Halv miljard i turistomsättning vid handboll-VM

Handbolls-VM för herrar i Sverige i januari i år blev en succé – både ekonomiskt och publikt. Det står klart när arrangörsbolaget nu redovisar ett preliminärt finansiellt resultat från mästerskapet och från den turistekonomiska mätning som genomförts.

Sveriges landslag hamnade precis utanför prispallen i VM – på en fjärde plats. Så även om det inte blev VM-guld för Sverige så blev mästerskapet rena vinsten och en strålande affär för svensk handboll, för svensk besöksnäring och för stat och kommun.

Det uppstod ideliga publikfester vid handboll-VM som både publikt och ekonomiskt blev en ordentlig fullträff. Totalt gjordes cirka 196 500 publikbesök. Turisterna spenderade sammanlagt cirka 503 miljoner kr under vistelsen, inklusive biljetter. Foto: Joakim Lindgren

Totalt såldes närmare 200 000 dagsbiljetter i de fem värdstäderna Göteborg, Malmö, Jönköping, Kristianstad och Stockholm. Hög turistandel gav över 500 miljoner kr i turistomsättning och över 260 miljoner kr i skatteintäkter.

– Vi är givetvis oerhört nöjda och stolta över utfallet. Och vi ser fler anledningar till att VM blev en sådan ekonomisk framgång, med så många besökare, säger Krister Bergström, VD för VM-bolaget och fortsätter:

– Efterdyningarna av pandemin skapade ett stort intresse för att se högklassig idrott live. Samtidigt visade föreningslivet, det vill säga handbollsklubbar, ett stort intresse för VM. Och det gjorde även näringslivet. VIP-biljetter med företagsarrangemang såldes snabbt slut och nästan 15 000 personer besökte arenornas restauranger.

Dansk uppskattning

Även strategin med ”hemmalag” i värdstäderna blev en kommersiell fullträff. Givetvis i Göteborg där Sverige spelade samtliga sina sex matcher inför i princip utsålda läktare. Men också Danmark i Malmö blev en succé, med fulla läktare på samtliga danska matcher. 

Till på köpet spenderade danska supportrar mycket mer tid – och pengar – i Malmö denna gång än jämfört med EM 2020. Även då spelade Danmark sina gruppmatcher i Malmö.

Totalt gjordes cirka 196 500 publikbesök i samband med VM. Cirka 58 500 kom från den lokala värdstaden, 59 000 var svenska turister och 79 000 var turister från utlandet.

Turisterna spenderade sammanlagt cirka 503 miljoner kr under vistelsen, inklusive biljetter.

I genomsnitt spenderade en övernattande supporter 2 457 kr per dygn, exklusive matchbiljett. Det är en tredubbling jämfört med Handbolls-EM i Sverige 2020. Det preliminära finansiella resultatet av herr-VM 2023, efter skatt, uppgår till cirka 25 miljoner.

Återinvesteras 

– Vinsten från VM blir en välkommen intäkt till Svenska Handbollförbundet där pengarna ska återinvesteras i svensk handboll. Framför allt ska de användas i olika utvecklingsprojekt tillsammans med våra distrikt och föreningar. Det mycket goda ekonomiska utfallet ger oss en trygghet i många år framöver, säger Fredrik Rapp, ordförande i Svenska Handbollförbundet.

För svensk handboll återstår ännu ett världsmästerskap i Sverige under 2023. Handbolls-VM för damer arrangeras i december i år och är ett samarrangemang mellan de tre stora handbollsnationerna Sverige, Danmark och Norge. Danmark är huvudnation och arrangerar fyra av de inledande grupperna. Sverige och Norge är värdar för två grupper vardera. I Sverige ska grupperna avgöras i Göteborg och Helsingborg.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Den svenska hockeykartan blir allt mindre – det kan inte vara förbundsbasen Anders Larssons visioner om en ishockey för alla. Förbundets överklagandenämnd har avslagit fyra lags klagan sedan Licensnämnden inte beviljat spel i Hockeyettan säsongen 2024-2025.

Beslutet avser lagen Strömbro, Kristianstad, Bäcken och KRIF Hockey (Kallinge-Ronneby)  som samtliga degraderas till Hockeytvåan. Beskedet kan överklagas till Riksidrottsnämnden (RIN).

Det är Peter Stordalens stora dag.Friends Arena blir Strawberry Arena efter att Stockholm Live, som sköter driften av arenan, slutit avtal med Petter Stordalens hotellkedja Strawberry. Avtalet med den norske entreprenören löper på tio år och handlar om en affär på över 100 miljoner kronor

Bygget av arenan var starten för utvecklingen av Arenastaden och är fortsatt en katalysator för områdets attraktionskraft.  

OS är  angeläget.Om nu någon tvivlade är det bara att kolla med Sportbladets ledninn.  Där har man tagit beslutet att  att runt 20 personer ska bevaka händelserna i Paris. 16 journalister är på plats och hemmaredaktionen ärb emannad dygnet runt. Inte nog med det. ISportbladet  öppnar dessutom en specialsajt för att ge läsare tittare /lyssnare upplevelser av spelen.  Hur mycket klickandet leder inte det till..?

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elite Hotels of Sweden är stolta att tillkännage att vår grundare, Bicky Chakraborty, har valts in i Swedish Tennis Hall of Fame. En av Svenska Tennisförbundets största sponsorer tar plats bredvid legendarer som Björn Borg, Stefan Edberg, Mats Wilander,s Magnus Norman, Thomas Enqvist och Kent Karlsson.

Den sista fotbollsmatchen i EM är nu färdigspelad och folkfesten är över. Men statistiken hos behandlingsföretaget Spelfriheten visar klart på något annat än festliga siffror. Istället kan vi se hur mycket ett mästerskap av denna kaliber inebär för antalet personer som behöver söka hjälp för sitt spelande.

Ingen kan undgå att OS är i antågande.  Det blir en och annan timme framför TV:n de närmaste veckorna. Inget slötittande utan vi är på helspänn hela tiden.  Man vill ju ha koll på allt. I klartext, det tar på krafterna att vara uppdaterad . Vi förbereder på skilda sätt. Vissa kan till och med strunta i evenemanget, andra sitter som klistrade vid tv:n.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.