Alternativ till ett förnyat Ullevi

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

När Sverige skulle arrangera VM i fotboll 1958 behövdes fler och nya arenor bland annat i Malmö och Göteborg.

Och undan gick det. Göteborgs kommunfullmäktige tog ett första inriktningsbeslut i november 1955. I juni året efter togs det formella beslutet att bygga.

Pandemin har gett tid för reflektion och inte minst funderingar kring framtidens magiska ögonblick. Göteborg har många men också flera äldre arenor. Ullevi är en av de äldsta Lekens och minnenas plats. .Stor och ståtlig med sina pyloner om är något bedagad. Visst står det en hel del modernisering på önskelistan

Ullevi tillkom till fotboll-VM 1958, och har

Arkitektbyrån Jaenecke & Samuelson fick det prestigefyllda uppdraget att rita Nya Ullevi. Duon hade en rad spännande byggnader på sitt cv och uppfattades kunna kombinera funktionalism med ett uttrycksfullt formspråk. Våren 1958 stod Ullevi klar och grunden till evenemangsstaden Göteborg var därmed lagd.

Sedan dess har otaliga stjärnor från sportens och musikens värld passerat. Rekord efter rekord har satts och miljontals minnen har skapats i folkhaven. Under många årtionden har Ullevi varit en stor och stadig ikon mitt i hjärtat av Göteborg.

 Älskad och ifrågasatt

Älskad av många, ifrågasatt av andra. Debatten för eller emot rivning var högst aktuell efter att Bruce Springsteen fått både byggnad och lera att svänga 1985. Det politiska beslutet blev till slut att grundförstärka och på köpet tillkom ett garage. Ett klokt beslut om du fråga mig men då är jag ju självklart partisk.

Grundförstärkningen var visserligen en omfattande investering men under arenans livstid har ändå förhållandevis få större investeringar gjorts, trots att troligen både dagens evenemangsinnehåll och publikens förväntan skiljer sig från förväntningarna på 50-talet. Den initiala byggkostnaden för Ullevi landade på 30 miljoner kronor, vilket omräknat till dagens penningvärde motsvarar knappt 400 miljoner. Mycket pengar ja visst, men väldigt lite i arenasammanhang. Särskilt om man vill bygga Nordens största konsertarena.

Ullevi har fått sitt namn från spelens och lekens gud Ull i den fornnordiska mytologin. Under pandemin har det blivit väldigt tydlig vilken betydelse olika mötesplatser har för vårt välbefinnande. Särskilt platser där människor kan mötas ”på riktigt”. Där gemensamma intressen förenar olikheter som ålder, bakgrund och så vidare.

Vi fokuserar ofta på ekonomi och vad saker och ting kostar. Men värden kan ju uppstå i olika former, inte bara i kronor. Hur mycket är det värt att kunna uppleva världens stjärnor här på hemmaplan i lilla Göteborg? 

Framtiden, då?

Må gott ihop med gamla och nya vänner? Eller att någon hittar till föreningsgemenskapen istället för andra kretsar? Kanske också får sitt första jobb? Inspireras till stordåd och/eller får upp ögonen för samhällsviktiga frågor?

Pandemin har gett tid för reflektion och inte minst funderingar kring framtidens magiska ögonblick. Göteborg har många men också flera äldre arenor. Ullevi är en av de äldsta. Stor och ståtlig med sina pyloner om är något bedagad. Visst står det en hel del modernisering på önskelistan men kikar vi på leveransen så är Ullevi ”still going strong”. Och så många olika värden Ullevi har levererat sedan 1958. I det här sammanhanget kanske det passar att använda begreppet glädjekalkyl?

På vårt kontor ligger en bok som togs fram när Ullevi firade 50 år. Det är ju några år sedan men titeln är genial: ”Ullevi-de första 50 åren”. Känn på den. Andas både historia och framtidslust, eller som en god vän uttrycker det: nyckeln är tradition med förnyelse. Vi blickar framåt och har en önskan och vision om att Ullevi ska stå stadigt även fragment. Men självklart också följa tidens krav och utvecklas successivt. Ett första steg är att vi ihop med vår fastighetsägare har en idé om hur området runt Ullevi kan uppgraderas. Marken behöver ändå underhållas men skulle kunna få en annan utformning och funktion som skulle göra det bättre under evenemang men också i stadens vardag. Skapa liv och rörelse med utrymme för spontanitet. Dessutom behövs ingen biljett utan platsen är tillgänglig för alla.

Inga beslut är fattade och finansieringen återstår. Nu är vi där igen, kronor och ören.

Arenaekonomi är en sak men jag skulle hellre vilja att vi pratar om samhällsekonomi och vad vår bransch kan bidra med. År efter år. Och då menar jag inte bara turistekonomiskt utan hur kan vi bidra till ett hållbart samhälle. På riktigt.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.