Förtydligat branschen och affärslogiken

Evenemangsnäringen har vuxit sig väldigt stark de senaste decennierna och är en viktig del av Göteborgs identitet och näringsliv. Evenemang skapar minnen för livet, ger livskvalitet och skapar sysselsättning åt bland annat unga och nya göteborgare. 2020 skulle bli århundradets rekordår med nio slutsålda spelningar på Ullevi, EM i handboll, laddade och vinstsugna hemmalag, ungdomsturneringar och mycket, mycket mera. Vem hade kunnat ana att 2020 skulle bli så totalt annorlunda?

Drömmen för både besökare och hallägare.
Annons

Den 11 mars infördes publikbegränsning på 500 personer, följt av max 50 personer den 29 mars. Sedan dess har inget varit sig likt och året har handlat om krishantering, planering och revidering, men faktiskt även om utveckling.

 Året har varit utmanande för alla med snabba svängningar mellan hopp och förtvivlan. Känslorna har varit många; från frustration till lätt uppgivenhet i all ovisshet. Men framförallt slås jag av hur en kris också svetsar samman och att vi är mer tacksamma för det som vi i vanliga fall tar för givet. 

Tacksam över mycket

I alla fall känner jag en stor tacksamhet trots allt när jag nu ska försöka summera det som inte blev århundradets rekord år utan istället ett historiskt krisår för hela världen. Jag är väldigt tacksam över att vi i bolaget varit förskonade från svår sjukdom med få insjuknade i pandemin. 

Jag är tacksam över att arbeta i en bransch och organisation som är van vid att hantera olika projekt, utmaningar och omställningar även i vanligt fall. Rutinerna kom snabbt på plats, i vissa fall var vi snabbare med åtgärderna än Folkhälsomyndigheten. Evenemang kan låta som glam och glamour, men alla vi som arbetar i branschen vet att det i synnerhet handlar om säkerhet och logistik. Riskanalyser och åtgärder är en naturlig del i vårt dagliga arbete. 

Jag är tacksam för att vi fick ett starkt första kvartal med EM i handboll, Gothenburg Horse Show, konserter, hockey och full aktivitet i bad- och övriga anläggningar. Det gav oss ett starkt ekonomiskt utgångsläge. 

Jag är tacksam över vår organisation och alla kollegor som snabbt ställde om till krisläge, covidanpassade arenor och tjänster samt löpande har hanterat olika utmaningar på bästa vis. Dessutom har vi tagit stora kliv framåt i digitaliseringen och har också flera intressanta utvecklingsprojekt i gång. Jag är väldigt glad att vi har en mångsidig arenapark där vi kunnat hålla igång förenings- och badverksamheten nästan hela året. Det har betytt mycket för göteborgaren, ung som gammal.  

Från globalt till enskilt

Nationellt har krisen fört oss i branschen ännu närmare varandra. Evenemangsnäringen är lika stor som många tillverkande industrier, men vi består av allt från stora globala koncerner till föreningar och enmansföretag. Vi har väldigt olika förutsättningar men behöver varandra för att det ska bli upplevelser och evenemang. Så ser vår verkstad ut. 

Tyvärr är vi inte lika enkla att mäta eller synliggöra varför det kan vara svårt för beslutsfattare att förstå hur näringen hänger ihop och hur den påverkas av olika beslut. 

En stor del av året har bestått i att förklara och förtydliga hur branschen och dess affärslogik fungerar. Jag är väldigt tacksam över alla nya och gamla branschkollegor samt hur alla slutit upp. Vi har sedan i somras haft veckoavstämningar och tät dialog. 

Tillsammans har vi arbetat för att öka beslutsfattarnas kunskap om branschens utmaningar och behov av delaktighet i besluten kring att åter kunna öppna upp för evenemang. Vi har agerat tillsammans och med omtanke om varandra och det ekosystem vi tillhör.

 Ett visst resultat har uppnåtts under året, men jag är samtidigt förundrad över att den bransch som genom direkta lagregleringar direkt stängdes ner inte har fått ett mer riktat fokus och en direkt dialog. Obegripligt och riktigt oroande. 

Genom vår branschorganisation European Arena Association har vi också en god inblick i hur andra länder hanterat branschen under pandemin, där det finns både bra och lite mindre bra exempel som Sverige kan lära av. Låt oss i branschen bara vara med i dialogen!  

 Ja, 2020 har präglats av ständiga förändringar. Jag vill tro att det kommer något bra ur varje kris och att förändring också kan leda till förbättring. Vi har i bolaget parallellt haft fokus på Framtidens Magiska Ögonblick och tillsammans ringat in ett antal fokusområden inom vilka det nu pågår spännande utvecklingsprojekt. Det kommer att bli riktigt bra!  

Scandinavium fyller 50 år

 Under året har vi också besvarat uppdraget från kommunfullmäktige kring finansiella risker kopplade till arenorna, där vi pekar på ett antal utmaningar som arenorna står inför, bortsett från pandemin. År 2021 fyller Sveriges första multiarena Scandinavium 50 år. En arena som har besökts av 28 miljoner människor, sett otaliga världsstjärnor och mästerskap, men som behöver lite kärlek för att kunna fortsätta leverera magiska ögonblick till göteborgare och tillresta. 

Vad skulle vara finare att få i födelsedagspresent än ett arenabeslut? Och vem vet, kanske kan det bli så då den politiska dialogen åter tar fart.

 Pandemin kommer att pågå och framförallt påverka oss ett tag till och även om arenorna är stängda i nuläget så är längtan hos publiken kvar. Är det något vi har lärt oss i år så är det vilka fördelar det digitala har, men också vilket oersättligt värde som finns i det mänskliga mötet. Längtan efter live är stor.

 Själv längtar jag efter Håkan, hästar och hockey!

Lotta Nibell

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sex nyförvärv presenteras - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen.  

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

2020 vann Umeå en överlägsen seger .Nu är det klart vilka 37 kommuner som  som har klarat grundkriteriet och är med och slåss om titeln Sveriges bästa idrottsstad 2021.I år tillkommer två kommuner som aldrig tidigare klarat grundkriteriet; Vänersborg och Mölndal. Däremot försvinner fyra kommuner som var med i omröstningen ifjol; Boden, Falkenberg, Gotlands kommun och Kalmar. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.