Gör nu slut på den trista verkligheten

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

2020 blev ett förlorat år - nu behövs rätt förutsättningar för omstart med publik. Nu hoppas vi att regeringen lyssnar på branschen och ger oss möjlighet att successivt välkomna publik på evenemangen. Vi är redo och vi är övertygade om att publiken är redo. Sakta men säkert vill vi komma igång.

Scandinavium gör sig som tom och tyst

Nu har det gått ett år sedan pandemin svepte in över Sverige. Både arenor och stora delar av övriga samhället fick snabbt stängas ner. Den 11 mars fick 500 personer gå på ett evenemang för att två veckor senare begränsas ytterligare till endast 50 personer. 

Sedan Frölunda Indians match mot HV71 här i Göteborgden 7 mars förra året har i princip ingen publik kunnat besöka någon av våra nio arenor.

Då, 90 evenemang med 350 000 besökare

För oss och våra arrangörer har det varit förödande. De två första månaderna förra året genomfördes 90 evenemang med ungefär 350 000 besökare. 

Resterande del av året genomfördes ytterligare 170 evenemang. Helt utan publik. Inklusive konsekvensen av stängda restauranger, barer och loger. Det får naturligtvis stora konsekvenser när vi som arenaoperatör måste upprätthålla en stor del av verksamheten samtidigt som intäkterna i princip försvinner helt. Ishockey- och fotbollsföreningarna går så klart miste om ännu större summor.

Korttidsarbete har varit en livlina för många. Jag är också glad att vi lyckades ställa om internt så kostnader kunde kapas i tid. Klubbarna fick hyresfritt vilket vi i vår tur fått kompensation för från Göteborgs Stad.

Något som inte lyfts fram så ofta är vilka konsekvenser “publikfria” evenemang får för Göteborg som stad och region. Förutom den uppenbara förlusten av turistekonomiska effekter i miljardklassen påverkar det även jobbtillfällen och människors mentala hälsa. När inga evenemangsturister kommer till Göteborg och bor på hotell, äter på krogar eller shoppar i butiker märks det direkt. Got Events bidrag till stadens turistekonomiska omsättning brukar beräknas till drygt 1 miljard kronor. I Göteborg är det bara giganterna Svenska Mässan och Liseberg som matchar den siffran.

Vi kan ta två exempel, ett från kulturens värld och ett från sportens värld, Melodifestivalen och det årligen återkommande världsevenemanget Gothenburg Horse Show.

Melodifestivalen har genomförts i Scandinavium sedan 2003 och lockade förra året över 25 000 besökare till Scandinavium. 64 procent var turister som spenderade omkring 30 miljoner kronor i samband med sin vistelse i staden. I år blev det ingen Melodifestival i 50-årsjubilerande Scandinavium. Det var tomt och tyst.

Gothenburg Horse Show har sedan 1977 levererat makalösa ridsporttävlingar i Scandinavium. Under 2020 hann vi faktiskt genomföra evenemanget. Då vallfärdade 70 000 entusiastiska hästfans till arenan för att uppleva magi i manegen. Nästan 80 procent av besökarna var turister vilket innebar cirka 70 miljoner i turistekonomiska intäkter. I år genomförs visserligen tävlingarna mellan den 31 mars och 4 april men vi saknar 70 000 besökare och deras påverkan på staden.

Missar gemenskap och  stämning

Utöver att Göteborg blir fattigare på både upplevelser och intäkter blir det alltså inte heller några arbetstillfällen för alla de som normalt jobbar bakom kulisserna eller för våra egna timanställda medarbetare. Under ett vanligt år har vi till exempel 600 timanställda medarbetare på lönelistan.

Men pengar är långt ifrån allt. Vi vet att publiken saknar liveevenemang och att fotbollsfansen längtar efter att se sitt favoritlag på Gamla Ullevi eller Bravida Arena. Undersökningar visar att människor helt enkelt mår lite sämre av att inte få uppleva den gemenskap, stämning och starka känslor som ett publikevenemang skapar.

Därför är det så oerhört viktigt att reglerna för att kunna öppna arenorna för publik igen blir logiska, transparenta och anpassade till verkligheten. Den kanske viktigaste faktorn är att tillåta ett publiktak utifrån arenans totala kapacitet istället för ett maxtak som gäller oavsett storlek på arenan. Självklart ska bedömningen ta hänsyn till aktuell smittspridning och de åtgärder som arrangören kan vidta för att genomföra evenemanget på ett säkert sätt.

Vi har under hela 2020, tillsammans med övriga branschen och våra olika arrangörer, förberett arenorna för säkra evenemangsupplevelser. Till exempel genom att fokusera på publikflöden vid utsatta områden som entréer, toaletter, restauranger och kiosker. Allt för att minimera risken ansikte mot ansikte-situationer.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Handbollslandslaget har snittlön på 678 000 kr 

Det är skillnad på folk och folk, inte minst ekonomiskt i idrottens värld.

 Svensk handboll, med sikte VM-final i Tele 2 söndagen den 29 januari, spelar i helt annan division än Janne Anderssons fotbollslandslag eller Sam Hallams Tre Kronor.

SVT direktsänder upp mot 60 timmar från SM-veckan i Skövde som pågår mellan 31 januari och 5 februari. Uppe på Billingen, där också längdskidtävlingarna avgörs, kommer SVT att ha en studio med Maria Wallberg som programledare. Alla de stora svenska stjärnorna, med den nyblivna Tour de Ski-vinnaren Frida Karlsson väntas vara på plats för att tävla.

Förmågan att utveckla och förnya ett arrangemang brottas åtskilliga förbund och klubbar med. Vanans makt får gärna övertaget och nästa tävling, cup eller event blir en kopia av föregående, trots att många suckar uppgivet. Människor är trygga i ett traditionellt tänkande. 

Men det finns undantag. Som Rally Sweden, unikt i VM-cirkusen med att ha en nostalgitävling insprängd i WRC-schemat – och dessutom på samma specialsträckor som “värstingbilarna”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Luftslott – eller en seriös satsning? Framtiden ger svar.

Hamburgerkedjan Brödernas intåg i Hockeyettan-laget Väsby IK, rör upp känslor i hockey-Sverige.  Högst ropade Aftonbladet som skrek i falsett att Väsby har ”sålt sin själ, falskhet & tjuveri”

Riksdagen har fattat beslut i fråga om propositionen om en förstärkt spelreglering. 

– Sammantaget väldigt positivt för våra allmännyttiga lotterier, säger Hans Sahlin, vd på Folkspel och ordförande i SVALO (Sveriges Allmännyttiga Lotterier).

Vid årsskiftet 2018-2019 förändrades finansieringen av Sveriges Television (SvT), Sverige radio (SR) och Utbildningsradion (UR).  Sedan 1/1 2019 bokförs TV-licensen  eller public service- avgiften på varje svensk medborgares skattsedel. Beloppet är 1 300 kr/person årligen och är reducerat för personer med låga förvärvsinkomster.

Lagändringen är bakgrund till en skarp mediadebatt om OS, och Jan Scherman, tidigare vd på TV 4 har levererat besk kritik av SvT:s inköp av rättigheter för de olympiska spelen 2026-2032.

1 372 298 263 kronor, 121 miljoner euro i klartext,  - för köp av en fotbollsspelare, Det väcker reaktioner inte bara i fotbollvärlden. Och den berörde, argentinaren Enzo Fernández fyllde 22 år  så sent som för en dryg vecka sedan och får nu pressen att leverera i sin nya klubb, Chelsea.