Förre elitspelaren Andreas Vinciguerra och hans partners lämnade ett mycket tilltalande erbjudande värt inte mindre än 6.5 miljoner i avsikt att förbättra villkoren för landets främsta ungdomsspelare.

-Jag presenterade villkoren i mars. Vi skulle stå för allt, funktionärer, spelplats och vi vi är beredda attt ge en bankgaranti för att visa att pengarna är reserverade, berättar Andreas.

- Nu är vi i augusti och har ännu inte fått ett svar!

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.