- Snårig och otidsenlig lagstiftning

I väntans tider… Det brukar i alla fall i min värld betyda en oerhörd längtan efter något väldigt speciellt. Och gärna lite spännande. Ett barns ankomst, den nya hundvalpen eller den hett efterlängtade drömresan. För min del kan det vara den mycket speciella känslan av pirr i hela kroppen minuterna innan bandet eller artisten kliver in på ett fullsatt Ullevi.

Scandinavium brukar vara som en kokande kittel när Frölunda spelar. Kontrasten till dagens tystnad är markant
Annons

I år har begreppet ”i väntans tider” dock fått en helt ny innebörd. I mitten av mars stannande vardagen och livet upp. Vi har allt sedan dess försökt planera, parera och navigera i en väldigt annorlunda värld. 

30 år gamla regler

Vår bransch har drabbats oerhört hårt. Både av pandemin men dessvärre också av en snårig och otidsenlig lagstiftning.

Efter att ha arbetet nästan 30 år inom besöksnäringen är jag tyvärr inte förvånad. Regelverket är många gånger utformat utifrån en storskalig tillverkande industri. Det säger sig självt att en tjänsteintensiv bransch som inkluderar aktörer av olika format, storlek och juridisk form inte passar in där.

Däremot hade jag nog väntat mig att kunskapen om branschens struktur, näringsmässiga omfattning och betydelse skulle varit större bland våra beslutsfattare. Här finns utrymme för viss självrannsakan och i efterhand borde vi ha jobbat mer strategiskt med att höja kunskapsnivån. 

Lätt att vara efterklok

Men efterklokhet är alltid enkelt. Krisen har svetsat samman oss aktörer i branschen och nu hjälps vi åt att öka kunskapen om upplevelsenäringens ”ekosystem”. Det är positivt. Nu önskar vi att regeringen hörsammar behovet och agerar. Vi klarar inte väntans tider mycket längre.

Uppdraget som regeringen gett till Folkhälsomyndigheten att analysera möjligheterna för förändringar av förbudsförordningen är bra. 

Detsamma gäller att myndigheten löpande ska se över och vid behov anpassa allmänna råd eller rekommendationer för hur olika typer av arrangemang ska kunna genomföras på ett säkert sätt. 

Vi är också nöjda med att uppdraget ska utarbetas i nära dialog med företrädare för berörda sektorer.

Den tiden finns inte

Det som däremot oroar mig är tidshorisonten. Så här skriver regeringen: ”Uppdraget ska inledningsvis redovisas den 1 november respektive den 1 december 2020. Därefter ska uppdraget redovisas senast den 15:e varannan månad med start i januari 2021, eller mer frekvent vid behov med anledning av det epidemiologiska läget, så länge förordningen om förbud mot att hålla allmänna sammankomster och offentliga tillställningar gäller.”

I väntans tider får i år en helt ny betydelse. Jag tror att väldigt få företagare, oavsett bransch, skulle kunna driva sin verksamhet hållbart utifrån dessa förutsättningar. 

’Det vi behöver är en långsiktig planeringshorisont för att kunna fatta kloka beslut och orka hålla verksamheten igång. Vi ställer oss helhjärtat bakom den svenska strategin och har förtroende för smittskyddsexpertisen men låt oss hjälpas åt att ta fram en konkret plan där ett successivt öppnande tillåts - utan att öka smittspridningen.

I förra veckan presenterade Göteborgs destinationsbolag, Göteborg & Co, en nationell undersökning som genomförts tillsammans med Visit Stockholm. 

Den visar att medborgarna gillar evenemang. Och ännu bättre; medborgarna längtar efter evenemang igen 2021. Helt korrekt anser de tillfrågade att evenemang ger ekonomisk tillväxt, fler jobb och en ökad turism. 

Innebär stolthet hos göteborg-arna

Detta i sin tur skapar liv och rörelse i staden, ökar gemenskapen och höjer livskvaliteten. Dessutom skapar det stolthet hos invånarna. Det är härligt att läsa att medborgarna både är insatta i och mycket positiva till vår bransch.

Nu är min innerliga förhoppning att också våra beslutsfattare begrundar dessa faktorer och inte fortsätter skylla på gammal lagstiftning. Vår bransch vill verka på samma villkor som andra branscher.

Vi vill ta ansvar, vi är kompetenta och vi har förberett oss noga. Ge oss nu chansen och låt väntans tider vara över!

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sex nyförvärv presenteras - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen.  

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

2020 vann Umeå en överlägsen seger .Nu är det klart vilka 37 kommuner som  som har klarat grundkriteriet och är med och slåss om titeln Sveriges bästa idrottsstad 2021.I år tillkommer två kommuner som aldrig tidigare klarat grundkriteriet; Vänersborg och Mölndal. Däremot försvinner fyra kommuner som var med i omröstningen ifjol; Boden, Falkenberg, Gotlands kommun och Kalmar. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.