Halv miljard i turistomsättning vid handboll-VM

Handbolls-VM för herrar i Sverige i januari i år blev en succé – både ekonomiskt och publikt. Det står klart när arrangörsbolaget nu redovisar ett preliminärt finansiellt resultat från mästerskapet och från den turistekonomiska mätning som genomförts.

Sveriges landslag hamnade precis utanför prispallen i VM – på en fjärde plats. Så även om det inte blev VM-guld för Sverige så blev mästerskapet rena vinsten och en strålande affär för svensk handboll, för svensk besöksnäring och för stat och kommun.

Det uppstod ideliga publikfester vid handboll-VM som både publikt och ekonomiskt blev en ordentlig fullträff. Totalt gjordes cirka 196 500 publikbesök. Turisterna spenderade sammanlagt cirka 503 miljoner kr under vistelsen, inklusive biljetter. Foto: Joakim Lindgren

Totalt såldes närmare 200 000 dagsbiljetter i de fem värdstäderna Göteborg, Malmö, Jönköping, Kristianstad och Stockholm. Hög turistandel gav över 500 miljoner kr i turistomsättning och över 260 miljoner kr i skatteintäkter.

– Vi är givetvis oerhört nöjda och stolta över utfallet. Och vi ser fler anledningar till att VM blev en sådan ekonomisk framgång, med så många besökare, säger Krister Bergström, VD för VM-bolaget och fortsätter:

– Efterdyningarna av pandemin skapade ett stort intresse för att se högklassig idrott live. Samtidigt visade föreningslivet, det vill säga handbollsklubbar, ett stort intresse för VM. Och det gjorde även näringslivet. VIP-biljetter med företagsarrangemang såldes snabbt slut och nästan 15 000 personer besökte arenornas restauranger.

Dansk uppskattning

Även strategin med ”hemmalag” i värdstäderna blev en kommersiell fullträff. Givetvis i Göteborg där Sverige spelade samtliga sina sex matcher inför i princip utsålda läktare. Men också Danmark i Malmö blev en succé, med fulla läktare på samtliga danska matcher. 

Till på köpet spenderade danska supportrar mycket mer tid – och pengar – i Malmö denna gång än jämfört med EM 2020. Även då spelade Danmark sina gruppmatcher i Malmö.

Totalt gjordes cirka 196 500 publikbesök i samband med VM. Cirka 58 500 kom från den lokala värdstaden, 59 000 var svenska turister och 79 000 var turister från utlandet.

Turisterna spenderade sammanlagt cirka 503 miljoner kr under vistelsen, inklusive biljetter.

I genomsnitt spenderade en övernattande supporter 2 457 kr per dygn, exklusive matchbiljett. Det är en tredubbling jämfört med Handbolls-EM i Sverige 2020. Det preliminära finansiella resultatet av herr-VM 2023, efter skatt, uppgår till cirka 25 miljoner.

Återinvesteras 

– Vinsten från VM blir en välkommen intäkt till Svenska Handbollförbundet där pengarna ska återinvesteras i svensk handboll. Framför allt ska de användas i olika utvecklingsprojekt tillsammans med våra distrikt och föreningar. Det mycket goda ekonomiska utfallet ger oss en trygghet i många år framöver, säger Fredrik Rapp, ordförande i Svenska Handbollförbundet.

För svensk handboll återstår ännu ett världsmästerskap i Sverige under 2023. Handbolls-VM för damer arrangeras i december i år och är ett samarrangemang mellan de tre stora handbollsnationerna Sverige, Danmark och Norge. Danmark är huvudnation och arrangerar fyra av de inledande grupperna. Sverige och Norge är värdar för två grupper vardera. I Sverige ska grupperna avgöras i Göteborg och Helsingborg.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
AIK Fotboll har presenterat sitt bokslut för 2023 och det är nedslående. AIK går back med inte mindre än 21 miljoner efter skatt.
Jämfört med 2023 år är det ett minus på 44,5 miljoner och största skälet är ökade driftkostnader.  77,3 miljoner i fjol mot 53 miljoner 2022.
AIK:s rörelseresultat blev minus 27,8 miljoner kronor, att jämföra med plus 16,7 miljoner kronor 2022.

Slumpen eller ett tecken i skyn…. För 14 dagar sedan sa Ola Serneke ja till att stanna som huvudsponsor till IFK Göteborgs fotboll. I ett tillägg i pressreleasen antyddes att den kreative byggherren skulle titta på en framtida arena för Blåvitt. Och nu talar Petter Stordalen och låter förstå att han kan stå till tjänst när Göteborg, enligt honom får en ny arena. Han tycker att det är mycket angeläget och vill bidra. 

Vi kallar den årets viktigaste gala. 11 april är det åter dags att hylla alla de vardagshjältar och ideella krafter som gör vårt föreningsliv möjligt.
– Jag kan inte tänka mig ett finare uppdrag, säger Carina Olofsson, projektledare på Folkspel för Årets Eldsjäl.
Och nu är finalisterna utsedda. Här är alla namnen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Alla TV-tittare med sporteintresse kan se fram emot ett inbjudande 2024 med många sändningar där licens-tv gör det möjligt att se ett jättelikt utbud.

Eurovision Sport, dit SVT hör, planerar för ett spännande utbud, med några av sportens främsta evenemang och här är det inte nödvändigt med några betal-kort..Tijuvtitta redan nu och inse att SVT kommer att bjuda på åtskilliga sändningar.

Efter 62 minuters spel i allsvenskan för AIK förra säsongen såldes 16-årige Jonah Kusi-Asare på torsdagen till tyska mästarlaget Bayern München för 73 miljoner kronor, inklusive bonusar.

Det är den femte dyraste övergången genom tiderna från allsvenskan och är ännu ett exempel på hur allsvenska klubbar blir allt rikare på försäljning av unga spelare.